Förändringar i trafiken
Postat: tisdag 08 april 2003 0:35
Hejsan.
From den 22 april är det tänkt att man skall sätta igång med reperationerna av Gröndalsbron. Därmed är reparationerna av Alviksbron i stort sett klara och båda spåren kommer att tas i bruk inom kort, så ni som vill fota enkelspår på Alviksbron får skynda er på. Bara ungefär två veckor kvar nu.
Reperationerna av Gröndalsbron kommer att ske så att man växelvis stänger av norr- och söderspår. Arbeterna kommer att pågå under våren och sommaren, så till hösten borde allting vara klart.
Med reservation för förskjutning av datumen.
När det gäller Årstaberg så har säkert många av er noterat att tvärbanan kommer att vara avstängd mellan Årstafältet och Liljeholmen under sena fredagkvällen och hela lördagen den 11/12 april. En signal, ett antal spårledningar och ett antal ATC-balisrar skall flyttas/tas i bruk. Jag är inte helt säker på att plattformens nya läge kommer att tas i bruk samtidigt men med tanke på hur det ser ut på platsen så skulle jag tro att så blir fallet.
Provkörningar och justeringar av ATC-systemet har återupptagits sedan en tid tillbaka. Vet inte status på projektet eller hur långt det har framskridit, men med tanke på alla rykten och löften om datum som ständigt blivit framflyttade så går det nog inte heller denna gång att sia om datum för inkoppling.
Personligen tycker jag att man borde ha satsat på samma typ av ATC-system som vi har ute på Lidingöbanan. Det är ett system som både är enkelt för föraren att handha (tre knappar, tre lampor, två mätare och en fyrsiffrig display) och som fungerar, även om det kanske har en och annan brist. Dock har det en klar fördel jämfört med det system som är tänkt att användas på tvärbanan, nämligen att man med hjälp av slingor kan förse korta sträckor före en signal med en kontinuerlig uppdatering av signalbeskedet. Rent praktiskt innebär det att om man befinner sig över en slinga så får man ändrat börvärde i stort sett omedelbart när signalen slår om till "kör", fastän man ännu inte passerat balisen. Den möjligheten finns inte på tvärbanans ATC, även om man försöker att åtgärda det genom att sätta klungor av balisrar (heter det så i pl.?) på "känsliga" ställen. Någon annan mer insatt i projektet som kan bekräfta/dementera denna observation?
Med vänliga hälsningar
Odd Hosltensson
From den 22 april är det tänkt att man skall sätta igång med reperationerna av Gröndalsbron. Därmed är reparationerna av Alviksbron i stort sett klara och båda spåren kommer att tas i bruk inom kort, så ni som vill fota enkelspår på Alviksbron får skynda er på. Bara ungefär två veckor kvar nu.
Reperationerna av Gröndalsbron kommer att ske så att man växelvis stänger av norr- och söderspår. Arbeterna kommer att pågå under våren och sommaren, så till hösten borde allting vara klart.
Med reservation för förskjutning av datumen.
När det gäller Årstaberg så har säkert många av er noterat att tvärbanan kommer att vara avstängd mellan Årstafältet och Liljeholmen under sena fredagkvällen och hela lördagen den 11/12 april. En signal, ett antal spårledningar och ett antal ATC-balisrar skall flyttas/tas i bruk. Jag är inte helt säker på att plattformens nya läge kommer att tas i bruk samtidigt men med tanke på hur det ser ut på platsen så skulle jag tro att så blir fallet.
Provkörningar och justeringar av ATC-systemet har återupptagits sedan en tid tillbaka. Vet inte status på projektet eller hur långt det har framskridit, men med tanke på alla rykten och löften om datum som ständigt blivit framflyttade så går det nog inte heller denna gång att sia om datum för inkoppling.
Personligen tycker jag att man borde ha satsat på samma typ av ATC-system som vi har ute på Lidingöbanan. Det är ett system som både är enkelt för föraren att handha (tre knappar, tre lampor, två mätare och en fyrsiffrig display) och som fungerar, även om det kanske har en och annan brist. Dock har det en klar fördel jämfört med det system som är tänkt att användas på tvärbanan, nämligen att man med hjälp av slingor kan förse korta sträckor före en signal med en kontinuerlig uppdatering av signalbeskedet. Rent praktiskt innebär det att om man befinner sig över en slinga så får man ändrat börvärde i stort sett omedelbart när signalen slår om till "kör", fastän man ännu inte passerat balisen. Den möjligheten finns inte på tvärbanans ATC, även om man försöker att åtgärda det genom att sätta klungor av balisrar (heter det så i pl.?) på "känsliga" ställen. Någon annan mer insatt i projektet som kan bekräfta/dementera denna observation?
Med vänliga hälsningar
Odd Hosltensson