Spanair äger inte direkt MD-81or (enligt Wikipedia), men MD-82, MD-83 och MD-87. Efter designen på svansrodret (?) går jag på Ronnis linje.Ronni bjørn Svensson skrev:Olle skrev:Ibland undrar man varför man inte kan gå de metrarna som skiljer flygplanet från terminalen, när det skulle gå fortare än att åka buss, men det är kanske status att ha flygplatsbuss?
[img]http://olle.nevenius.se/bilder/trams/eu ... ld4867.jpg[/img]
När vi är ett enda stort land, vi som är inom Schengernområdet, så kan bussen från stan köra direkt till planet. Men då missar man förstås säkerhetskontrollen.
lle.
Hej
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt
Den bus du har taget et billede bliver benyttet indefor lufthavnsområdet ( i mellem Gate & flyver´s standsplads)
Så en lille side bemærkning
Fly fra Spanair og kan ses på billede er ikke en Airbus 320 med muligvis en MD 81?
Med Venlig Hilsen
Ronni
Flygplatsbussar av olika typer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Saltzburgs flygplats
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Jo, och Airbus A320or med...Henrik N skrev:Och så har de Boeing 717 i sin flotta..
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fredag 25 augusti 2006 14:23
- Ort: Stubbekøbing/Danmark
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fredag 25 augusti 2006 14:23
- Ort: Stubbekøbing/Danmark
Re: Saltzburgs flygplats
Ivers1991 skrev: Spanair äger inte direkt MD-81or (enligt Wikipedia), men MD-82, MD-83 och MD-87. Efter designen på svansrodret (?) går jag på Ronnis linje.
Hej
Ja det er en McDonnell Douglas, men det er lidt svær at se hvilke type
Vi må vende tilbage til busser
A320 och flygplatsbuss ......
En ny flygplatsbuss och en riktig A320. Jag ska ändra på den andra bilden (Saltzburg), tack för hjälpen.
lle.
lle.
:-)lle
Flygplatsbussar i Moskva
Ännu en A320 men denna gång från det kazakiska flygbolaget Air Astana på moskvas flygplats Sjeremtjevo 1 som egentligen är inrikesflygplatsen men de gamla delrepublikernas flygbolag kör ännu på denna terminal.
Flygbussarna är moderna låggolvs flerdörrars Neoplan. Mellan terminal 1 och 2 (utrikes) blir man emellertid skjutsad i gamla ryska småbussar.
På sista bilden ser man Sjeremetjevo 2 utrikes i bakgrunden. Man bygger där ännu en stor ankomsthall eftersom den nuvarande är väldigt liten.
lle.
Flygbussarna är moderna låggolvs flerdörrars Neoplan. Mellan terminal 1 och 2 (utrikes) blir man emellertid skjutsad i gamla ryska småbussar.
På sista bilden ser man Sjeremetjevo 2 utrikes i bakgrunden. Man bygger där ännu en stor ankomsthall eftersom den nuvarande är väldigt liten.
lle.
:-)lle
STOCKHOLM
Inte speciellt märkvärdig flygplatsbuss, men man har skyltat STOCKHOLM på den när man hämtade oss från Stockholmsplanet.
Det verkar som om man inte orkar köra planen till ankomsthallarna på sista turen utan man ställer dem på plattan och skickar en buss att hämta. Det ingår väl i de låga biljettpriserna på dessa sena turer?
lle.
Det verkar som om man inte orkar köra planen till ankomsthallarna på sista turen utan man ställer dem på plattan och skickar en buss att hämta. Det ingår väl i de låga biljettpriserna på dessa sena turer?
lle.
:-)lle
Baden-Baden
När vi kom till Baden-Badens flygplats med lågprisbolaget så hämtades vi av en sådan här ledbuss, fast det var i stort sett 50 meter till terminalen. Men det är klarts att heter man Baden Airpark och kallas för Karlsruhe i lågprisbolagets reklam så måste man väl ha ett par flygplatsbussar också.
Linjebussen 234 som tog oss till Rastatt gick genom en massa förortsoråden innan vi nådde stationen. En rejäl sajtsing, men väl värt att slippa betala de ohemula priserna ordinarie flygbussar tar. På Rastatt station löste vi biljett i automaten till Stuttgart och sedan var det bara te å åk. Spårvagn till Karlsruhe, tåg till Stuttgart och spårvagn till Stammheim. Bara man förstår biljettautomaterna, vilket inte är helt lätt, så går det smidigt att åka.
