Sida 1 av 3
Linjekarta: Sthlms spårtrafik
Postat: söndag 21 januari 2007 1:40
av erre
Har tagit fram en ny version av kartan och nu är den över hela Mälardalen. Naturligtvis har jag lite tankar om varför jag gjort si och så, men det tar vi i
ett nytt inlägg.
Som en fortsättning på ett tidigare projekt från i våras och faktiskt en parallell till en annan karta har jag knåpat ihop en linjekarta/-diagram över huvudstadsregionens spårtrafik.
Stilen är väl lite mindre Connex, lite mer Västtrafik kanske. Vore bra med konstruktiv kritik, så man vet vad som kan förbättras. Känner jag det forumet rätt kommer man få massvis med åsikter. 

Kartan här ovanför länkar naturligtvis vidare till en hyfsat mycket större version av densamme.
Re: Linjekarta: Sthlms spårtrafik
Postat: söndag 21 januari 2007 2:03
av Tågbäver

Vilken fin karta! Nu blev jag riktigt glad.
Men jag hittar allt några fel. Du har skrivit S:t Eriksgatan istället för S:t Eriksplan. Djursholmsösby trafikeras av samtliga roslagsbanelinjer. Sen stannar väl regionaltågen i Bålsta också?
Postat: söndag 21 januari 2007 8:59
av bruse
Man blir ju religiös!
Inga invändningar mer än att 12:an på min skärm ser svart ut... men jag gissar att den är mörkmörkgrön.
J betyder pendeltåg, kan vara förvirrande att använda det på fjärrtåg. Leta upp en loksymbol som är gängse internationellt.
Sen undrar jag över linjenumret för Arlandaexpress? Egenpåhittat?
Wow
Postat: söndag 21 januari 2007 9:46
av testola
Jag får bara instämma med de övriga: hurra!
Några smådetaljer: S:t Erikplan borde kanske ligger öster om Karlbergs station - här finns alltså utrymme för en något mer verklighetsnära tolkning av läget.
Jag misstänker att du ogillar det, men jag skulle gärna vilja lägga till regelbundna och någorlunda tät-trafikerade båtlinjer och spårvagnslinjer, dvs.
Slussen-Skeppsholmen-Djurgården (WÅAB:s Djurgårdsfärja, hela året)
Strömkajen-(Nacka Strand)-Gåshaga-Höganäs-Vaxholm (WÅAB, mest sommar, vår och höst)
Nybroviken-Vasamuséet-Skeppsholmen-Djurgården (Strömmas Djurgårdsfärja, sommartid)
Norrmalmstorg-Djurgården (SSS:s spårvagnslinje 7, sommar, delvis höst och vår)
Riddarkajen-Drottningholm (Strömma, sommartid)
(Färjan vid Hammarby sjöstad)
En fråga: Har du använt Vision, eller finns det något annat skönt ritprogram som är lite anpassat för att rita linjekartor?
mvh
Magnus Cedergren
Postat: söndag 21 januari 2007 12:06
av Kantorn
Ytterligare en minimal petitess: Upptåget från Upplands Väsby går inte söderut. Och det beror på att Arlandabanan svänger av från stambanan norr om Upplands Väsby. Om det t o m är norr om Rosersberg vet jag inte, men det kanske är inadekvat.
Snygg design var det i alla fall!
Re: Wow
Postat: söndag 21 januari 2007 12:42
av LÅ1
Vill instämma i lovordskören!
testola skrev:Några smådetaljer: S:t Erikplan borde kanske ligger öster om Karlbergs station - här finns alltså utrymme för en något mer verklighetsnära tolkning av läget.
Om man skall göra spårkartan geografiskt riktig när det gäller linjernas verkliga förhållande till varandra så korsar väl T-banan Nynäsbanan före Högdalen. Och Gör inte Farstagrenen det också före Farsta Strand?
Postat: söndag 21 januari 2007 14:02
av Jocke
Kantorn skrev:Ytterligare en minimal petitess: Upptåget från Upplands Väsby går inte söderut. Och det beror på att Arlandabanan svänger av från stambanan norr om Upplands Väsby. Om det t o m är norr om Rosersberg vet jag inte, men det kanske är inadekvat.
Snygg design var det i alla fall!
Det är söder om Rosersberg.
Postat: söndag 21 januari 2007 14:11
av erre
Tack för lovorden!
Kaffet kallt och kartan uppdaterad. Nu tar vi det här i tur och ordning.
tågbäver skrev:
Men jag hittar allt några fel. Du har skrivit S:t Eriksgatan istället för S:t Eriksplan. Djursholmsösby trafikeras av samtliga roslagsbanelinjer. Sen stannar väl regionaltågen i Bålsta också?
Rena slarvfel. Tack för korrekturen!
bruse skrev:
Inga invändningar mer än att 12:an på min skärm ser svart ut... men jag gissar att den är mörkmörkgrön.
J betyder pendeltåg, kan vara förvirrande att använda det på fjärrtåg. Leta upp en loksymbol som är gängse internationellt.
Sen undrar jag över linjenumret för Arlandaexpress? Egenpåhittat?
Böt till en annan grön nyans för Nockebybanan, samt till en ny tågsymbol. Amerikanska transportdepartementet har faktiskt tagit fram en användbar
serie piktogram som t.ex. Östgötatrafiken använder sig av.
Arlanda Express-numret är liksom Upptågets taget från Resplus. Används inte officiellt men det kan var bra om man ser en karta och vill ha något att slå på.
testola skrev:Jag misstänker att du ogillar det, men jag skulle gärna vilja lägga till regelbundna och någorlunda tät-trafikerade båtlinjer och spårvagnslinjer, dvs.
Det är intressant. Ska tänka på det. Och det är Visio jag har använt.
Några smådetaljer: S:t Erikplan borde kanske ligger öster om Karlbergs station - här finns alltså utrymme för en något mer verklighetsnära tolkning av läget.
Ytterligare en minimal petitess: Upptåget från Upplands Väsby går inte söderut. Och det beror på att Arlandabanan svänger av från stambanan norr om Upplands Väsby. Om det t o m är norr om Rosersberg vet jag inte, men det kanske är inadekvat
Jag vet, jag vet.

