Sida 1 av 1

Lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik

Postat: onsdag 14 mars 2007 14:34
av Jonas Strömblad
Hur räknas räknas Norra Stambanan egentligen. Knappast en lokalbana och inte en förortsjärnväg heller...

Bild

Hoppas det är ok att visa denna X1-bild här ändå. Sörentorp (mellan Helenelund och Ulriksdal) medan det ännu var vinter. Absolut inget speciellt, mer än att det är en fordonstyp som sjunger på sista versen.

/J

Postat: onsdag 14 mars 2007 15:10
av Kantorn
Men går inte X1:an på spår som är reserverat för lokaltrafik? Eller blandar fjärrtrafiken sig i både pendelns och AEX-s spår? Trodde AEX och fjärrtågen strikt höll sig till samma spår och att pendeln körde på eget spår? Om så är fallet så är det ju lokaltrafikspår, dvs helt ok.

Om så inte är fallet tycker jag att det är ok iallafall, fartig bild var det ju.

Postat: onsdag 14 mars 2007 15:22
av kildor
Nej, spåren är inte reserverade för lokaltrafik. Även godståg går ibland på de inre spåren. Och fjärrtåg kan leta sig dit vid driftstörningar...

Men oavsett - X1 är solklart lokaltrafik!

Postat: onsdag 14 mars 2007 16:57
av Erik J
kildor skrev:Nej, spåren är inte reserverade för lokaltrafik. Även godståg går ibland på de inre spåren. Och fjärrtåg kan leta sig dit vid driftstörningar...

Men oavsett - X1 är solklart lokaltrafik!
Veolia NT 92 (eller CONNEX som det står på biljetterna) blev förra gången jag åkte förpassade bakom ett pendeltåg. Något godståg hade haft problem och blockerat banan under natten och orsakat försening så det var väl smidigt att lägga in tåget mellan pendeln eller så..

Postat: onsdag 14 mars 2007 21:41
av Jonas Strömblad
Men går inte X1:an på spår som är reserverat för lokaltrafik? Eller blandar fjärrtrafiken sig i både pendelns och AEX-s spår?
Planmässigt går normalt snabba tåg på de yttre spåren och långsammare på de inre. Men det finns undantag, och trafikledningen (fjärrtågklareraren) kan köra tågen som de vill.
/J