Lägg märke till de gamla militära hangarerna bakom bussarna.
lle.
Linjebussen 234 som tog oss till Rastatt gick genom en massa förortsoråden innan vi nådde stationen. En rejäl sajtsing, men väl värt att slippa betala de ohemula priserna ordinarie flygbussar tar. På Rastatt station löste vi biljett i automaten till Stuttgart och sedan var det bara te å åk. Spårvagn till Karlsruhe, tåg till Stuttgart och spårvagn till Stammheim. Bara man förstår biljettautomaterna, vilket inte är helt lätt, så går det smidigt att åka.
Lägg märke till de gamla militära hangarerna bakom bussarna.
lle.
:-)lle
- simonbertilsson
- Inlägg: 1063
- Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
- Ort: Mjölby
Re: Saltzburgs flygplats
Har säkert med säkerhet att göra. Jag har flugit kommersiellt en gång (två tur och retur). Vi gick direkt från gate in på planet i Kastrup, men i Izmir (västra Turkiet) fick vi ta en smockad flygplatsbuss cirka 100 meter från trappan. Kändes rätt löjligt...Olle skrev:Ibland undrar man varför man inte kan gå de metrarna som skiljer flygplanet från terminalen, när det skulle gå fortare än att åka buss, men det är kanske status att ha flygplatsbuss?
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Flygplatsbuss typ Cobus 3000 på Teneriffas södra flygplats.
Att flygplatsbussar ska vara låggolvsbussar kan tyckas självklart, men så är det inte alltid. Iberia har emellertid några trevliga typer .......
Det finns lite här och där underliga flygplatsbussar, och den här typen av trailerbuss kan man finna bland annat på Teneriffa i Iberias bussflotta.
lle.
Det finns lite här och där underliga flygplatsbussar, och den här typen av trailerbuss kan man finna bland annat på Teneriffa i Iberias bussflotta.
lle.
Senast redigerad av Olle den tisdag 19 februari 2008 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
De häftigaste flygplatsbussarna är kanske de höj- och sänkbara bussarna som användes på Montreals numera nedlägda flygplats Mirabel.
Se bild:
http://www.cbc.ca/story/canada/national ... 40428.html
Tanken med Mirabel var att terminalbyggnaden var liten, och istället för att gå i långa korridorer till olika gater och terminaler osv så skulle man åka i bussarna till planen. När bussen kom fram så hissades den upp på två jättestora pelare så att den kom i höjd med planet.
Mirabel byggdes som ett sorts Arlanda, men "lyfte" aldrig riktigt eftersom konkurrenten i Toronto, Pearson International, tog över som nav för Kanadas flygtrafik. När Mirabel byggdes på sextiotalet så orkade inte atlantflygen flyga längre än till just Montreal, och därför blev Montreal en stor knutpunkt för flyget. Bland annat flög SAS med jumbojet till Mirabel. Jag var med och det var asballt, både planet och flygplatsen. Det var precis så hypermodernt och sobert som i 2001 Ett rymdäventyr.
Men teknikutvecklingen gjorde att man kunde flyga längre, till andra flygplatser, och därmed tappade Montreal sin roll som nav. Persontrafiken på Mirabel lades ner och istället byggde man ut den äldre flygplatsen Dorval, som numera heter Trudeau efter den fd premiärministern.
Mirabel används fortfarande för fraktflyg, och den inte helt obekanta tillverkaren Bombardier håller till där. Det finns en järnvägstation i terminalens källare. Någon järnväg byggdes aldrig, men ändå... det pendeltågsnät som var tänkt att förlängas dit har byggts ut... fast inte ända fram... så man vet inte hur det blir i framtiden! Sista ordet i Mirabels historia är inte skrivet!
http://en.wikipedia.org/wiki/Montréal/M ... al_Airport
http://www.airodyssey.net/articles/mirabel.html
http://maison.emdx.org/Mirabel/
Se bild:
http://www.cbc.ca/story/canada/national ... 40428.html
Tanken med Mirabel var att terminalbyggnaden var liten, och istället för att gå i långa korridorer till olika gater och terminaler osv så skulle man åka i bussarna till planen. När bussen kom fram så hissades den upp på två jättestora pelare så att den kom i höjd med planet.
Mirabel byggdes som ett sorts Arlanda, men "lyfte" aldrig riktigt eftersom konkurrenten i Toronto, Pearson International, tog över som nav för Kanadas flygtrafik. När Mirabel byggdes på sextiotalet så orkade inte atlantflygen flyga längre än till just Montreal, och därför blev Montreal en stor knutpunkt för flyget. Bland annat flög SAS med jumbojet till Mirabel. Jag var med och det var asballt, både planet och flygplatsen. Det var precis så hypermodernt och sobert som i 2001 Ett rymdäventyr.
Men teknikutvecklingen gjorde att man kunde flyga längre, till andra flygplatser, och därmed tappade Montreal sin roll som nav. Persontrafiken på Mirabel lades ner och istället byggde man ut den äldre flygplatsen Dorval, som numera heter Trudeau efter den fd premiärministern.
Mirabel används fortfarande för fraktflyg, och den inte helt obekanta tillverkaren Bombardier håller till där. Det finns en järnvägstation i terminalens källare. Någon järnväg byggdes aldrig, men ändå... det pendeltågsnät som var tänkt att förlängas dit har byggts ut... fast inte ända fram... så man vet inte hur det blir i framtiden! Sista ordet i Mirabels historia är inte skrivet!
http://en.wikipedia.org/wiki/Montréal/M ... al_Airport
http://www.airodyssey.net/articles/mirabel.html
http://maison.emdx.org/Mirabel/
Toronto
Häftigt med en sådan felplanering. Men man körde tydligen charter till 2004.Erik Sandblom skrev:De häftigaste flygplatsbussarna är kanske de höj- och sänkbara bussarna som användes på Montreals numera nedlägda flygplats Mirabel.
... så man vet inte hur det blir i framtiden! Sista ordet i Mirabels historia är inte skrivet!
http://en.wikipedia.org/wiki/Montréal/M ... al_Airport
http://www.airodyssey.net/articles/mirabel.html
http://maison.emdx.org/Mirabel/
lle.
:-)lle
Washington-Dulles
Häromdagen hittade jag dessa roliga flygplatsbussar. Egentligen är de till för att transportera passagerare mellan terminalerna. Ungefär som de "flytande" bussarna på Narita flygplats, men dessa på Washington-Dulles flygplats (Virgina) går på hjul. Nästa år är deras saga all. De har funnits sedan 1962 när flygplatsen invigdes men nu ska de ersättas av en automatbana under jord mellan terminalerna. Så ta en tur med dem innan de försvinner!
Alla flygplatser av betydelse tycks ha en automatbana. Över eller under terminalerna. Jag hörde på radion häromdagen någon som ondgjorde sej över de många bilarna på Arlanda, men han pratade bara om fler bussar för att försöka locka folk att lämna bilen hemma. Bussar! Nej mångt bättre vore en automatbana som likt den till Heathrow går från pendeltågen i Märsta förbi alla bilparkeringar och mellan terminalerna. Då finns en miljövinst att hämta. Och en komfortvinst, vilket passagerarna uppskattar.
lle.
Alla flygplatser av betydelse tycks ha en automatbana. Över eller under terminalerna. Jag hörde på radion häromdagen någon som ondgjorde sej över de många bilarna på Arlanda, men han pratade bara om fler bussar för att försöka locka folk att lämna bilen hemma. Bussar! Nej mångt bättre vore en automatbana som likt den till Heathrow går från pendeltågen i Märsta förbi alla bilparkeringar och mellan terminalerna. Då finns en miljövinst att hämta. Och en komfortvinst, vilket passagerarna uppskattar.
lle.
:-)lle
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Vackra var dom inte, de sista bilderna. Men säkert enormt ändamålsenliga.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Flygplatsbussar av olika typer
Flygplatsbussarna på Prags flygplats var inte speciellt upphetsande .....
lle
lle
:-)lle
Re: Flygplatsbussar av olika typer
http://www.cobus.us/pages/1/index.htm
Är tillverkaren av dessa fula låggolvsbussar.
Liknande finns på de flesta flygplatser i Turkiet där förarna gärna tar F1 liknande kurvor i full fart på plattan
Är tillverkaren av dessa fula låggolvsbussar.
Liknande finns på de flesta flygplatser i Turkiet där förarna gärna tar F1 liknande kurvor i full fart på plattan
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Långtora flygfält norr om Enköping. Kanske inte flygplats, men snygg buss...
Svar: Flygplatsbussar av olika typer
Inte mycket spännande den här gången, bara ett par Cobus troligen 3000 .......
lle.
lle.
:-)lle