Nya stolen i M32

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
RS 69

Nya stolen i M32

Inlägg av RS 69 »

Hur funkar den nya "hydraliska" stolen som är på prov i M32?
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Re: Nya stolen i M32

Inlägg av Peter-Kbh »

RS 69 skrev:Hur funkar den nya "hydraliska" stolen som är på prov i M32?
Min moster som arbetar på Spårvägen säger att den studsar ganska så mycket och att förarna har klagat en hel del på den sitt anordning.
Men hon sa, att ledningen som vanligt är ganska seg så dem skulle se om det händer något för att rätta till det.
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Peter-Kbh skrev:Min moster som arbetar på Spårvägen säger att den studsar ganska så mycket och att förarna har klagat en hel del på den sitt anordning.
Men hon sa, att ledningen som vanligt är ganska seg så dem skulle se om det händer något för att rätta till det.
Kontaktledninge? eller vilken ledning?

Idetta fallet ligger snarare Ansaldo som ska få tummen ur, om det nu är ett problem. Jag har inte hört ngt om klagomålen, men det kan ju ha försvunnit i mängden andra åsikter om vagnen.

I nuläget är det andra saker än förarstolar som är det italiernarna borde koncentrera sig på...

//Q
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Q skrev:
Peter-Kbh skrev:Min moster som arbetar på Spårvägen säger att den studsar ganska så mycket och att förarna har klagat en hel del på den sitt anordning.
Kontaktledninge? eller vilken ledning?

Idetta fallet ligger snarare Ansaldo som ska få tummen ur, om det nu är ett problem. Jag har inte hört ngt om klagomålen, men det kan ju ha försvunnit i mängden andra åsikter om vagnen.

I nuläget är det andra saker än förarstolar som är det italiernarna borde koncentrera sig på...

//Q
Det är ledningen som måste kontakta Italienarna så det sker något. Och Ledningen behöver du väl knappast vara raketforskare för att räkna ut vad jag menar. Alltså ledningen, samma ledning som har ansvar för verksamheten.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Peter-Kbh skrev: Det är ledningen som måste kontakta Italienarna så det sker något. Och Ledningen behöver du väl knappast vara raketforskare för att räkna ut vad jag menar. Alltså ledningen, samma ledning som har ansvar för verksamheten.
Du verkar veta väldigt mycket för att sitta i Köpenhamn och tycka! (Jag antar att Kbh står för just detta eftersom du har S-tågs-märket som din avatar)

Vad får dig att tro att man inte kontinuerligt har en dialog med leverantören? När jag talar med mina kolleger som är djupt inblandade i projektet så får jag i alla fall intrycket att bollen i långt de flesta fall ligger hos italienarna.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Och innan jag slutade så var det iallafall en vagn som hade den nya stolsupphängningen och det var ett test som skulle pågå och utvärderas.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

TonyM skrev:
Peter-Kbh skrev: Det är ledningen som måste kontakta Italienarna så det sker något. Och Ledningen behöver du väl knappast vara raketforskare för att räkna ut vad jag menar. Alltså ledningen, samma ledning som har ansvar för verksamheten.
Du verkar veta väldigt mycket för att sitta i Köpenhamn och tycka! (Jag antar att Kbh står för just detta eftersom du har S-tågs-märket som din avatar)

//Tony
Som jag säger, jag har nära familj som jobbar inom spårvägen. Inte på hög position, men dock mellan hög position så att säga.
Jag kan inte riktigt säga vilken position eftersom det skulle nog röja både hennes och min identitet vilken varken jag eller hon (vad jag kan tänka mig) inte vill. Men hur som helst, jag bara tolkar det hon har sagt, att stolen inte är särskilt poppis hos förare och att det görs inga våldsamma åtgärder för att få ordning på problemet.
Och ja, jag bor i Kbh, tror du mig inte, gör en IP search, eller fråga en Moderator om den kan ge dig resultatet av en IP search.
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Peter-Kbh skrev:Det är ledningen som måste kontakta Italienarna så det sker något. Och Ledningen behöver du väl knappast vara raketforskare för att räkna ut vad jag menar. Alltså ledningen, samma ledning som har ansvar för verksamheten.
Det där med humor & satir går inte alltid hem på ett forum.. Vilket iofs är mkt märkligt igentligen.
Men skit i det i den här tråden.

