Trotjänare ställs av

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Trotjänare ställs av

Inlägg av Thomas Lange »

Vagn 288 har rullat sista gången för egen maskin på ett bra tag.

Inom Djurgårdslinjen har man beslutat att inte längre utsätta vagnen för de hårda tag som det innebär att köra reguljär trafik på en tung stadslinje.

Vagnen, som formellt ägs av Spårvägsmuseum (SL) och är deponerad hos Djurgårdslinjen, ställs tills vidare av efter samråd med museet i avvakatn på beslut om en nödvändig större renovering.

288 var den äldsta trafikvagnen på Djurgårdslinjen och är den enda av sin typ A11 som finns bevarad. Se mer om vagnen i Vagnhallen.

http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=216
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Tråkigt.

Men då kommer väl 342 åter till Djurgårdslinjen? För antalet riktiga Stockholmska gammelvagnar skall väl inte minska?

SB
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Synd å høre, men fullt forståelig :!: Vi har jo 335.
Og gi oss ikke tilbake 342, ihvertfall ikke hvis den ikke har fått en grundig revisjon av bremsene siden sist den gikk på Djurgården.

ex fører på 342
Användarens profilbild
Stefan Widén

Istället för 288

Inlägg av Stefan Widén »

I "femtonspelet" i vagnhallen så är det 182 som ersätter 288. Vagnens revision har påbörjats men det är för tidigt att säga när den är klar. Det är alltså en sthlmsvagn som ersätter. Tyvärr så finns det ju inga rimliga möjligheter till fler spår i Alkärrshallen, men även om vi hade haft detta så är vagn 288 i alla falla rado för att ställas av bl a är boggierna synnerligen revisionsmässiga. När detta sker är det ingen som vet idag.

Fö Kan jag meddela, från "säker källa" att vagn 71s boggier befinner sig i verkstaden med den renoverade motorn monterad. Kanske i trafik till påsk

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lars Fredrik

Inlägg av Lars Fredrik »

Var det ikke slik at 288 ble satt bort i 1960 siden den var i dårlig stand? Den har jo holdt en stund siden dét! :)

288 har en svært hyggelig patina; den er ikke overrestaurert og ikke "nedkjørt". Autentisk er vel det rette ordet. Imidlertid er den litt sliten, og det bør man nok respektere.

Hvem starter innsamling av penger til revisjonen?

Mvh
Lars Fr.
Norsk forening til glidelagernes fremme.
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Ursäkta en som har lite svårt att fatta hur det tänks:

182 är ju i och för sig en trevlig släpvagn, men den är i SSB-målning och saknar såvitt jag vet någon motsvarande motorvagn att dra den.

288 bildade ju ett mycket trevligt ekipage ihop med 846.

Hur kan man ersätta en orginal SS motorvagn med denna släpvagn 182? Jag trodde att det ansågs vara problem med att bemanna släpvagnståg t.ex.

Min fråga kvarstår: vilka trafikmotorvagnar är det som skall gå i sommar på Djurgårdslinjen? Är antalet Stockholmsmotorvagnar på något sätt ransonerat? Varför kan inte "15-spelet" innebära att annat än äkta SS-vagnar ställs av någon gång?

Stefan
Användarens profilbild
Thomas Lange

vagnrokader

Inlägg av Thomas Lange »

288 ersätts inte av 182, men ...

... när 182 togs in i hallen som nästa renoveringsobjekt blev hallen proppfull. Någon vagn måste flyttas undan, annars skulle det inte finnas plats för årets gästvagn ....

Eftersom 76:an i princip är färdigställd kan vi visa ett äldre innerstadståg i den äldre SS-målningen, 76+846+917 och ett äldre förortståg i den nyare målningen, 335+521. Då skicket och renoveringsbehovet på 288 var så dåligt resp starkt fick det bli den. Valet var egentligen inte så svårt.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hei!
Hvor vil 288 havne når den forsvinner fra Djuregårdslinjen?

Andreas
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Thomas Lange skrev:...annars skulle det inte finnas plats för årets gästvagn ....
Jaha.
Og så var det informasjon om årets gästvagn :arrow:
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Andy skrev:Hei!
Hvor vil 288 havne når den forsvinner fra Djuregårdslinjen?
I Vagnhall 5 i Malmköping.

