Vad gör dom för någonting i Härlandaslingan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn J.

Vad gör dom för någonting i Härlandaslingan?

Inlägg av Björn J. »

En arbetsbod ställdes upp häromdagen, i går var några gubbar där och mätte samt spräjade på marken.
Skylar sattes upp om att 34 använder reservhållplatsen i gatan.
Spärrtavla uppsatt mot infarten i slingan.
I dag har man grejat en del med kontaktledningen, det är sådant rysligt kallt och blåsigt väder att jag inte ville undersöka detta noggrannare.
ja det är snöblandat regn också... och jag som börjat med sandaler och Jeansjacka....

Brrr varför kommer vintern tillbaka?

men vad gör bananteknik i Härlandaslingan?

Bj.
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Märkligt.. det står inget i GS "Evenemang och Spårarbeten" så det är förmodligen någon som man kompå efter den 27/3 då den skrevs.

Så du får leka eskimå och gå ut i snålblåsten och kolla... tar gärna bilder av det och visa oss andra som då kan sitta inne i värmen :)
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Det som pågår är ett förberedande arbete inför ett växelbyte som skall genomföras 18-21 april.

JAgr
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

JAgr skrev:Det som pågår är ett förberedande arbete inför ett växelbyte som skall genomföras 18-21 april.

JAgr
Tack för den upplysningen!

(och idag ligger det ett blötsnötäcke över Härlanda och troligtvis i resten av stan...)

Bj.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Kollade litet i morse hur det såg ut...
Redan klockan 5.30 började man köra fram lastbil och spårburen grävmaskin. Vem mer är uppe så tidigt på en låååångfredag för att kolla ett växelbyte?
Biltrafiken vid norra utfarten på Ängsvaktaregatan mot Härlandavägen är avständ.
Man började då att gärva upp "huvudspåret". Misstänker att man lägger in den nya växeln under dagen.
Ulf S. kan väl ta en liten promenad innan äggkokningen och sedan rapportetra vidare om denna världsensation.
Jo, spårvagnarna på ettan och trean är "inställda" under påskhelgen, eller om dom står utomhus... eller om dom behövs på andra linjer.

Bj.
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

Känns det för det så ska jag nog kunna fixa lite bilder från det berörda området... Om det önskas
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Hagrido skrev:Känns det för det så ska jag nog kunna fixa lite bilder från det berörda området... Om det önskas
Gör du det, jag får ändå inte kontakt med min bildsideserver, som du ser, då min avatar till vänster inte vill visa sig.

Bj.
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

ok, kanske kan fixa bilderna idag, annars blir det imorgon
Ulf Smedbo

Världssensationen i Härlanda

Inlägg av Ulf Smedbo »

En kortfattad rapport:
Vid pass 9.30 i morse pallrade jag mig dit. (Bra att någon annan gjorde nattskiftet och var där 5.30...) Då var den gamla växeln borttagen. Det var urgrävt och en ny makadambädd var påfylld. Dessutom höll man då på att lossa den nya växeln.
Vid pass 11.30 låg den nya växeln på plats. Skarvarna dock ännu ej skarvade. Kabeldragning pågick.
Den nya växelns tungor ligger något tiotal meter tidigare och före korsningen med Ängsvaktaregatan, alltså ute på den egna banvallen.
Björn J inbjudes härmed till gemensamt tittande senare under dagen. Jag har för detta tillfälle inköpt lämplig pilsner. (Härlandapilsner.)
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jag skall se om jag hittar dit efter den obligatoriska nubben till sillen senare under em. Jag tar med digitalkameran!

Bj.
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

Här kommer några bilder som utlovat, även om dom inte är så bra...

Bild
Bild
Bild

Det var dom som blev, hade inte tid att ta bättre bilder...
Tyvärr...
Sen vet jag att dom är lite stora men ni får nöja er just nu, har inte något progg inne i datorn för att behandla dom för tillfället...

//Fredrik
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Dom är jättebra bilderna. Lite sådär reportagedokumentärstil. Ger liv åt bilderna.

Dock om jag får önska nåt å gnälla lite? Görd em mindre, både i storlek i pixlar och i kB. Nu är 1280 pixlar breda, å jag ser trots min 17" skärm, bara 1/4 av bilden i taget. Samt att de är uppåt 700 Kb per styck. Jag har bredband, men för de med modem, tar nog de tre bilderna sina modiga flera minuter. (jag skulle med modem tröttna när ungefär 105 av första bilden laddats ned...)

Förslag: ca 50 kb per bild, max 100 kB. Samt max 600-640 pixlar breda. Gör de med 17" skäörm å modem glada av förtjusning!

Fortsätt ta dina trevliga bilder! De är BRA!!! Dock för stora som sagt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

Sen vet jag att dom är lite stora men ni får nöja er just nu, har inte något progg inne i datorn för att behandla dom för tillfället...

//Fredrik
^^^^^^^^^ som jag sa, jag ska fixa detta... Lugn o fin :wink:
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Det är minsann inte alltid man får tillfälle att redigera sina dumheter i efterhand. Men det är här bara att tacka och ta emot. Tack för den finessen alltså!

Morsan fyllde 75 idag och dorttern 15, så det blev inte så mycket fotografrearat av spårvägar, jag har några bilder som jag och Ulf Smedbo tog igår, men jag är inte kapabel att lägga ut dem idag, inatt eller vad det nu är för någon årstid.
Imorgon skall iallafall ettan och trean och fyrtiotrean gå som vanligt, det är asfalterat i rakspår men bara grusat in i slingan. Jag tror bestämmt att jag blir tvungen att ta mig en promenad i den någorlunda friska gbg luften innan jag kryper till kojs...
Tror bestämmt att det inte är värt att skriva på någotvforum någonting mer än att jag åkt stomibuss för förstagången i mitt liv idag.
En tur som för övrigt genererade en del illamående, trots att denna buss går ganska så hyggligt.

Bj.
Senast redigerad av Björn J. den måndag 21 april 2003 9:55, redigerad totalt 1 gånger.
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

Under morgondagen kommer jag att åka in till stan för att ta flera bilder på Härlanda slingan. Kommer nog flertalet bildgåtor också.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Skriv svar