Sida 1 av 1
Sirio, har inte tekniken gått framåt.
Postat: torsdag 08 mars 2007 8:20
av pierreh2
Hej
Bor på Stigbergstorget i Göteborg och har tre linjer som trafikerar utanför fönstret, 3, 9 och 11:an.
Vanligen trafikeras dessa linjerna med de äldre vagnarna och låg-golvsvagnarna. Visst, de låter, men inte alls i förhållande till den nya Sirio.
Maken till o väsnas, har man inte kommit framåt på de 0 åren som skiljer de gamla vagnarna och de nya. Min dotter sover som en stock när de äldre kommer, även när 11:an går över växlarna, men när Sirio kommer så vaknar hon. Vagnen låter som en UFO, skramlar och låter allmänt högt.
Om jag inte missminner mig så var detta några av klagomålen på vagnen innan den togs i bruk.
GS skulle satsat på ASEA byggda vagnar istället.
Pierre
Postat: torsdag 08 mars 2007 10:14
av Harald
För det första så kan GS inte satsa på vare sig det ena eller andra. Det är Göteborgs kommun som äger de nya spårvagnarna. Vidare kan Göteborgs kommun inte favorisera någon leverantör. Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.
För det andra så är alla ASEA-byggda vagnar minst 19 år gamla, och Göteborgs kommun ville nog ha nya vagnar. Den koncern som blev resultat av samgåendet mellan ASEA och Brown Boveri 1988, d.v.s. ABB bygger inte spårvagnar längre.
Postat: torsdag 08 mars 2007 12:06
av pierreh2
Hej igen
OK, upphandlig är en sak, inget GS kan styra över.
Att ABB inte gör spårvagnar längre är väl bara att beklaga då.
Faktum kvarstår, skräpet väsnas nå´t f-annat, även när man åker med.
Detta kanske är en konsekvens när politker skall bestämma vad som skall köpas.
Pierre
Postat: torsdag 08 mars 2007 13:13
av Erik Sandblom
Jag har hört att det bullrar mer eftersom det är lågt golv i hela vagnen. Det gör att man inte kan kapsla in all mekanik lika mycket som i vagnarna med högt golv.
Sen tror jag man vänjer sig så småningom. Jag har läst att folk som bor nära järnvägen vaknar och blir oroliga när godståget inte kommer som det ska. Men om tåget kommer punktligt 02.05 så sover man sött. Men alla är ju inte likadana, och spårvagnarna kanske inte är så punktliga

Postat: torsdag 08 mars 2007 14:00
av Kantorn
Harald skrev:Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.
Kan man inte speca att man vill ha tysta vagnar då? Eller är det inte önskvärt? Borde vara till allas glädje, utom möjligen de politiker som inte bor i närheten av spårvagnar och inte bryr sig.
Postat: torsdag 08 mars 2007 14:57
av Harald
Kantorn skrev:Harald skrev:Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.
Kan man inte speca att man vill ha tysta vagnar då? Eller är det inte önskvärt? Borde vara till allas glädje, utom möjligen de politiker som inte bor i närheten av spårvagnar och inte bryr sig.
Man kan inte speca att man vill ha tysta vagnar eftersom "tyst" är ett relativt begrepp. Krav bör vara mätbara och verifierbara. Man kan speca tillåtna ljudnivåer och då bör man även speca hur det ska mätas. Huruvida man har gjort det i det aktuella fallet vet jag inte. Sedan är det ju så att de flesta krav inte kan verifieras förrän vagnen är konstruerad och det finns minst ett exemplar. Enstaka avvikelser motiverar knappast att man annullerar hela ordern. I första hand får leverantören göra något åt felet, vilket brukar ha mer eller mindre lyckat resultat. Jämför SJ:s trassel med X40. Först vid många och stora avvikelser annullerar man kontraktet, och gör en ny upphandling med åtföjande försening,
Postat: torsdag 08 mars 2007 18:27
av Bengt Jönsson
De nya Sirio-vagnarna är väl helt enkelt inte riktigt "inslitna" ännu och även jag kan tycka att de känns lite "hårda" i gången men, det beror väl som en tidigare skribent i denna tråd nämnt att de är genomgående låggolv ocha tt då "boggier" och annan hjulupphängning måste vara åtskruvade lite mera för att inte riskera att gången blir alltför "sladdrig".
Sedan kan jag ju dock tycka att de känns lite "plåtiga" och "skramliga" men även det får väl skyllas på låggolvet.
Står man dessutom längst fram så känns det lite "slängigt" som om man befann sig längst fram på en pendel för det är ju ganska långt från första hjulparet / boggie till föraren.
/Bengt
Ej förare men "mer än vanlig resenär"

