Sida 1 av 1

x

Postat: lördag 17 mars 2007 20:46
av Johan Eriksson
x

Postat: måndag 19 mars 2007 1:00
av M_M
Inte en susning men inne på biblioteket i Gamlestaden så finns det planritningar utställda (sånadär som 'samhället' är skyldiga att visa medborgarna ett tag) med planer på en ombyggnad av biltrafiken i trakterna av gamlestaden, för att ansluta E20 till E45, och det är uppenbart att det hela är förberett för en framtida motorvägsbro över till hissingen.

Lite synd att man inte prioriterar spårtrafikförbindelser.

Postat: måndag 19 mars 2007 11:42
av Johan Eriksson
x

Postat: måndag 19 mars 2007 12:04
av Fredrik E
Johan Eriksson skrev:Jo motorvägsreservaten finns både i Gbg och Sthlm som ett spöke som kommer att äta upp ev spårvägsförlängningarna till förmån för fortsatt massbilism och miljöförstöring! :cry:

Tänkte så här att i och med att Backalinjen nu blir stombuss och därmed har ett högt resande, borde inte denna bana då vara högt prioriterad, eller är Norra Älvstranden mer prioriterad därför att området är nytt och mer attraktivt? Eller är det som i Sthlm där SL absolut inte kan göra eller planera för 2 saker samtidigt!?
Tycker det har gått stombussar på norra älvstranden alldeles för länge nu så det kommer det väl göra i framtiden också?
Backa och stombussar hamnar nog i samma fack, busstrafik.

Postat: måndag 19 mars 2007 12:43
av Johan Eriksson
x

Postat: måndag 19 mars 2007 13:01
av 2763
Johan Eriksson skrev:Alltså: Norra Älvstranden/Eriksberg går före Backabanan?
Johan, ibland är dina slutsatser fascinerande

Så här tolkar jag Grovsnus:
Backa=Norra Älvstranden=Busstrafik

och då svarar du
Norra Älvstranden är alltså högre prioriterad.

Förlåt? Men om du bygger ditt resnonemang på vad Grovsnus skriver så resonerar du fel. Vad man möjligen kan dra i slutsatsväg är att Norra Älvstranden är högprioriterad eftersom den trots 24m bussar lider av samma problem som en viss linje 4, med 18m bussar, i en annan stad...

Vad som också talar för att Norra Älvstranden kommer till utförande är att hela bussgatan är lagd på sådant sätt att det inte blir ett stort arbete att förse gatan med spår.

Vad som talar emot att Norra Älvstranden kommer till före Backa är att Älvstranden inte kommer till utförande innan man bestämt läget på nya Göta Älvbron.

Fortfarande finns här då dock inga indicier på att den ena eller andra förlängningen är högre prioriterad, törs jag väl då påpeka. Men vill man försöka så är det alltid lätt att döma när man inte har alla bevis.

//Tony

Postat: måndag 19 mars 2007 13:24
av Johan Eriksson
x

Postat: måndag 19 mars 2007 13:26
av 2763
Johan Eriksson skrev:
TonyM skrev:Johan, ibland är dina slutsatser fascinerande

Så här tolkar jag Grovsnus:
Backa=Norra Älvstranden=Busstrafik

och då svarar du
Norra Älvstranden är alltså högre prioriterad.

Förlåt? Men om du bygger ditt resnonemang på vad Grovsnus skriver så resonerar du fel.
Va, Norra Älvstranden/Eriksberg är en linje och linjen till Backa en annan, det är 2 olika linjer som troligtvis borde komma i nån slags ordning, så mycket vet jag!
Nu får du ge dig. Måste man vara övertydlig?

Backa=Norra Älvstranden=Busstrafik skall tolkas som att prioriteringen för dessa områden är densamma.

Alltså Prioriteringen för spårväg på Norra Älvstranden är förmodligen samma som prioriteringen för spårväg till Backa. Andra omständigheter styr när och OM dessa kommer till utförande.

//Tony

Postat: måndag 19 mars 2007 13:35
av Johan Eriksson
x

Postat: måndag 19 mars 2007 13:45
av M_M
Mitt intryck av den här lite röriga diskussionen är att Johan Eriksson tolkat Grovsnus inlägg felaktigt, och Tony M verkar ha tolkat Johan Erikssons feltolkning på ett felakigt sätt.

D.v.s. jag begriper inte hur Johan lyckats tolka grovsnus sådär, men har också full förståelse för Johans kommentar till Tonys kommentar.

Fast det kanske istället är så att jag tolkar det mesta på ett galet sätt :wink: :wink:

Postat: måndag 19 mars 2007 14:17
av Fredrik E
Jag råkade skicka iväg en bitter kommentarer om hur segt det är, kaffet har nu hamnat i rätt tarm och jag är på bättre humör.

:D

Postat: måndag 19 mars 2007 16:38
av 2763
Johan Eriksson skrev: Tony, jag tycker efter flera "svar" från dig att du väldigt tydligt förutsätter att alla vet lika mycket som du i de här frågorna och fattar man inte allt bums så blir du irriterad, rätt opedagogiskt tycker jag!
De svar jag ger förutsätter att du som intresserad har möjligheten och viljan att sätta dig in i frågan.

Denna gången blev min formulering något tvetydig, det tar jag gärna åt mig.

Att jag verkar irriterad när jag går i svaromål beror kanske på det sätt som frågorna ställs på. Jag hävdar på intet sätt min egen felfrihet, men om vi skall komma någonvart i debatten så förutsätter det att alla lägger sin prestige bakom sig.

Så; när du själv uppenbart misstolkar, bli inte förvånad om du får en rättelse. Det hoppas jag inte att jag gör i alla fall. Det är väldigt lätt att tro väl om sig själv och ont om andra - jag försöker göra tvärt om, det är svårt må ni tro. (Jag lyckas kanske inte alltid heller).

//Tony

Postat: måndag 19 mars 2007 17:14
av Johan Eriksson
x

.

Postat: måndag 19 mars 2007 20:00
av Stefan_Brännström
Johan: Enligt den PDF du länkat är en återupplivning av Bräckelinjen (Bräcke-Eketrägatan) inte omöjlig. Vore intressant, dessutom är det medritat en länk från Volvo Penta till Lindholmen, en sträckning som jag aldrig hört nämnas eller spekuleras om förr...

Kanske skulle passa på att ställa en fråga till Tony: Tycker du personligen att det känns relevant med spårvägstrafik på dessa två nämnda Hisingssträckor?

Postat: måndag 19 mars 2007 20:06
av Johan Eriksson
x

Postat: måndag 23 april 2007 14:06
av sputnik
Johan Eriksson skrev:
Stefan_Brännström skrev:Johan: Enligt den PDF du länkat är en återupplivning av Bräckelinjen (Bräcke-Eketrägatan) inte omöjlig. Vore intressant, dessutom är det medritat en länk från Volvo Penta till Lindholmen, en sträckning som jag aldrig hört nämnas eller spekuleras om förr...

Kanske skulle passa på att ställa en fråga till Tony: Tycker du personligen att det känns relevant med spårvägstrafik på dessa två nämnda Hisingssträckor?
Jag hade tänkt at starta en ny tråd om Hisingsförbindelserna så att det blir olika trådar för olika förlängningar, bara så ni vet :wink:
Denna tråd skule ha hetat "GS utbyggnader 3 och 5", eftersom den tar upp båda sträckningarna Backa och Norra Älvstranden. Vad Norra Älvstranden beträffar, så ser det ut som om det kommer att läggas spår längs stombusslinje 16 och Bräckelinjen återuppväcks. Ytterligare en länk är en ev. tunnel under älven vid Stigbergstorget (rätta mig om jag har fel).

Det ryktas även om en förlängning av spåret från Bellevue/Kviberg till Utby, och från Angered till Lövgärdet, men det är väl rykten...