Sida 1 av 1

Bättre bild på ny GS-ledbuss

Postat: torsdag 15 februari 2007 0:29
av Jonas Gustafsson
Spårvägen har ju drabbats hårt av GT:s häxjakt, mycket av kritiken är väl befogad men som alltid blåser kvällstidningarna upp det hela till orimiga proportioner.
Återstår att se om kollektivresandet i Göteborg går ner kraftigt nu för att allmänheten blir vettskrämd av artiklarna...
Nu är i alla fall de 4 nya ledbussarna 952-955 i Majorna i trafik. Eller i alla fall 953-955, den f.d. Volvodemon 952 har jag ej sett.
Häromdagen visade jag en dålig bild på 953, här är en bättre bild på 954.
Skyltningen sker fortfarande medelst pappskylt i vindrutan.

Bild

//Jonas G

Postat: torsdag 15 februari 2007 14:41
av Hjortron
På vilka Linjer rullar dom här nya bussarna?

Postat: torsdag 15 februari 2007 21:53
av Mc_Topaz
Hjortron skrev:På vilka Linjer rullar dom här nya bussarna?
De jag har sett har gått på Stjärntrafisk linjer.

Postat: torsdag 15 februari 2007 22:49
av Lukas Johansson
Hjortron skrev:På vilka Linjer rullar dom här nya bussarna?
På stora delar av linjerna kring Frölunda & Majorna! Dessa områden är just nu rejält bortskämda, medan L50+58 får åka rejält slitna Den Oudsten-vagnar.

Bättre vore att sprida dem på ALLA omlopp, men verkar inte som om de passerar City alls? Vad beror det på?

Postat: torsdag 15 februari 2007 22:54
av daniel_s
Lukas Johansson skrev:Bättre vore att sprida dem på ALLA omlopp, men verkar inte som om de passerar City alls? Vad beror det på?
Sån där dagismässig rättvisa kan kosta multum! Stockholms tunnelbana behövde flera år för att hämta sig från de olägenheter som uppstod till följd av beslutet att sprida ut C20 överallt i stället för att sätta in dem på en bana i taget. (OBS! Denna inflikning av Stockholms tunnelbana fyller ett syfte i den här tråden! Eventuella invändningar i sakfrågan torde göras i underforumet "Spårtrafik"!)

Postat: torsdag 15 februari 2007 23:01
av Fredrik E
För några år sedan fanns de samma kommentarer om trafiken i väst och då om bussarna på linje 58.
Inse att bussarna blir slitna och går cirka 20-22 timmar per dygn.

Den Oudsten lär inte försvinna på några år(speciellt diesel).

Postat: fredag 16 februari 2007 22:08
av Lukas Johansson
Grovsnus skrev:För några år sedan fanns de samma kommentarer om trafiken i väst och då om bussarna på linje 58.
Inse att bussarna blir slitna och går cirka 20-22 timmar per dygn.

Den Oudsten lär inte försvinna på några år(speciellt diesel).
:arrow: men, det svarar fortfarande inte på frågan varför dessa bara går på Frölunda/Majorna-området... L 9x mfl.?? i mina öron så låter det som om "KomBort" inte funkar, och att de därför ej kan passera city-kärnan....??

Postat: fredag 16 februari 2007 22:43
av Fredrik E
Det finns inget att besvara, bussarna rullar runt på olika omlopp och en vacker dag som igår befann sig en av dessa 3 på Brunnsparken som en linje 58.

Postat: lördag 17 februari 2007 0:09
av Slagpåse
Flikar in>> OM GS visste precis vilka omlopp/turer vissa här tänkte åka så skulle GS sätta ut dom på just dom omloppen/turerna men om GS skulle kunna plannera på det viste, ja då går jag på vatten imorrn.

Alla bussar är nya en gång, det var "ostarna" också och jag minns hur det lät när "ostarna" var nya, "Varför gåt dom bara där och där??" och idag ca 7 år senare så gnäller folk på att bussana är slitna.
Håller med Grovsnus om att bussar som rullar 20-22 timmar om dygnet blir slitna, särskillt när det finns passagerare som ritar/kl-ttr-/river loss sätesryggar/sittsar så blir bussrna utslitna.
GS har förloat den matchen förlänge sedan beroende på att reservdelar finns inte i den storleksordningen som sabbet, inte heller är GS kassa så stor att man plockar pengar hur som helst, faktiskt är det så att trots GT:s skriverier om "trafikfarliga" bussar, att trafkiksäkerheten prioriteras före att snygga till bussarna :(