SL förändrar biljettsystemet 1 april

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

SL förändrar biljettsystemet 1 april

Inlägg av LÅ1 »

Nya priser, nya inköpsställen nygamla rabettremsor mm. mm.
Läs mer här!

En nyhet som jag inte hört eller läst om förut var denna:
www.sl.se skrev:Köp biljett för hela resan
För enkelhets skull är det praktiskt att stämpla eller köpa tillräckligt många kuponger så att det räcker för hela resan, redan vid resans start.

Ska du göra en lång resa, köper du en biljett som räcker för det antal zoner du kommer att resa i under den timmen som biljetten gäller. Du får göra sista bytet inom den timmen, så tänk på att du i så fall betalar även för den zon som resan slutar i.

Hinner du inte göra sista bytet inom en timme, får du lösa en ny biljett för resten av resan.
Varför denna regel? Kan vara svårplanerat på långa resor! Missa ett byte och biljetten blir ogiltig på sista biten, samtidigt som en billigare biljett kanske hade räckt för den resa man då han med före bytesmissen!
Eller man reser en kort bit för att göra ett ärende, (t.ex. hämta upp en medresenär) och tror man att detta går fort så köper man flerzonsbiljett, som sedan kanske visar sig vara ogiltig. Eller så köper man bara första resan, och sedan går ärendet fortare än planerat, men biljetten går inte att komplettera!

Finns det någon rimlig anledning till denna förändring? Underlättar det för den som skall stämpla remsor? Blir det mindre tjafs, färre gränsdragningsproblem eller någon annan olägenhet som elimineras?

I den citerade texten ovan kan det låta som det bara var ett råd, men i den brochyr som jag fick i dag så står det att man "skal" köpa eller stämpla rätt antal kupånger från början, och det står också att man inte kan komplettera med fler när resan är påbörjad!
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Inte är väl detta någon nyhet? Även innan förra reformen gällde att sista bytet ska göras en timme efter stämplingen.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Kommer någon ihåg "8-kupongersbiljetten" som SL lanserade i slutet på 80-talet?
Fanns både som pappersbiljett med stämplingsruta, eller så stämplades 8 kuponger med sista stämplingen "diagonalt", så att man kunde avgöra att det var en 8 kupongersbiljett.

Då fick du resa obegränsat i hela länet under 3 timmar.
Det alternativet skulle ha kommit väl till pass nu...

Men att göra det smidigare för resenärerna är väl det sista som SL tänker på numera... :?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Mr. Burns skrev:Inte är väl detta någon nyhet? Även innan förra reformen gällde att sista bytet ska göras en timme efter stämplingen.
Nä, riktigt så var det inte. Man kunde förlänga med en zon i taget så länge varje tilläggskupong stämplades inom en timme efter senaste stämpeltiden.

Exempel: Två kuponger stämplades i Ropsten kl 10.03:

X1 10.15

Kl 11.14 klev kunden in vid Hornstull och vill åka till Aspudden. En kupong stämplades:

X1 11.15

Kl 12.14 kev kunden in vid Aspudden och vill åka till Norsborg. En kupong stämplades:

H2 12.15

Kl 12.14 klev kunden på bussen och vill åka till Södertälje. Om det fanns en sådan buss stämplades en kupong:

H3 12.15

Den här biljetten gav kunden rätt att åka omkring i hela länet till kl 13.15:00. Antalet stämplade kuponger är fem och senaste tiden är 12.15. Jag antar att det är detta SL till varje pris vill undvika med det här senaste påhittet. Problemet är att det innebär att resande som måste byta buss långt bort från Stockholm (exempelvis i Norrtälje) kommer att få erlägga två avgifter för resan medan resande som lyckas hitta en direkt förbindelse slipper det.
Användarens profilbild
Kantorn

Re: SL förändrar biljettsystemet 1 april

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Nya priser, nya inköpsställen nygamla rabettremsor mm. mm.
Läs mer här!

För enkelhets skull är det praktiskt att stämpla eller köpa tillräckligt många kuponger så att det räcker för hela resan, redan vid resans start.

Ska du göra en lång resa, köper du en biljett som räcker för det antal zoner du kommer att resa i under den timmen som biljetten gäller. Du får göra sista bytet inom den timmen, så tänk på att du i så fall betalar även för den zon som resan slutar i.

