Sida 1 av 2

Lampfråga Ropstens bussterminal

Postat: onsdag 07 mars 2007 12:08
av Terminus
Under Lidingöbron vid bussterminalen i Ropsten sitter det två stycken ganska stora lampor bredvid varandra. En med vitt sken och en med gult.
Ibland börjar de blinka när man står och väntar på bussen.
Nyfiken som man är så undrar jag vad dessa lampor betyder.

Postat: onsdag 07 mars 2007 12:21
av Stefan N
Förr var det så att den snabb-blinkande talade om att ett tunnelbanetåg hade lämnat Gärdet. Den mer långsamt-blinkande talade om att tåget var på väg in på perrongen i Ropsten.

Postat: onsdag 07 mars 2007 16:57
av Ulrik Berggren
Stefan N skrev:Förr var det så att den snabb-blinkande talade om att ett tunnelbanetåg hade lämnat Gärdet. Den mer långsamt-blinkande talade om att tåget var på väg in på perrongen i Ropsten.
Förr? :?: :?:

Postat: onsdag 07 mars 2007 22:30
av gefy
Ungefär som den som sitter/satt? vid Brommaplan.
Ett tag sedan jag var där nu så jag vet inte om den fortfarande är i drift.

Postat: onsdag 07 mars 2007 22:39
av Coppas
gefy skrev:Ungefär som den som sitter/satt? vid Brommaplan.
Ett tag sedan jag var där nu så jag vet inte om den fortfarande är i drift.
Eller Vällingby, Fruängen m.fl. Satt väl även vid Östra stn/KTH och Danderyds sjh?

Visst fungerar de, men ingen bussförare brukar följa dessa numera. Brukar inte ens ingå när man kör linjekännedom i dagens läge.

Mvh // Nico

Postat: torsdag 08 mars 2007 9:40
av Ulrik Berggren
Coppas skrev:
gefy skrev:Ungefär som den som sitter/satt? vid Brommaplan.
Ett tag sedan jag var där nu så jag vet inte om den fortfarande är i drift.
Eller Vällingby, Fruängen m.fl. Satt väl även vid Östra stn/KTH och Danderyds sjh?

Visst fungerar de, men ingen bussförare brukar följa dessa numera. Brukar inte ens ingå när man kör linjekännedom i dagens läge.

Mvh // Nico
Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:

Postat: torsdag 08 mars 2007 10:16
av gefy
Jodå men jag kan tänka mig att "förr" hade man tid att vänta några minuter extra.

Postat: torsdag 08 mars 2007 10:32
av Byggare Bob
Ulrik Berggren skrev:Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
I praktiken Nej. Inte ens ett försenat pendeltåg inväntas numera...

Postat: torsdag 08 mars 2007 10:38
av Coppas
Ulrik Berggren skrev:
Coppas skrev:
gefy skrev:Ungefär som den som sitter/satt? vid Brommaplan.
Ett tag sedan jag var där nu så jag vet inte om den fortfarande är i drift.
Eller Vällingby, Fruängen m.fl. Satt väl även vid Östra stn/KTH och Danderyds sjh?

Visst fungerar de, men ingen bussförare brukar följa dessa numera. Brukar inte ens ingå när man kör linjekännedom i dagens läge.

Mvh // Nico
Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
Nej, på sätt och vis inte. Har ofta inte heller gjort det tidigare utan förbehållet som gäller är att man väntar i mån av tid och möjlighet. Vi har ju egna tidtabeller att iaktta. Visst har man ett visst spel, men börjar vi leka för mycket på egen hand riskerar det att skita sig någon annanstans. Göra några glada i ena änden kan innebära sura miner i den andra.

Tidtabellen för en buss är ju ofta anpassad till andra anslutningar utmed linjesträckningen. Ska jag specifikt vänta kvar någonstans så är det inte jag som ska fatta det beslutet utan ansvarig trafikledare. Visst kan de flesta av oss tänka ganska bra och självständigt, men vi saknar helhetsbilden för beslut av denna typ. Alltså, följer vi våra körtider.

