Sida 1 av 1

Utbyggnad igen (kan jag aldrig ge mig?)

Postat: torsdag 10 april 2003 17:38
av Kingsthrone
Hej igen!

Svaret på frågan i Topic blir "Nej" jag kan aldrig ge mig. ;)

Jo, nu undrar jag hur Ni vill ha kollektivtrafiken mot Nordvästra Kungsholmen. Det har ju varit på tal om en spårväg längs Lindhagensgatan. Vad tycker Ni om det? Skriv vad Ni annars tycker! Lite stadsbyggnad om området kan Ni hitta på http://www.sbk.stockholm.se/N_V_KUNGSHO ... 2/Head.htm .

Hälsningar
Micke aka Kingsthrone

Postat: torsdag 10 april 2003 18:18
av Johan Eriksson
x

Postat: torsdag 10 april 2003 20:22
av Jörgen_G
Johan Eriksson skrev:/.../Jag undrar om det är buss 52 eller någon annan linje som kommer att förlängas dit när det nya bostadsområdet blir klart?
I de utkast till linjenät som SL presenterades inför stomlinjernas införande mitten av nittiotalet var 52:an ofta förekommande till Hornsberg via Lindhagensgatan. Nuvarande slingan Pontonjär-, Fridhems-, Hantverkar- och S:t Eriksgatan skulle ersättas med trafik i S:t Eriksgatan i båda riktningar för att sedan fortsätta Drottningholmsvägen-Lindhagensgatan ut till kajen uppe vid Hornsberg för vändning. Har inte sett nånting annat sen dess. Och eftersom kungsholmsdelen av 52:an ligger mig särskilt varmt om hjärtat försöker jag ha koll på vad som kan vara på G för linjen.

För övrigt brukar jag ibland grunna på om inte Lindhagensgatan kan vara ett bra alternativ för Cityspårs linje 1 sträckning väster om Fridhemsplan, istället för Stora Essingen. Får nämligen för mig att ett spårvägsbygge dit ut blir lite knöligt. 1:an till Lindhagensgatan blir ju lite av den gamla 2:a du nämnde. Fast du kanske tänkte på en hantverkargats-2:a?

mvh/ Jörgen G

Postat: torsdag 10 april 2003 23:36
av Anders Norén
Ja, Lindhagensgatan kommer att vara en stor och viktig gata som ligger utanför de nuvarande tunga kollektivtrafikstråken. T-blå går under S:t Göransgatan, allt för långt från Lindhagensgatan för att bekväma uppgångar ska kunna ordnas.

Däremot kan det vara intressant att diskutera hur det tunga kollektivtrafikstråket - låt säga spårvägen - ska gå efter Lindhagensplan. Ska den gå Hantverkargatan till city, och därmed dubblera t-banan? Kan den gå över Västerbron till t.ex. Liljeholmen, eller kanske S:t Eriksgatan mot Karolinska eller Östra?

Jörgens förslag om att låta Lindhagensspårvägen vara en del av Cityspårs 1:a, dvs. Fleminggatan-Kungsgatan låter också vettigt.

Anders

Postat: fredag 11 april 2003 1:14
av Ulf
Spårvagn över västerbron tycker jag är dels viktig för att knyta ihop Hornstull och andra knutpunkter på södermalm med Fridhemsplan, men också låta de mer perifera delarna av kungsholmen få dessa kontakter med den faktiskt ganska närbelägna stadsdelen Södermalm. Jag tänker bland annat på Mariebergs och Fredhällsborna.

Men man kan kanske också tänka sig en linje från nordvästra kungsholmen, över Lindhagengatan, Thorildsplan, hantverkargatan mot city, kanske en gren över västerbron..

Tunnelbanan på kungsholmen är SNÅLT planerad.. den täcker bara NÄSTAN de områden som borde täckas, och är svårkompletterad med språväg. Det hade varit bättre att dra tunnelbanan mot Alvik längre söderut och bygga en spårväg på norra kungsholmen, eller låta blåa linjen täcka norra delen bättre.

(sedan känner jag mig som Mariebergsbo en smula lokalpatriotisk i frågan. Men å andra sidan vet jag att det är kommunikationerna mot södermalm som brister mest från kungsholmen.. tåg till city finns redan!)