Hinner du inte göra sista bytet inom en timme, får du lösa en ny biljett för resten av resan.
Varför denna regel?
Det verkar inte vara någon regel, utan en rekommendation. Som jag inte skulle gått på, dock...
Professionell tyckare
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

En timme för hela länet??!! Det var snålt. I Västtrafiks Göteborgsområde gäller 90 minuter inom en zon och tre timmar efter att man har passerat en zongräns.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
Läs mer här!

Varför denna regel?
Det verkar inte vara någon regel, utan en rekommendation. Som jag inte skulle gått på, dock...
På hemsidan låter det som en rekomendation, men i brochyren låter det anorlunda! "Du kan inte komplettera med kuponger när du påbörjat resan."!

Se här (Klicka för större bild):
Bild
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Anledningen till den nya regeln är att det inte går att komplettera med enstaka kuponger i automat och med sms. Och eftersom det inte heller går att köpa kuponger av bussföraren fr.o.m. första april så vill man också av den anledningen se till att resenärerna köper biljett för hela resan på en gång. Det är också en förberedelse för SL Access som inte heller kommer vara kupongbaserat.

Jag tycker det är en helt ok begränsning, men den borde kanske kompletteras med en förlängning av giltighetstiden till 1½ ma eller 2 timmar.
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

kildor skrev: Jag tycker det är en helt ok begränsning, men den borde kanske kompletteras med en förlängning av giltighetstiden till 1½ ma eller 2 timmar.
Det låter vettigt. Ju fler kuponger, desto längre giltighetstid. Så gör man ju i Göteborg som Harald skriver (och som jag själv har praktiserat).

För ett par år sedan semestrade vi i Toscana. I Florens kunde man köpa lokaltrafikbiljetter med olika giltighetstid. Jag minns inte exakt men tror man kunde välja mellan 1 timme och 4 resp. 24 timmar.

/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
Läs mer här!

En nyhet som jag inte hört eller läst om förut var denna: Varför denna regel?
På hemsidan låter det som en rekomendation, men i brochyren låter det anorlunda! "Du kan inte komplettera med kuponger när du påbörjat resan."!
Det är en sak att inte kunna komplettera med kuponger. Men man behöver inte stämpla alla i början av resan.

Mitt förslag: Köp så många kuponger du tror dig behöva, men stämpla så få som möjligt. Blir det byte där fler kuponger behövs, så plocka fram dessa kuponger och stämpla dem då, men inte förrän det behövs.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Mitt förslag: Köp så många kuponger du tror dig behöva, men stämpla så få som möjligt. Blir det byte där fler kuponger behövs, så plocka fram dessa kuponger och stämpla dem då, men inte förrän det behövs.
Problemet är väl att det (när det nya biljettsystemet kommer) inte kommer att finnas några kuponger. Begreppet kupong övergår då till att vara en måttenhet för biljettpris, och en fyrakupongersbiljett lär bli lika stor som en tvåkupongers. Hur som helst tycker jag att det är ganska löjligt att man inte ska få ändra sig längs vägen. Det känns som att SL kan komma att få ändra sig på den här punkten...

Är det förresten någon som vet bakgrunden till att man införde så generösa återköpsvillkor då enhetstaxan infördes? De försvinner ju nu, men jag fattar fortfarande inte om det var överdriven snällhet eller om det fanns något mer beräknat goodwill-resonemang bakom. Hursomhelst lär folk bli lite sura när nu reglerna blir hårdare...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Mitt förslag: Köp så många kuponger du tror dig behöva, men stämpla så få som möjligt. Blir det byte där fler kuponger behövs, så plocka fram dessa kuponger och stämpla dem då, men inte förrän det behövs.
Problemet är väl att det (när det nya biljettsystemet kommer) inte kommer att finnas några kuponger. Begreppet kupong övergår då till att vara en måttenhet för biljettpris, och en fyrakupongersbiljett lär bli lika stor som en tvåkupongers.
SL.se skrev: Kontantkupong, per st. 20:- 12:-
Förköpt kupong, per st. 13:- 8:-
Förköpsremsa, 16 kuponger 160:- 95:-
Sms- och automatbiljett, 1 zon 26:- 16:-
Sms- och automatbiljett, 2 zoner 39:- 24:-
Sms- och automatbiljett, 3 zoner 52:- 32:-
Ser för mig ut som om man kan köpa enkelkuponger även i fortsättningen. Eller så köper man förköpsremsa. Det torde väl - som vanligt - vara det billigaste sällanköpsalternativet.