BaardB skrev:Jaha.
Og så var det informasjon om årets gästvagn
Så snart vi fått bekräftelse från våra norska vänner så kan vi återkomma ...
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Avsesedatum

Inlägg av Stefan Widén »

Enligt den sista informationen från GA specialtransporter så går vagnen till Malmköping på onsdag den 16/4 fortfarande oklart om exakta tiden.

F ö så tror jag 182 kommer att bli ett lyft för släpvagnsklubben. att få susa fram på öppna plattformar mitt bland alla övrig trafik är en upplevelse. Jag tror att 182 kommer att vara fullpackad medans MV är tom så vi kan ju lika bra använda loket som dragvagn.

Att mixa vagnparken så den passar för alla våra behov har hela tiden vart en av de svåraste frågorna och som skapat långa diskussioner. Lika så vilken vagn som skall renoveras. Det som är glädjande är ju trots allt att det numera går så lätt att flytta vagnar mellan olika spårsystem så bara för att något åker iväg just nu betyder det inte att vagnen är borta för all framtid. För 288:s del måste det dock, som sagts, till en storrevision innan den åter kommer i trafik och gäller delvis även 342 som nämnts. Den går ju i trafik i Mkp men rullar bara en bråkdel av vad den skulle få göra på Djurgården.

Så svaret är som Thomas nämnde vagn 76, 335, 373 och 71 som får gälla som "äkta" sthlmsvagn och det det förnärvarande inte finns någon annan sthlmsvagn i trafikdugligt skick att tillgå mer än som tillfälliga gästspel.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Tack för uttömmande svar. Jag har stor beundran för er som jobbar med vagnarna och renoverar för fulla muggar.

Hur är det tänkt att 182 skall användas i trafiken? Som tredjesläp efter 76:an + 846?

Håller med om att 182 blir kul, vagnar med öppna plattformar passar på somriga Djurgårdsturer (minns det från provturen häromåret). Målningsfascisten inom mig får väl t.v. vila sig, men "autentiskt" blir det ju inte utan SSB-motorvagn. Tänk om vi åtminstone hade en A8 som dragare. De fanns ju gamla som gamla snöblåsare men de gled sällskapet ur händerna tidigt väl?

Man får väl fortsätter drömma om 102 + 386 (i stället för Göteborgsmustanger) på Djurgårdslinjen ett tag till. Men när Örbyvagnen kommer i trafik, då blir det fest!

SB
Niclas

102+336

Inlägg av Niclas »

Stefan B skrev:Tack för uttömmande svar. Jag har stor beundran för er som jobbar med vagnarna och renoverar för fulla muggar.

Hur är det tänkt att 182 skall användas i trafiken? Som tredjesläp efter 76:an + 846?

Håller med om att 182 blir kul, vagnar med öppna plattformar passar på somriga Djurgårdsturer (minns det från provturen häromåret). Målningsfascisten inom mig får väl t.v. vila sig, men "autentiskt" blir det ju inte utan SSB-motorvagn. Tänk om vi åtminstone hade en A8 som dragare. De fanns ju gamla som gamla snöblåsare men de gled sällskapet ur händerna tidigt väl?

Man får väl fortsätter drömma om 102 + 386 (i stället för Göteborgsmustanger) på Djurgårdslinjen ett tag till. Men när Örbyvagnen kommer i trafik, då blir det fest!

SB
Är rädd för att din dröm om 102+ 386 blir oändligt lång.
Tyvärr så har man en gång bestämt att dem vagnar som står inlåsta ska så göra och därmed basta.....
Eller finns det någon uppluckring av denna regel i sikte :?:
Niclas
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Den som lade fast denna princip är nu borta från museet i fråga.

Framtiden för museet kan dessutom påverkas av om det blir en förlängning av Djurgårdslinjen någon gång och om det blir en vagnhall på Gärdet t.ex., i närheten av Tekniska Museet...

Drömma kan man alltid.

SB
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tydligen är inte vagnen avställd, än...
Vagnen skulle 16/4 till Malmköping med GA specialtransporter, lär kanske fortfarande vara oklart om exakta tiden eftersom vagnen gick igår.

Ursäkta, men jag blev nyfiken eftersom den rullade igår.

Bild
Bildbevis från Bellmansro igår att vagnen ännu rullar.

Så här såg det ut den 31 maj 1991 då den kom till Djurgården.
Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar