Brand i Rinkebys t-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Brand i Rinkebys t-bana

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Någon som vet om det åter var ett C14 tåg..? Eller Cx överhuvudtaget...? :shock:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

är det nån som vet vilken vagn typ?
C14 igen? (med brasklapp om jag kommer ihåg rätt betäckning)
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Preliminär orsak: Överhettad motor.

Snart dags för massiv vagnbrist igen, kan man gissa? :roll:
poktirity

Inlägg av poktirity »

djth skrev:Preliminär orsak: Överhettad motor.

Ja om man får tro SvD så verkar risken finnas.

Hur stor andel av tågen är idag av "gammal" modell? Varför bytte man inte ut allihop när man ändå höll på?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

poktirity skrev:Hur stor andel av tågen är idag av "gammal" modell? Varför bytte man inte ut allihop när man ändå höll på?
1. Ungefär en fjärdedel.
2. För att det var totalt onödigt (man bytte faktiskt ut överdrivet många vagnar "när man ändå höll på", många av dem var inte ens 25 år gamla).

Försök att inte vara så snabba med att dra slutsatser, såna här problem kan mycket väl uppstå även på nyare materiel.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

När jag arbetade i Nyboda så brann det i C12-motorer (skatbon) stup i ett, och var det inte det så var det kontaktorbläck som smälte i hop. Även andra Cx råkade ut för bränder mm. Men inte tusan tog man alla C4:or eller C12/C13 ur trafik någongång. Sånt här händer, har alltid hänt och kommer alltid att hända. Varför göra sådan cirkus kring det?
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

djth skrev:Preliminär orsak: Överhettad motor.

Det är 10-minuterstrafik på bana 2 pga Skyddstopp nu.....Branden är väl en direkt orsak till detta skulle jag gissa.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
37368

Inlägg av 37368 »

Jag fattar inte:
dn.se skrev:T-banans skyddsombud har efter händelsen stoppat all trafik med de gamla vagnarna, det vill säga 18 vagnar av 105.
18 av 105 vagnar? Det finns väl fler Cx kvar än så om man räknar in C6. Däremot 105 vagnar kanske syftar på C14? Men var kommer då siffran 18 ifrån? Det finns ju betydligt fler C14 än så? Och C15 finns det ju bara 14 av?
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

37368 skrev:Jag fattar inte:
dn.se skrev:T-banans skyddsombud har efter händelsen stoppat all trafik med de gamla vagnarna, det vill säga 18 vagnar av 105.
18 av 105 vagnar? Det finns väl fler Cx kvar än så om man räknar in C6. Däremot 105 vagnar kanske syftar på C14? Men var kommer då siffran 18 ifrån? Det finns ju betydligt fler C14 än så? Och C15 finns det ju bara 14 av?
De kanske inte menar vagnar utan tåg? Bara en gissning...
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Eller 18 av 105 är ute ur depån just nu...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Är det konstigt att detta händer, när vagnarna har stått still så länge. Alla som vet något om teknisk apparatur vet att sådan inte mår bra av att stå still, utan är till för att arbeta.

Att facket skyddsstoppar trafiken av dessa vagnar förstärker inte mitt förtroende för SEKO. Det är bara korkat. Bättre att satsa krutet på att ta reda på vad som hänt än att dra i nödbromsen med en gång.

Jag hörde precis Pierre Sandberg, SEKO 119, uttala sig i radion om detta ämne. I mina öron låter hans ord som skitsnack. De tycks tro att tekniska system skall vara helt perfekta.

Han menar även på att man måste skrota de gamla vagnarn eftersom man har möjlighet att köpa nya. Men vad är det som garanterar att de nya vagnarna är mycket bättre om 20-25 år? Inget. Tvärtom. Dessutom borde säkerhetsproblemen med C20 belysas hårdare, såsom vad som händer om man försöker utrymma ett tåg och man måste använda gavelutgångarna..
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Ivers1991 skrev:Eller 18 av 105 är ute ur depån just nu...
270 st C20 = 90 tåg. Övriga vagnar utgör 15 tåg... Eller 18 då om några C20 står som reserv eller på verkstad? Jag tycker det verkar rimligt. :)

Fråga: Kommer TUB1 att få låna ut vagnar om stoppet blir långvarigt, så att det blir vagnbrist överallt?
Erland

Inlägg av Erland »

Odd skrev: Han menar även på att man måste skrota de gamla vagnarn eftersom man har möjlighet att köpa nya. Men vad är det som garanterar att de nya vagnarna är mycket bättre om 20-25 år?
Underligt resonemang. Det är alltså ingen mening med att skaffa nya vagnar eftersom de så småningom blir gamla?
37368

Inlägg av 37368 »

Odd skrev:Är det konstigt att detta händer, när vagnarna har stått still så länge. Alla som vet något om teknisk apparatur vet att sådan inte mår bra av att stå still, utan är till för att arbeta.

Att facket skyddsstoppar trafiken av dessa vagnar förstärker inte mitt förtroende för SEKO. Det är bara korkat. Bättre att satsa krutet på att ta reda på vad som hänt än att dra i nödbromsen med en gång.

Jag hörde precis Pierre Sandberg, SEKO 119, uttala sig i radion om detta ämne. I mina öron låter hans ord som skitsnack. De tycks tro att tekniska system skall vara helt perfekta.