Sedan beror mycket även på tid, plats, turtäthet osv. Att man väntar in kvällens sista pendel i Sollentuna brukar höra till det normala, men inte f-n väntar man in en försenad pendel när man i eftermiddagsrusningen sitter med 10-minuterstrafik på 179:an. :mrgreen:

Mvh // Nico

Postat: torsdag 08 mars 2007 14:35
av Ulrik Berggren
Coppas skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Coppas skrev: Eller Vällingby, Fruängen m.fl. Satt väl även vid Östra stn/KTH och Danderyds sjh?

Visst fungerar de, men ingen bussförare brukar följa dessa numera. Brukar inte ens ingå när man kör linjekännedom i dagens läge.

Mvh // Nico
Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
Nej, på sätt och vis inte. Har ofta inte heller gjort det tidigare utan förbehållet som gäller är att man väntar i mån av tid och möjlighet. Vi har ju egna tidtabeller att iaktta. Visst har man ett visst spel, men börjar vi leka för mycket på egen hand riskerar det att skita sig någon annanstans. Göra några glada i ena änden kan innebära sura miner i den andra.

Tidtabellen för en buss är ju ofta anpassad till andra anslutningar utmed linjesträckningen. Ska jag specifikt vänta kvar någonstans så är det inte jag som ska fatta det beslutet utan ansvarig trafikledare. Visst kan de flesta av oss tänka ganska bra och självständigt, men vi saknar helhetsbilden för beslut av denna typ. Alltså, följer vi våra körtider.

Sedan beror mycket även på tid, plats, turtäthet osv. Att man väntar in kvällens sista pendel i Sollentuna brukar höra till det normala, men inte f-n väntar man in en försenad pendel när man i eftermiddagsrusningen sitter med 10-minuterstrafik på 179:an. :mrgreen:

Mvh // Nico
Faktum är att det finns, eller åtmintsone fanns, riktlinjer för olika längd av inväntan inskrivna i trafikeringsbilagorna till avtalen mellan SL och operatörerna, fast dessa verkar ju då inte följas längre. Det är i a f mín tolkning då de inte informeras ut till förarna. Fast i grunden följer dessa riktlinjer den princip som Nico beskriver, d v s linjer med gles turtäthet och inga fler anslutningspunkter väntar längre än de med tätare turer. Det finns vidare prioriteringar inskrivna mellan olika prioriterade anslutningar. T ex hade linje 119 prioriterad anslutning vid Spånga station. Principen handlar även här om turtätheten på det färdmedel man ansluter till.

Postat: torsdag 08 mars 2007 14:46
av Lars Ödlund
Ulrik Berggren skrev:
Coppas skrev:
Ulrik Berggren skrev: Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
Nej, på sätt och vis inte. Har ofta inte heller gjort det tidigare utan förbehållet som gäller är att man väntar i mån av tid och möjlighet. Vi har ju egna tidtabeller att iaktta. Visst har man ett visst spel, men börjar vi leka för mycket på egen hand riskerar det att skita sig någon annanstans. Göra några glada i ena änden kan innebära sura miner i den andra.

Tidtabellen för en buss är ju ofta anpassad till andra anslutningar utmed linjesträckningen. Ska jag specifikt vänta kvar någonstans så är det inte jag som ska fatta det beslutet utan ansvarig trafikledare. Visst kan de flesta av oss tänka ganska bra och självständigt, men vi saknar helhetsbilden för beslut av denna typ. Alltså, följer vi våra körtider.

