Sida 1 av 1
Bussförare som yrke
Postat: lördag 27 januari 2007 9:42
av Coollife
Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.
Tack på förhand, Janne
Postat: lördag 27 januari 2007 11:33
av MWE
Vilka krav Veolia Transport (som kör Tunnelbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan) har på sin personal framgår av den här länken
http://www.veolia-transport.se/ConnexTe ... _1082.aspx
(det står Connex lite här och var i texterna, man har tydligen inte prioriterat att gå igenom dessa och rätta)
/M
Re: Bussförare som yrke
Postat: lördag 27 januari 2007 12:19
av Verspieder
Coollife skrev:Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.
Tack på förhand, Janne
Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.
Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
Re: Bussförare som yrke
Postat: lördag 27 januari 2007 17:47
av Lars Ödlund
Verspieder skrev:Coollife skrev:Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.
Tack på förhand, Janne
Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.
Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.
//Lars
Re: Bussförare som yrke
Postat: lördag 27 januari 2007 18:31
av Björn Ehnberg
Lars Ödlund skrev:Verspieder skrev:Coollife skrev:Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.
Tack på förhand, Janne
Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.
Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.
//Lars
Ser att Lidingö nämns. Med all respekt för buss-Lasses erfarenheter tycker jag nog att man får säga att Lidingö ger ett rätt lantligt intryck. En del har givetvis förändrats sedan jag växte upp där på 50-talet, men inte så påfallande mycket. Stockholm känns rätt långt borta sedan man (t.ex. med Lidingöbanan) har kommit över bron.
Jag har iofs. ingen bussförarerfarenhet från Lidingö, men Lasse har rätt - det är anslutningarna som skapar problem, framför allt i högtrafik. Vägtrafiken i övrigt är rätt modest, utom möjligen med undantag för nya Lidingöbrons anslutningar i högtrafik, då såväl bron som Norra och Södra Kungsvägen korkar igen. Det kanske de borde tänka på som vill sätta ut sådär 15 bussar till, efter det att man gjort sig kvitt Lidingöbanan.
Mvh.
Björn
Re: Bussförare som yrke
Postat: lördag 27 januari 2007 18:42
av Lars Ödlund
Björn Ehnberg skrev:Lars Ödlund skrev:Verspieder skrev:
Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.
Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.
//Lars
Ser att Lidingö nämns. Med all respekt för buss-Lasses erfarenheter tycker jag nog att man får säga att Lidingö ger ett rätt lantligt intryck. En del har givetvis förändrats sedan jag växte upp där på 50-talet, men inte så påfallande mycket. Stockholm känns rätt långt borta sedan man (t.ex. med Lidingöbanan) har kommit över bron.
Jag har iofs. ingen bussförarerfarenhet från Lidingö, men Lasse har rätt - det är anslutningarna som skapar problem, framför allt i högtrafik. Vägtrafiken i övrigt är rätt modest, utom möjligen med undantag för nya Lidingöbrons anslutningar i högtrafik, då såväl bron som Norra och Södra Kungsvägen korkar igen. Det kanske de borde tänka på som vill sätta ut sådär 15 bussar till, efter det att man gjort sig kvitt Lidingöbanan.
Mvh.
Björn
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.
Problemet med korta linjer med anslutningskrav i minst en och ibland även i bägge ändarna ger tidshållningsproblem och stress, i rusningen kunde man få köra 4-5 varv på raken utan att kunna hämta in förseningarna.
Men f.ö var det ett trevligt område att jobba i, både som Postiljon och Bussförare.
//Lars
Postat: lördag 27 januari 2007 20:39
av Claes Thure Moberg
Är det så att du i huvudsak har lust att köra buss så kan du dra till Norge. Just nu så saknar man si så där 3000 chaffisar. Enligt facket så är genomsnittslönen 270.000 Norska spänn innnan övertid. Vilken är ganska omfattande beroende på bristen på folk.
Här där jag bor så söker Tromsbuss desperat folk till "byruterna". Och då snackar vi om ordentligt ädel körning. De som kör på SL och tycker att Wikingshill och Kummelnäs är problematiskt skall bara glömma Tromsø. Här får man verkligen lära sig vinterkörning. Samt att lägga på och ta av kedjor.
Postat: söndag 28 januari 2007 10:47
av Magnus_J
Veolia har ju redan haft uttagningar till Sommaren och de som blev antagna börjar nu i februari.
Har man Dkort så är det ju lättare att få jobb så klart.
Då de flesta operatörer söker förare.
/Magnus
Som börjar på Råsta.
Re: Bussförare som yrke
Postat: fredag 02 februari 2007 15:36
av Coollife
Lars Ödlund skrev:
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.
Problemet med korta linjer med anslutningskrav i minst en och ibland även i bägge ändarna ger tidshållningsproblem och stress, i rusningen kunde man få köra 4-5 varv på raken utan att kunna hämta in förseningarna.
Men f.ö var det ett trevligt område att jobba i, både som Postiljon och Bussförare.
//Lars
Jag har också arbetat som "Postiljon" på ön. Det var dock länge sedan så jag minns bara de positiva sakerna.
Tack alla för synpunkter. Jag skall i alla fall söka till Swebus och Busslink. Vi får se vart det bär hän.
Hälsningar Janne
Postat: fredag 02 februari 2007 18:29
av daniel_s
Ni som har kört i lite olika städer, vilken stad är trevligast att köra buss i? (Jag antar att Stockholm går fetbort men skriv det ändå om ni tycker det!)
Re: Bussförare som yrke
Postat: fredag 02 februari 2007 18:42
av Magnus_J
Coollife skrev:Lars Ödlund skrev:
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.
Problemet med korta linjer med anslutningskrav i minst en och ibland även i bägge ändarna ger tidshållningsproblem och stress, i rusningen kunde man få köra 4-5 varv på raken utan att kunna hämta in förseningarna.
Men f.ö var det ett trevligt område att jobba i, både som Postiljon och Bussförare.
//Lars
Jag har också arbetat som "Postiljon" på ön. Det var dock länge sedan så jag minns bara de positiva sakerna.
Tack alla för synpunkter. Jag skall i alla fall söka till Swebus och Busslink. Vi får se vart det bär hän.
Hälsningar Janne
har du D-kort?
kolla även med Veolia. isf.
Postat: lördag 03 februari 2007 14:52
av HE-E
Claes Thure Moberg skrev:Är det så att du i huvudsak har lust att köra buss så kan du dra till Norge. Just nu så saknar man si så där 3000 chaffisar. Enligt facket så är genomsnittslönen 270.000 Norska spänn innnan övertid. Vilken är ganska omfattande beroende på bristen på folk.
Om lönen är 300 600 SEK i året i Norge så vad är medellönen för busschaufförer i Sverige då? Men det är ju dyrare att leva i Norge, men realinkomsten borde ju ändå vara högre än i Finland och Sverige.
/Skurubisin