Postat: fredag 11 april 2003 8:59
av Jörgen_G
Eftersom jag bor i krokarna sedan tjugo år kanske jag kan komma med mina synpunkter utifrån ett boendeperspektiv. Har dessutom jobbet i Liljeholmen, så de resor vi resonerar om är mig väldigt välbekanta.
Anders Norén skrev:/.../Däremot kan det vara intressant att diskutera hur det tunga kollektivtrafikstråket - låt säga spårvägen - ska gå efter Lindhagensplan. Ska den gå Hantverkargatan till city, och därmed dubblera t-banan? /.../
Det enda jag är riktigt säker på är att den trafik som går i Lindhagensgatan skall passera Fridhemsplan. Området kring Fridhemsplan är centrum på Kungsholmen, där finns service och butiker samt anslutningar till tunnelbanor och yttrafik med olika färg. Att inte låta huvudlinjen i Lindhagensgtan gå till Fridhemsplan vore att stänga ute de som bosätter sig i Hornsberg från gemenskapen på ön. (Ja jag vet att Kungsholmen egentligen är en halvö eftersom Karlbergskanalen är grävd, men man måste faktiskt passera vatten för att ta sig hit)
Anders Norén skrev:/.../Kan den gå över Västerbron till t.ex. Liljeholmen, eller kanske S:t Eriksgatan mot Karolinska eller Östra?/.../
Klart en Lindhagenslinje kan gå över Västerbron. Men jag tror inte att bebyggelsen i Hornsberg orsakar så omvälvande förändringar i resmönstret att det motiverar en spårväg därifrån för direkt resa till Södermalm. Att de stora blå bussarna på 4:an över Västerbron skulle behöv avlösning av lämpliga spårfordon är knappast en kontroversiell synpunkt på detta Forum, men att inte låta dessa gå till Fridhemsplan vore fel. Området kring Fridhemsplan är centrum på Kungsholmen o.s.v. ...

Vad gäller trafik uppåt S:t Eriksgatan till Karolinska eller Odenplan. Tja varför inte, men det känns inte som ett huvudalternativ. Trafikanalyser får väl i så fall visa om det är bra lösningar. Bör emellertid betänka att S:t Eriksbron är en flaskhals av stora mått i rusningstrafik. Man bör nog undvika att trycka in för mycket trafik på den bron.
Anders Norén skrev:/.../Jörgens förslag om att låta Lindhagensspårvägen vara en del av Cityspårs 1:a, dvs. Fleminggatan-Kungsgatan låter också vettigt.
Tänk att du Anders, kan tycka att jag har nåt vettigt att komma med. Det tackar jag särskilt för efter alla virrigheter jag tänkt och skrivit i diskussioner med dig i tidigare trådar...

En fortsättning av en linje i Lindhagensgatan, som också förekommit i motioner och uttalanden, är att koppla den till den förlängda djurgårdslinjen vid Centralen. Sträckningen skulle då vara Drottningholmsvägen-genom/under/runt Kronobergsparken på nåt sätt-Kungsholmsgatan-Klarabergsviadukten. Det skulle ge en snabb förbindelse och snarare komplettera än dubblera tunnelbanan på samma sträcka. Tunnelbanan går så djupt att den inte känns som ett riktigt alternativ för att ta sig mellan stationerna på sträckan Fridhemsplan - T-Centralen. Men som ni säkert märker på formuleringarna är dessa tankar, vad jag känner till, mycket lösa.

Personligen håller jag för närvarande på Flemminggatan in till stan såsom en modifeierad linje 1.

mvh/ Jörgen G

Nej, Tack!

Postat: fredag 11 april 2003 16:52
av Per Lind
Hejsan,
Jag hoppas verkligen att Du inte ger Dig, tvärtom måste vi ha än mer diskussioner och förslag så vi kan börja lobba på allvar, bombardera våra politiker med bra fakta som kan ge oss innerstadsspårväg.
Det är förresten konstigt att man inte redan börjat bygga eftersom alla verkar vara så positiva.
Jobba på!
-Per

Postat: fredag 11 april 2003 17:21
av Johan Eriksson
x

Postat: fredag 11 april 2003 20:30
av Jörgen_G
Johan Eriksson skrev:
Sträckningen skulle då vara Drottningholmsvägen-genom/under/runt Kronobergsparken på nåt sätt-Kungsholmsgatan-Klarabergsviadukten.
Det var väl: (Lindhagensgatan-) Drottningholmsvägen-Fridhemsgatan-Fleminggatan-Kungsbron-Blekholmsterrassen-Klarabergsviadukten!?

Ingen stomlinje, en konstruktion, ingen bra lösning.
Den sträckningen har också förekommit i diskussionerna. Men i samband med motionen om spårväg i Lindhagensgatan förekom Kronobergsparkssträckningen som ett alternativ. Vad jag kommer ihåg var det huvudalternativet - eller om det bara är det att jag minns detta bäst därför att det var en nyhet. Motivet för Kronobergsparksalternativet var att spårvägen skulle gå fri från Flemminggatans täta biltrafik och undvika kollektivtrafikträngseln; slippa stångas med stora blå och smärre röda bussar på Hantverkargatan och därmed kunna bli snabbare. Det gick att finna remisser om nordvästra Kungsholmen, motion och lite tjänsteutlåtanden om detta om man grävde lite på Stckholms stads webbplats när det var aktuellt. Jag har noll koll på om detta ännu finns kvar där.

mvh/ Jörgen G