Sedan beror mycket även på tid, plats, turtäthet osv. Att man väntar in kvällens sista pendel i Sollentuna brukar höra till det normala, men inte f-n väntar man in en försenad pendel när man i eftermiddagsrusningen sitter med 10-minuterstrafik på 179:an. :mrgreen:

Mvh // Nico
Faktum är att det finns, eller åtmintsone fanns, riktlinjer för olika längd av inväntan inskrivna i trafikeringsbilagorna till avtalen mellan SL och operatörerna, fast dessa verkar ju då inte följas längre. Det är i a f mín tolkning då de inte informeras ut till förarna. Fast i grunden följer dessa riktlinjer den princip som Nico beskriver, d v s linjer med gles turtäthet och inga fler anslutningspunkter väntar längre än de med tätare turer. Det finns vidare prioriteringar inskrivna mellan olika prioriterade anslutningar. T ex hade linje 119 prioriterad anslutning vid Spånga station. Principen handlar även här om turtätheten på det färdmedel man ansluter till.
Jodå det finns det fortfarande, huvudregeln är att du "kan/skall vänta" så länge som inte nästa anslutning med tåg/buss etc riskeras eller att du inte kan avgå i rätt tid på nästa tur.

"Sista bussen" väntar givetvis alltid om det är praktiskt möjligt, i andra fall kan man ibland utsträcka väntan om det föranmälts omstigande.
Det värsta är att vänta kanske 15 minuter med resande i vagnen och de sedan inte var någon omstigande.

Lamparrangemanget typ Ropsten "följde/följer" man i lågtrafiktid, inte när bussarna går tätare än var 15 minut, av egen erfarenhet så är det så att när den röda lampan tänds/tåget passerar tunnelmynningen tar det ca 4 minuter innan man kan vara säker på att samtliga resenärer hunnit ner till terminalens längst bort belägna hpl läge, har du då avgångtid när den röda tänds innebär det i allmänhet 4-5 min försening.

//Lasse

Postat: tisdag 27 mars 2007 23:12
av Stefan N
Hmm, bäst att göra ett tillägg...

Med förr menade jag att det 'förr' var gul blink när tåget hade lämnat Gärdet och röd blink när tåget anlände till perrongen på Ropsten.
Nu för tiden är det röda glaset ersatt av ett genomskinligt eller om det är borta helt, svårt att se på avstånd.

Såg dock att det för LBs förare fortfarande var rött glas för signalen.

Så, ber om ursäkt för förvirringen men funktionen finns, dock verkar användningen av den vara upp till varje förare...

Postat: torsdag 29 mars 2007 13:42
av Ivers1991
Har någon en bild av detta "lampsystem"?

Postat: torsdag 29 mars 2007 16:21
av Byggare Bob
Ivers1991 skrev:Har någon en bild av detta "lampsystem"?
Om du tänker dig en trafiksignal 100% större, liggandes på tvären och tar bort den gröna lampan så har du svaret hur på det ser ut.
Märkvärdigare än så är den faktiskt inte, i princip två signallampor av gänse trafiksignalsmodell bredvid varandra, en röd och en gul... :D

Postat: torsdag 29 mars 2007 16:31
av Ivers1991
Som den här fast större?

Bild

Postat: fredag 30 mars 2007 11:42
av Verspieder
Någon som har lust att åka dit och fota signalen?

Postat: fredag 30 mars 2007 12:50
av Stefan N
Kan ta det på hemvägen i kväll....
Hoppas jag får tid att lägga ut bilder senare i kväll

Postat: fredag 30 mars 2007 13:35
av Ulf
Vid Telefonplan verkar detta system fungera. Där finns två signaler som denna, en för 141:an och en för 142:an.

Postat: fredag 30 mars 2007 15:13
av HemuleN
Verspieder skrev:Någon som har lust att åka dit och fota signalen?
På den översta bilden här: http://www.e-buzz.net/forum/showpost.ph ... ostcount=5 så syns motsvarande lampor i fruängen.

Postat: fredag 30 mars 2007 16:26
av Ivers1991
Kan du länka till bilden eftersom sidan kräver inloggning?