Sida 1 av 1

Balderbetyg - bara bra?

Postat: onsdag 16 april 2003 22:02
av Jörgen_G
Nu när Lisebergs Balder varit igång ett par dagar undrar jag om Någon av Forumets skribenter från Göteborg själva åkt? Eller Någon har kanske skjutsat hem en eller annan med Ringlinjen och därvid fått höra något? Eller också kanske Någon har träffat en Baalderresenär någon annanstans? I vilket fall som helst vore det intressant att få hör vad folk tycker om den nya berg- och dalbanan.

Fick First Drop (European Coaster Clubs medlemstidning som motsvarar MfSS väldigt mycket) i dag. En av huvudartiklarna i tidningen är en recension av Balder. Resencenten är lyrisk!

mvh/ Jörgen G

Postat: onsdag 16 april 2003 22:16
av bruse
Jörgen, är du en berg-och-dalbanediggare?
Tänk så mycket olika sidointressen vi har, vidsidan om spårvagnar och lokaltrafik!

Själv gillar jag även bergbanor (som många andefattiga journalister brukar blanda ihop med berg-och-dalbana...).

Postat: torsdag 17 april 2003 8:30
av Björn J.
Några kompisar till mina barn har åkt, åldrar 12-15... dom var nöjda.
Men barn och ungdomar i denna ålder utvecklar sällan sina åsikter så där värst mycket, "Den var väl bra" var omdömmet, annars hade det låtit "skitkass" således antingen svart eller vitt!
De lokala tidningsmedierna, GP och GT har berömmt Balder.

Vi kunde väl starta en egen "Rollercoastersajt" här, jag är också intresserad av bergochdalbanor (samt skrivihop.se).

Bj.

Postat: torsdag 17 april 2003 8:47
av Jörgen_G
bruse skrev:Jörgen, är du en berg-och-dalbanediggare?
Tänk så mycket olika sidointressen vi har, vidsidan om spårvagnar och lokaltrafik!

Själv gillar jag även bergbanor (som många andefattiga journalister brukar blanda ihop med berg-och-dalbana...).
Vadå sidointresse? Jag tillhör den del av mänskligheten som anser att berg- och dalbanor tillhör kategorin lokal spårtrafik...

Men det är rätt - jag gillar berg- och dalbanor. Kan dessutom inordna mig i undergruppen traditionalister. Det vill säga gillar berg- och dalbanor där man sitter i en vagn eller tåg med bygel i knät som man far upp och ner med. Inga loopar, skruvar, såna man hänger i, står i, ligger i eller annat tjafs. Helst ska strukturen vara i trä det ger en extra känsla som är svår att beskriva; åkningen blir mer nyanserad på något sätt. En bra stålbana går också bra, de brukar nämligen ofta vara högre, brantare och längre. Men berg- och dalbanans kvaliteter består inte i kvantifierbara faktorer utan är en helhetsupplevelse. Ungefär som att åka med rätt spårvagn på rätt spår - fast kicken är häftigare med berg- och dalbana.

mvh/ Jörgen G

Postat: torsdag 17 april 2003 11:20
av Bobjörk
Gillar också bergochdalbanor (och skrivihop.nu)(inte .se)...

Har ju självklart Roller Coaster Tycooon hemma... med alla tilläggspaketen... när jag är klar med "uppdraget" så ser man inte marken från luften, för jag har en massa olika bergochdalbanor över hela parken, en del som går in i den andra (som vilda musen på Grönan)

Postat: torsdag 17 april 2003 12:14
av bruse
Man kan väl inte skrivaihopegnaord?

Enligt Nationalecyklopedins ordbok, stavas det berg-och-dalbana
Jag citerar:
berg-och-dalbana
berg-och-da`lbana [berj-] subst. ~n berg-och-dalbanor
ORDLED: berg--och--dal-ban-an
• anläggning (på nöjesfält) som består av ett slags järnväg med branta sluttningar och stigningar
BET.NYANS: överfört om utveckling som växlar mellan positivt och negativt: konjunkturen åker ~
HIST.: trol. sedan mitten av 1800-talet

Postat: torsdag 17 april 2003 12:43
av Jörgen_G
Bobjörk skrev:/.../jag har en massa olika bergochdalbanor över hela parken, en del som går in i den andra (som vilda musen på Grönan)
Vilda Musen och den gamla B&D-banan på grönan är, enligt den i tidigare inlägg i denna tråd refererade tidningen, unika vad avser just det du beskriver: Att nästla in två berg- och dalbanor i varandra.

mvh/ Jörgen G

Postat: torsdag 17 april 2003 13:05
av bruse
Jag gissar att Jörgen kommer att komma med en fullödig rapport med betygssättning? Inte för att jag åker b-o-d (kräks hellre av ädla drycker än att få hjärnan nedtryckt i magen), men kul å få en experts synpunkter.

Postat: torsdag 17 april 2003 15:11
av Kingsthrone
bruse - Du är kung!

Det är illa när folk skriver isär. En företeelse som är desto värre är när folk påstår att något är fel, trots att det är rätt.

Man ska inte miss upp fatta detta med skrivihop.nu. Det innebär inte att man ska skriva hop alla tänkbara ord (som kanske adressen antyder ..?). Utan det är bara en del av svenska språket.

Postat: torsdag 17 april 2003 20:43
av Jörgen_G
Såja pojkar, för jag tror att även Kingsthrone är pojke, lite lugn och sans.

Enligt SAOL:s senste upplaga, den trettonde, kan berg- och dalbana skrivas antingen bergodalbana eller berg-och-dalbana. Men eftersom SAOL avses återge språket som det används så får de lägga till berg- och dalbana i nästa upplaga, för så skriver jag. Och det tänker jag att forsätta med.

Det viktiga är inte hur vi skriver orden utan att vi förstår dem.

mvh/ Jörgen G

Postat: torsdag 17 april 2003 21:17
av bruse
Jörgen Gustavsson skrev:Det viktiga är inte hur vi skriver orden utan att vi förstår dem.
Nu har du kollat för mycket på tv! :D

Postat: torsdag 17 april 2003 21:27
av Björn J.
Och?

Bj.

Postat: fredag 18 april 2003 11:24
av Bussmicke
Tja, verkar som ögonen går i kors...

Postat: fredag 18 april 2003 11:47
av Björn J.
Nä jag vet inte.
Men personligen brukar jag vis på erfarenheter alltid åka berg-och-dal-banor på fastande mage och i nyktert tillstånd.
Efter åkturerna kan man dock fylla på buken och låta levern jobba litet.
För mig gör det ingenting om banan har loopar eller skruvar.
Men den skall ha bra fall och jussta svängar.
Trä ger mer känsla, emedan stål suger mer.

Bj.

Postat: fredag 18 april 2003 17:26
av Bobjörk
Kingsthrone skrev:bruse - Du är kung!

Det är illa när folk skriver isär. En företeelse som är desto värre är när folk påstår att något är fel, trots att det är rätt.

Man ska inte miss upp fatta detta med skrivihop.nu. Det innebär inte att man ska skriva hop alla tänkbara ord (som kanske adressen antyder ..?). Utan det är bara en del av svenska språket.
Nja, jag har inte påstått ätt det är fel, jag bara påpekade att jag gillar skrivihop.nu, men det kan misstolkas... jag vet precis vad den sidan vill... och som du sade... berg-och-dalbana kan stavas lite hur som helst... precis som man kan säga käks, keks kjeks om kex... inget är fel... men nu har vi halkat av ämnet (men detta är ju Off Topic).