Han menar även på att man måste skrota de gamla vagnarn eftersom man har möjlighet att köpa nya. Men vad är det som garanterar att de nya vagnarna är mycket bättre om 20-25 år? Inget. Tvärtom. Dessutom borde säkerhetsproblemen med C20 belysas hårdare, såsom vad som händer om man försöker utrymma ett tåg och man måste använda gavelutgångarna..
Rent generellt så upplevde jag under min tid på Connex en brist på sammarbete mellan fack och arbetsgivare. Så fort någonting inträffade var det fullt ställningskrig mellan de båda parterna med en väldigt massa pajkastning där ingen av parterna av principskäl inte ville vika ett tum åt något håll. Båda höll sig på sina egna kanter och arbetate på varsitt håll, istället för att komma längre genom en gemensam ansträgning. Det går att jämföra med politiken, moderater som av princip vägrar lyssna på en socialdemokrat och utgår ifrån att allt som kommer ur den andra parterns mun är dynga (och vice versa) istället för att medge att även motparten kanske kan hjälpa och underlätta.

Därför håller jag med dig till fullo Odd, facket gör i dagsläget inte saken bättre genom att säga "allt är en katastrof, Connex/Veolia är idioter, det är bara att skrota hela vagnparken och gå ut i strejk". Gör man det för varenda lilla incident slutar det med att motparten inte lyssnar överhuvudtaget.

Och vad ska man göra den dag en C20 brinner? Sluta köra tunnelbana helt? Lägg istället krutet på att se till att det aldrig händer.

Jag vill understryka att jag inte skyller sammarbetssvårigheterna på vare sig den ena eller andra parten, de är båda lika goda kålsupare...
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Efter förra branden togs en ombyggnad fram till den s.k. AL1-lådan där linjebrytaren sittter. Det var i den lådan det brann förra gången. Ombyggnaden innebär i korthet att man satt i ett tidrelä som mäter hur snabbt linjekondensatorn laddar ur. En onormalt snabb urladdning kan tyda på kortslutning.

Laddar linjekondensatorn ur för snabbt slås linjebrytaren ur och går bara att återställa på verkstad.

Och det finns ett konstruktionsmiss i AL1-lådan. Avståndet mellan spänningsförande och jordade delar är väl kort.

Dessutom bör det påpekas att C14/C15 är konstruerade för Tub1 med sth 70 och korta stationsavstånd. Vagnarna mår inte bra på Tub3 med långa stationsavstånd och höga hastigheter. Det är vanligt att vagnarna får överhettade bromsmotsånd eftersom man bromsar från högre hastigheter än vagnen är konstruerad för. Bromsar man från 78 km/h i st.f. 70 km/h blir det betydligt högre strömmar än tänkt. Har man sedan C9, som har högre konstruktionsmässig sth, som ledarvagnar kan det gå 84 km/h och då är blir ännu värre när man bromsar.

Tub3s banprofil innehåller en hel del långa utförslöpor där förarna ligger och småbromsar i hög fart för att slippa att överhastighetsvakten ingriper. Det är C14/C15 inte byggda för.

Enda lösningen är att flytta tillbaka C14/C15 till Tub1.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den torsdag 22 februari 2007 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
Erland

Inlägg av Erland »

daniel_s skrev:
poktirity skrev:Hur stor andel av tågen är idag av "gammal" modell? Varför bytte man inte ut allihop när man ändå höll på?
1. Ungefär en fjärdedel.
2. För att det var totalt onödigt (man bytte faktiskt ut överdrivet många vagnar "när man ändå höll på", många av dem var inte ens 25 år gamla).

Försök att inte vara så snabba med att dra slutsatser, såna här problem kan mycket väl uppstå även på nyare materiel.
Begrepp som "komfort" och "attraktivitet" säger dig inget, va?

En stor del av CX-vagnarna är ur passagerarsynpunkt inget annat än rullande skabbhäckar.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erland skrev:Begrepp som "komfort" och "attraktivitet" säger dig inget, va?

En stor del av CX-vagnarna är ur passagerarsynpunkt inget annat än rullande skabbhäckar.
Det är ju för att de har tillbringat större delen av sitt liv på Soptunna 2 där trafikanterna inte kan låta bli att förstöra vagnarna och trafikbranschen inte klarar av att återställa dem. En Cx-vagn som är som ny är lika attraktiv som en C20 som är som ny.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev:
Erland skrev:Begrepp som "komfort" och "attraktivitet" säger dig inget, va?

Det är ju för att de har tillbringat större delen av sitt liv på Soptunna 2 där trafikanterna inte kan låta bli att förstöra vagnarna och trafikbranschen inte klarar av att återställa dem. En Cx-vagn som är som ny är lika attraktiv som en C20 som är som ny.
Enligt min ringa mening är C20 ett misslyckande ur alltför många synvinklar.

Fram för fräscha Cx-vagnar! Åk Tub3, där är Cx-vagnarna hela, rena och snygga. På Tub2, som jag bor längs, låter Nyboda vagnarna förfallai, i synnerhet utseendemässigt.

Fler C6H åt resenärerna!!

//Lars S
alex_krokodil

Inlägg av alex_krokodil »

daniel_s skrev:En Cx-vagn som är som ny är lika attraktiv som en C20 som är som ny.
håller med till 100%. åkte med en moderniserad C9 igår (2878?) och den kändes mycket fräschare än C20.
Skriv svar