Kanske spårvagns-4 nångång
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kanske spårvagns-4 nångång
Som jag fattar det av den här notisen i SvD verkar ett privat företag, Alstom Sweden, göra en utredning. Ska bli intressant att få ta del av resultatet i höst. Bara att hoppas att SL är med på planerna.
-
Javisst, Alstom vill naturligtvis som spårfordonstillverkare sätta lite bättre fart på den tröga Sverigemarknaden. För Stockholmspubliken är Alstom annars mest känd som leverantör av pendeltåget X60. Alstoms eget pressmeddelande återfinns här.
Jag har själv föreslagit att de måste bli mer aktiva på att marknadsföra sina LRV-fordon, inte minst Regio Citadis, mot SL.
Mvh.
Björn
Jag har själv föreslagit att de måste bli mer aktiva på att marknadsföra sina LRV-fordon, inte minst Regio Citadis, mot SL.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
-
Det finns nog ingen annan uppdragsgivare än Alstom själva. Primus motor är med all säkerhet VD Pelle Svensson (tidigare VD för dåvarande Connex Sverige), som faktiskt har en hel del goda idéer. Bl.a. räknar jag, av olika orsaker, honom som en av Lidingöbanans vänner.
Om en sådan här framstöt ska räknas som en invit till PPP vet jag inte, inte heller vet jag om Alstom varit inblandat i sådant tidigare. Vagnarna på bilderna på Alstoms hemsida är förstås deras systemvagn Citadis, ej att förväxla med Regio Citadis. På bilderna saknas kontaktledningar, vilket möjligen ska antyda reklam för Alstoms kontaktledningslösa kraföverföringssystem, tidigare beskrivet i MfSS.
SL blir säkert inte glada över detta initiativ, åtminstone inte SL:s tjänstemän med tanke på hur man försökte mörka sin egen och Stockholms stads förstudie förra året. Målgruppen är väl i första hand landstingets och Stockholms stads politiker. Kanske finns det med nuvarande majoriteter en historisk chans att komma till skott. I år kommer i alla fall Lidingöbanans framtid att avgöras, det är jag övertygad om.
Mvh.
Björn
Om en sådan här framstöt ska räknas som en invit till PPP vet jag inte, inte heller vet jag om Alstom varit inblandat i sådant tidigare. Vagnarna på bilderna på Alstoms hemsida är förstås deras systemvagn Citadis, ej att förväxla med Regio Citadis. På bilderna saknas kontaktledningar, vilket möjligen ska antyda reklam för Alstoms kontaktledningslösa kraföverföringssystem, tidigare beskrivet i MfSS.
SL blir säkert inte glada över detta initiativ, åtminstone inte SL:s tjänstemän med tanke på hur man försökte mörka sin egen och Stockholms stads förstudie förra året. Målgruppen är väl i första hand landstingets och Stockholms stads politiker. Kanske finns det med nuvarande majoriteter en historisk chans att komma till skott. I år kommer i alla fall Lidingöbanans framtid att avgöras, det är jag övertygad om.
Mvh.
Björn
-
Alstom har i alla fall byggt en egen spårväg i Frankrike för att prova metoder att sänka kostnaderna. De kanske planerar att börja sälja paketlösningar?Björn Ehnberg skrev:Om en sådan här framstöt ska räknas som en invit till PPP vet jag inte, inte heller vet jag om Alstom varit inblandat i sådant tidigare.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
- Thomas Lange
Även om jag delar uppfattningen att "me too"-inlägg på Forum vanligen är överflödiga och oönskade, vill jag stödja Björn i hans tolkning.Björn Ehnberg skrev:Det finns nog ingen annan uppdragsgivare än Alstom själva.
...
Mvh.
Björn
Alstom har tagit ett eget initiativ och satsar på att framstå som en engagerad partner till den nya majoriteten, som har visat sig åtminstone vilja lyssna på synpunkter från det omkringliggande samhället. Om det räcker till beslutsfattande återstår att se. Ska man hinna påverka något under mandatperioden måste ett par kraftfulla inriktningsbeslut komma före midsommar.
Ju förr dess bättre.
-
Ja, kanske är det så. Jag för i alla fall fram min gamla käpphäst att Lidingöbanan är ett lackmuspapper för framtida spårtrafikutbyggnad i Stockholm. Läggs LB ned kan vi nog också glömma annan spårtrafikutbyggnad utanför Tvärbanesystemet.Thomas Lange skrev:Även om jag delar uppfattningen att "me too"-inlägg på Forum vanligen är överflödiga och oönskade, vill jag stödja Björn i hans tolkning.Björn Ehnberg skrev:Det finns nog ingen annan uppdragsgivare än Alstom själva.
...
Mvh.
Björn
Alstom har tagit ett eget initiativ och satsar på att framstå som en engagerad partner till den nya majoriteten, som har visat sig åtminstone vilja lyssna på synpunkter från det omkringliggande samhället. Om det räcker till beslutsfattande återstår att se. Ska man hinna påverka något under mandatperioden måste ett par kraftfulla inriktningsbeslut komma före midsommar.
Jag har faktiskt personligen lyckats få svar från trafiklandstingsrådet C G Wennerholm när jag tillskrivit honom, vilket var mer än jag lyckades med från hans företrädare i ämbetet. Bäst vore om vi, som tillhör Lidingöbanans vänner, kunde få landstingsrådet att besöka Lidingö och på plats bilda sig en egen uppfattning. Fick jag bestämma skulle jag då också visa (åtminstone valda delar av) den nya TNF-videon "Snabbare än bussen. Närmare än tåget", som Thomas Lange faktiskt är delaktig i. Videon beskriver det besök som Alstom Regio Citadis-vagnen från Kassel gjorde i Sverige under maj månad 2006. I efterhand framstår det som ännu mer tragiskt att SL vägrade att delta i detta försök. SL:s fordonschef var enligt uppgift inledningsvis positiv till att delta, men det hela stoppades sedan - i min konspiratoriska värld på direkt order från SL:s företagsledning (som ju sedermera tack och lov avlägsnats). Thomas, som var mer i händelsernas centrum vid detta besök, kanske har några informationer som kan klarlägga SL:s beteende då.
Att jag anser Regio Citadis vara en idealisk vagn för LB har väl redan framgått, och jag har också framfört den åsikten till trafiklandstingsrådet.
Mvh.
Björn
-