Vad är det som säger att "ledningen" ska ta tag i det? Och om de redan gjort det då? Eller rättare sagt, om den som har ansvaret / tar ansvar för förarmiljön har gjort det (den personen behöver inte nödvändigtvis vara i en företagsledning)
Jag har ju inte ngn anledning att misstro uppgiften från Slagpåse om att det ska ha testats en ny upphängning.. Så då är det så, och då har ju ngt & ngn gjort nått.
Och min högst personliga uppfattning som bygger erfarenhet från spårbolaget säger att sannorlikt ligger bollen hos italienarna.. Att hitta en ny modell, vilket inte alltid är helt enkelt, av förarstolsupphängning som klarar de krav som finns på den.

Men det är vad jag bedömmer just nu, det kan lika gärna vara fel. Ett par av de som har koll på fakta i fallet läser ju forum och kommer säkert att kommentera (antingen själva eller via ombud).

(F.ö. så även om det finns en hel del att fixa med på M32, så har vissa personer redan fixat till en helv*tisk massa andra små och stora saker.
Och hos de personerna går ett sakligt klagomål före ett gnälligt...)

//Q
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Vill också nämna att sidokrafterna/rycken är inom dom tolleranser som http://www.av.se/ satt upp.

Tyvärr är det rätt höga tolleranser men eftersom dom ändå är lägre än det som maximalt får förekomma (när man kör rätt) så är det inte direkt högsta prio på detta.
Det finns som sagt andra större problem att lösa på vagnen.
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Sak samma stolen är ett elände totalt bedrövlig. Svår att sitta rätt i om man är lång. I ryggstödet finns hårda saker som är rundade framåt som sticker in i ryggen (ja läs valkarna).

Som sagt det är nog en hel del av oss förare som inte uppskattar denna sittanordning.

Jag vill sitta lågt och långt bak. Skjuter man den bakåt åker den uppåt. som ett exempel. Att vagnen sedan skakar och slänger när man sitter illa gör ju inte upplevelsen bättre.

Sägs att Helsingfors har samma stol, men vet inte om de har samma problem.

Så nog har den som inledde denna tråd hört rätt.

Anders Forsberg
Hamnen

Inlägg av Hamnen »

På vagn 409 har man monterat stolen på fjädrande upphängning för test, mig veterligen är den inte ute i trafik. Var och provputtade lite på stolen häromdan, och nog fjädrar den alltid, men så värst mycket dämpning var det inte fråga om. Jag tror att det behövs mer returdämpning i systemet för att det inte ska bli allt för svajigt. Kanske är det bara en justeringsfråga. Stolen är i vilket fall rörlig i sida och längsled. Jag har också hört att rörelserna på förarplatsen är inom toleransnivåerna. Vems toleransnivåer vet jag inte, men det är i alla fall inte mina. Jag hör till de förare som tycker att förarkomforten är under all kritik, och tycker således att alla försök att förbättra denna är välkomna.

Angående Ansaldo vs. GS (Trafikkontoret?) så har jag på omvägar hör att en tredje part är inblandad, nämligen leverantören av stolarna, och det är lite fråga om en klassisk he say she say-situation, eller kanske snarare we say they say. Ansaldo varnade ju trots allt för konsekvenserna av en tvåbladsdörr längs fram, och det är väl därför rätt förståeligt att de inte är så intresserade av att äga detta problem.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Grundproblemet är väl att vagnen har för långt överhäng framtill. Då blir rörelserna stora. Det är simpel geometri och inte mycket att göra åt. Det är möjligt att man kan lappa lite med stolen, men ska man få något riktigt bra resultat behövs en aktiv stol, d.v.s. en stol som har förmågan att hålla sig stilla i sidled, trots att vagnen rör sig. Det blir dyrt.

Det bästa vore nog att se till att ha bättre spårläge så att det inte blir så häftiga sidorörelser. Kommunen äger både banan och vagnarna, så det vore rimligt att kräva att den ser till att de fungerar bra ihop, särskilt som problemet tycks bero på att man struntade i leverantörens varningar.

Annars får väl förarna ta hand om saken själva. Kör man tillräckligt långsamt så blir det inte så häftiga rörelser.
Skriv svar