Men jag kan ha fel. Om det är som du säger är det trist.

Jag kommer nog i fortsättningen köpa periodkort, typ en, tre eller sjudagarskort. Inte för att det kanske lönar sig, det är möjligt att det inte gör det, men man slipper planera och tjafsa med förare och spärrvakter.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag var kanske lite otydlig, med "det nya biljettsystemet" menade jag det som kommer senare, inte det som kommer nu. (Med nu menas i det här fallet "snart".) Undrar om det verkligen blev tydligare nu? :wink:
Kantorn skrev:Jag kommer nog i fortsättningen köpa periodkort, typ en, tre eller sjudagarskort. Inte för att det kanske lönar sig, det är möjligt att det inte gör det, men man slipper planera och tjafsa med förare och spärrvakter.
Varför skulle du behöva göra det egentligen? De kan systemet bättre än du och är inte intresserade av hur just du tolkar reglerna, det är deras tolkning som gäller. (Naturligtvis kommer det att uppstå enstaka situationer där trafikanten vet bättre än trafikpersonalen men det bortser jag helt enkelt från.) SL:s tradition påbjuder att trafikpersonalen har tillgång till mer detaljerade taxeregler än trafikanterna har och då är det bara att acceptera att det är personalens utgåva som gäller. Den som vill krångla kan ju alltid begära ut taxehandboken såsom offentlig handling!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:SL:s tradition påbjuder att trafikpersonalen har tillgång till mer detaljerade taxeregler än trafikanterna har och då är det bara att acceptera att det är personalens utgåva som gäller. Den som vill krångla kan ju alltid begära ut taxehandboken såsom offentlig handling!
Vilket visar att kollektivtrafiken fortfarande betraktas som en överhetens gåva till undersåtarna. Naturligtvis ska man ha tillgång de fullständiga villkoren utan krångel. Det är dags att ändra "SL:s tradition". Minimikravet borde vara att de finns tillgängliga på sl.se. När privata näringsidkare har dolda villkor blir det ett djävla liv. Det borde bli även när trafikhuvudmännen har det. Det är f.ö. inte bara SL som är dåliga i det här avseendet. Västtrafik ger t.ex. ingen fullständig redovisning av taxegränserna. De nyligen här diskuterade omlottzonerna finns inte redovisade och inte heller var gränserna går mellan t.ex. Härryda väst, Härryda mitt och Härryda öst. Det ganska märkligt med tanke på att resenären på egen hand förutsätts kunna stämpla rätt antal kuponger.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Det jag tycker är ett problem är att det är en stor skillnad på vad kunden tror sig få och vad kunden egentligen får. Om jag åker till Centralen och köper en SJ-biljett till Avesta med nästa tåg så kan jag räkna med att komma till Avesta förr eller senare. Om jag däremot stiger på bussen här i Vaxholm och säger att jag ska till Södertälje så får jag en biljett som inte alls gäller en resa till Södertälje, den gäller istället resande i ett visst antal zoner under en viss tid. Om bussen blir försenad så att jag inte hinner till Centralen inom en timme är biljetten förverkad trots att jag inte har kommit till Södertälje, det som jag uppfattar att jag har betalat för. Har jag dessutom en SMS-biljett kan jag inte på något sätt bevisa att jag överhuvudtaget har varit i Vaxholm.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:Det jag tycker är ett problem är att det är en stor skillnad på vad kunden tror sig få och vad kunden egentligen får. Om jag åker till Centralen och köper en SJ-biljett till Avesta med nästa tåg så kan jag räkna med att komma till Avesta förr eller senare. Om jag däremot stiger på bussen här i Vaxholm och säger att jag ska till Södertälje så får jag en biljett som inte alls gäller en resa till Södertälje, den gäller istället resande i ett visst antal zoner under en viss tid. Om bussen blir försenad så att jag inte hinner till Centralen inom en timme är biljetten förverkad trots att jag inte har kommit till Södertälje, det som jag uppfattar att jag har betalat för. Har jag dessutom en SMS-biljett kan jag inte på något sätt bevisa att jag överhuvudtaget har varit i Vaxholm.
Detta är ett viktigt påpekande! Någon här skrev att Västtrafiks biljetter gäller längre tid ju fler zoner den gäller för! Det är en rimlig regel!