Re: Sirio, har inte tekniken gått framåt.
Postat: torsdag 08 mars 2007 21:08
av sputnik
pierreh2 skrev:
GS skulle satsat på ASEA byggda vagnar istället.
Pierre
"Märklin-modellen", eller?

Postat: fredag 09 mars 2007 1:06
av Dennis Sigward
Hur skiljer sej Siriovagnen mot Norrköpings Flexity Classic i högt ljud. Dom Classic vagnarna jag har erfarenhet med verka ganska tysta när dom rullar förbi. Dom är också ganska tysta inombords.
mvh Dennis
Postat: fredag 09 mars 2007 1:20
av Nils Carl Aspenberg
At det er mye lyd på Sirio kommer vel av at de har fått begagnade motorer fra Oslovognene. Ansaldo måtte ta tilbake 256 motorer fra Oslo, fordi det var for mye støy. De er vel så blitt gjenbrukt i andre vogner som Sirio?
Postat: fredag 09 mars 2007 1:30
av BaardB
Nei, motorene i SL95 er bare bygget om. Bare enkelte komponenter er byttet.
Postat: fredag 09 mars 2007 8:33
av J.R Ewing
Dennis Sigward skrev:Hur skiljer sej Siriovagnen mot Norrköpings Flexity Classic i högt ljud. Dom Classic vagnarna jag har erfarenhet med verka ganska tysta när dom rullar förbi. Dom är också ganska tysta inombords.
mvh Dennis
Norrköpings nya vagnar är otroligt tysta. De är en fröjd att åka med. Och skillnaden är mycket stor till de gamla vagnarna av typ M97. Här gäller det att få fram fler M06:or inom kort.
Tyvärr upplever jag inte Sirio som lika trevligt och det har jag minsann fått ätit upp sedan ett besök i Göteborg. Kom med ett sällskap och uttryckte mig "Titta en av de nya vagnarna", men efter att den passerat växlarna i kurvan mot Hagakyrkan så blev jag starkt ifrågasatt om det verkligen var en ny spårvagn med tanke på skramlet

Postat: söndag 11 mars 2007 14:47
av M_M
Dennis Sigward skrev:Hur skiljer sej Siriovagnen mot Norrköpings Flexity Classic i högt ljud. Dom Classic vagnarna jag har erfarenhet med verka ganska tysta när dom rullar förbi. Dom är också ganska tysta inombords.
"Sirio-bullret" är väl mest relaterat till växel/spårkorspassage. Jag kan välidgt lite om Norrköpings spårvägsnät men antar att det är färre växlar och spårkorspassage med tanke på att man bara har två linjer. Göteborg har ju rätt gott om linjer och i ett antal korsningar finns det extra växlar för att kunna svänga i riktningar som inte används av ordiarie trafik.
nu är vagnarna officiellt bullriga
Postat: torsdag 15 mars 2007 15:33
av Erik Sandblom
Miljöförvaltningen får fortsatta klagomål om spårvagnsbuller
De nya, italienska spårvagnarna i Göteborg bullrar mer än de äldre spårvagnsmodellerna. Det tycker göteborgare som hört av sig till miljöförvaltningen och klagat.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... agnsbuller
Postat: torsdag 15 mars 2007 17:01
av Ekonomisk
Postat: torsdag 15 mars 2007 17:20
av Erik Sandblom
Bra fråga. Om kommunen anstränger sig så mycket att tysta ner spårvagnarna, borde man inte anstränga sig mer för att tysta ner bilarna, eftersom dessa låter mångdubbelt mer? Biltunnlar räknas inte...