Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ikväll/natt på TV3 kl 03.10 visas "Taking of Pelham 1-2-3":
En grupp tungt beväpnade män tar över ett tunnelbanetåg i New York. De kräver en miljon dollar av staden New York, annars kommer de att döda en passagerare i minuten. Det är dags för polisinspektör Garber vid tunnelbanepolisen att rycka in...
Taking of Pelham 1-2-3 är svår att titta på för en som känner till New Yorks T-Bane system. Pelham tågen #6 kan endast gå i tunneln under Lexington Ave. Vagnarna på denna linje är de s.k. (kleinprofil--Tyska). De gär att köra över hela systemet men utan resenärer på de linjer som har större vagnar. Nödstops grejen sitter på fel sida på tåget. Stockholms T-Bana hade visst det där T-et som stack upp vid signalen om den visade rött.
I filmen kör dom till Court Street Stationen. Den är inte i trafik men kan nås endast via Independent Linjen från Hoyt-Schemmerhorn Stationen. Så Pelham tåget hade vart tvunget att köra norrut från Manhattan, växla till Woodlawn Linjen #4 och ge sej ner till Concourse T-Bane Hall, byta riktning och köra utefter IND systmets D-linje till A-tågs linjen igenom hela Manhattan till Brooklyn och Hoyt-Schemerhorn där dom fått korsa bortåt 6 spår för att igen byta riktning in till Court Street. Court Street är numera Tunnelbane Museet och är öppet för allmänheten
Den stationen är en del av det ofullbordade s.k. City Subway Systemet som planerades på '30 talet men pengarna gick till Motorvägar istället, på grund av en tuff gubbe som hette Robert Moses. Han hatade allt som gick på spår. Han var orsaken, delvis, att BMT avbröt den planerade inköpet av 600 PCC vagnar. Hade dom kommit så hade det varit 700 av dom i trafik i Brooklyn.
Det blev en lång förklaring,
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Dennis Hage skrev:Taking of Pelham 1-2-3 är svår att titta på för en som känner till New Yorks T-Bane system. Pelham tågen #6 kan endast gå i tunneln under Lexington Ave. Vagnarna på denna linje är de s.k. (kleinprofil--Tyska). De gär att köra över hela systemet men utan resenärer på de linjer som har större vagnar. Nödstops grejen sitter på fel sida på tåget. Stockholms T-Bana hade visst det där T-et som stack upp vid signalen om den visade rött.
Nej, tunnelbanan i Stockholm har mig veterligt aldrig använt sådana anordningar. Dessa ingår inte i HS-systemet.
Dennis Hage skrev:I filmen kör dom till Court Street Stationen. Den är inte i trafik men kan nås endast via Independent Linjen från Hoyt-Schemmerhorn Stationen. Så Pelham tåget hade vart tvunget att köra norrut från Manhattan, växla till Woodlawn Linjen #4 och ge sej ner till Concourse T-Bane Hall, byta riktning och köra utefter IND systmets D-linje till A-tågs linjen igenom hela Manhattan till Brooklyn och Hoyt-Schemerhorn där dom fått korsa bortåt 6 spår för att igen byta riktning in till Court Street. Court Street är numera Tunnelbane Museet och är öppet för allmänheten
Har museet öppnat igen? Förra året när jag var i New York (på våren) så höll de stängt, de höll visst på med att renovera och förnya museet har jag för mig.