Det sista om SMS-biljetten är värt att tänka på! Eftersom den inte stämplas så fins ingen uppgift om var resan påbörjades! Kan göra reklamation svårare!

När jag nu igen läser texten om att köpa tillräckligt många kuponger (i den inskannade sidan högre upp i tråden) så finns det inget förbehåll om en timmas giltighet, bara att man skall köpa biljetter för hela resan från start! Köper man då biljett till Södertälje när man stiger på bussen i Nortälje, ja då har det gått mer än en timma innan man går igenom spärren på Centalen (i Stockholm).
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

LÅ1 skrev:När jag nu igen läser texten om att köpa tillräckligt många kuponger (i den inskannade sidan högre upp i tråden) så finns det inget förbehåll om en timmas giltighet, bara att man skall köpa biljetter för hela resan från start! Köper man då biljett till Södertälje när man stiger på bussen i Nortälje, ja då har det gått mer än en timma innan man går igenom spärren på Centalen (i Stockholm).
SL vill med detta system förmå resenärerna/trafikanterna att "tänka till lite, planera".
Ungefär på samma sätt som du köper en "extra liter mjölk i affären ,bara för att du vet att det kommer gå åt, eller för att affären är stängd på söndagar.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:Jag var kanske lite otydlig, med "det nya biljettsystemet" menade jag det som kommer senare, inte det som kommer nu. (Med nu menas i det här fallet "snart".) Undrar om det verkligen blev tydligare nu? :wink:
Kantorn skrev:Jag kommer nog i fortsättningen köpa periodkort, typ en, tre eller sjudagarskort. Inte för att det kanske lönar sig, det är möjligt att det inte gör det, men man slipper planera och tjafsa med förare och spärrvakter.
Varför skulle du behöva göra det egentligen? De kan systemet bättre än du och är inte intresserade av hur just du tolkar reglerna, det är deras tolkning som gäller. (Naturligtvis kommer det att uppstå enstaka situationer där trafikanten vet bättre än trafikpersonalen men det bortser jag helt enkelt från.) SL:s tradition påbjuder att trafikpersonalen har tillgång till mer detaljerade taxeregler än trafikanterna har och då är det bara att acceptera att det är personalens utgåva som gäller. Den som vill krångla kan ju alltid begära ut taxehandboken såsom offentlig handling!
Jag behöver inte göra det. Det är jag medveten om. Men jag är i Stockholm ofta i tredagarsstötar och åker då på marginalen, ofta lite för lite, för att ha tredagarskort. Men just tryggheten att veta att det funkar, jag behöver inte gå till spärrar och köa, etc etc, gör att mitt humör mår bättre. Och SL:s taxesystem kan jag nog tillräckligt för att klara mig.

(Dessutom har man ju vissa andra förmåner med kort, ex-vis 7:an, inträde till Spårvägsmuséet mm mm)
Professionell tyckare
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Då kanske SL skulle börja med att själva "tänka till lite" och "planera". T.ex. skulle man kunna informera ordentligt om vad man ska lösa för biljett om man ska resa från Norrtälje till Södertälje och byta till buss i Södertälje. Informationen är som vanligt urusel. Information om taxor ska vara exakt och komplett. Marknadsföringsnissarna ska inte få härja på trafikhuvudmännens webplatser med sina halvsanningar. F.ö. noterar jag att det står så här på "informationssidan" om den nya taxan: "När det börjar närma sig 1 april kommer du kunna läsa mer om det nya zonsystemet, biljetterna och allt annat du behöver veta här på sl.se." Idag är det den 28 mars. När anser SL att 'det börjar närma sig 1 april'"? Den 31 mars kl. 23.59?
Coppas

Inlägg av Coppas »

Jo, det är ett sorgligt och försummat kapitel. De flesta inom trafiken hade hoppats på att man denna gång t.o.m. kanske kunde ha använt sig av reklam i lokal-TV etc. Tyvärr blir det nog som vanligt vilket innebär att det blir förare, konduktörer, spärrexpeditörer m.fl. som efter den 1/4 åker på att ta smällen (i vissa fall kanske bokstavligt) just för att informationen är ganska kass. :evil: :?

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Skriv svar