Sida 1 av 1

x

Postat: måndag 19 februari 2007 23:32
av Johan Eriksson
x

Re: SL: Ingen 4a den här gången heller!

Postat: tisdag 20 februari 2007 4:42
av spårsnoken
Johan Eriksson skrev:Utredningen om 4an och 5an verka vara välbegravd i SLs byrålådor för den kommer inte upp dagens (20.02.07) styrelsmöte heller :!:
1-årsjubileium snart Snigelstockholm? :evil:
--------------------------------
Var det någon som hade sagt att den skulle komma upp då? Har inte Kalle Cederskiöld nåt med det att göra då?

mvh/spårsnoken

Postat: tisdag 20 februari 2007 5:23
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 20 februari 2007 13:33
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 28 februari 2007 20:58
av Mattias
Rapporten är intressant läsning. Om prognosen att tunnelbanan avlastas med 10% av en byggd spårväg på linje 4 borde det inte vara något snack om att bygga den.

Finns det någon utredning om konvertering av övriga stombuslinjer till spårväg skulle medföra ytterligare avlastning i tunnelbanan?

Håller i alla fall med om att ju snabbare spårvägen kommer tillbaka på Stockholms gator desto bättre.

Postat: onsdag 28 februari 2007 22:06
av Lars Ödlund
Johan Eriksson skrev:För den som vill ta del av den omtalade SL 4+5an utredningen så finns den nedan och gudarna ska veta att den inte ligger eller kommer att ligga på SLs egen hemsida :evil: Demokratiskt, offentligt och korrekt dock på Sthlm Stad Trafikkontorets hemsida :D

Naturligtvis finns den också på Cityspår Länkar men direkt som Pdf-fil här: "Rapport Utveckling av stomtrafiken i Stockholms innerstad Slutkoncept 5 maj 2006

Ställ mailfrågor till (m) och Alliansen, SL och Trafikkontoret om vad som egentligen händer med den segslitna "ickefråga" och tryck på, många bäckar små osv :!: :?: :idea: :arrow:
Utredningen är ju som jag nämnt tidigare intressant, dock finns det väl fortfarande en hel del konstigheter åt bägge hållen och den kanske skull behöva genomarbetas av både planerare och och utomstående expertis.

Att ha en enhetsvagntyp för Tb, Sb och linje 4 tycker jag är en liten märklig inställning, i stan behövs ett stort antal ståplatser, på Sb dito sittplatser, att resandeantalet på linjen till Djurgården skulle öka med 50%om Linje 47 blev spårvagn verkar konstigt, helt plötsligt tillkommer en hel drös nya resenärer, varifrån då? Djurgårdsfärjan??
//Lars

Postat: onsdag 28 februari 2007 23:42
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 28 februari 2007 23:51
av Lars Ödlund
Johan Eriksson skrev:Vem har sagt det ska vara en enhetsvagntyp för Tb, Sb och linje 4? -det viktiga är att vagnarna är kompatibla vid driftsstörningar etc, att en innerstadsvagn kan gå ut på förortsnätet och vice versa vid behov!
"Det ska vara möjligt att använda samma vagntyp" står det på ett ungefär i utredningen, visst kan man göra din tolkning att det i undantagsfall ska vara möjligt men är det verkligen det som menas? Jag betvivlar det.

//LArs