Men men, vi får väl se det som konstnärlig frihet.
Och en annan sådan jag just tog mig till var att klämma in Pendeltåg, Saltsjöbanan och Roslagsbanan under "regionaltåg". Ren åsiktsfråga, men personligen tycker jag det känns bättre.
Postat: söndag 21 januari 2007 14:19
av Kantorn
erre skrev:
Och en annan sådan jag just tog mig till var att klämma in Pendeltåg, Saltsjöbanan och Roslagsbanan under "regionaltåg". Ren åsiktsfråga, men personligen tycker jag det känns bättre.
Hellre då sätta 12 och 22 som Spårväg och LB, RB och SB som Lokalbanor. Pendeltågen är ju pendeltåg.
Det där med Väsby är väl så att jag tänker mig denna karta sittandes därstädes och folk kollar - "Aha, upptåget kommer söderifrån" - och blir något förvirrade när det inte gör det.
Men det är ju mina åsikter. Och du får självklart ha dina kvar.
Snyggt är det som sagt i alla fall!!! Fortsätt så!
Roslagsbanan linje 29
Postat: söndag 21 januari 2007 14:44
av jancr
Snygg karta.
Roslagsbanelinje 29, Vendelvägen ska vara Vendevägen och som tidigare påpekats, linje 29 viker av i Djursholms Ösby.
Postat: söndag 21 januari 2007 14:50
av jancr
Roslagsbanelinje 29, Vendelvägen ska vara Vendevägen och som tidigare påpekats, linje 29 viker av i Djursholms Ösby.
Det där med stavning är inte lätt.
Vendlevägen ska vara Vendevägen!
Postat: söndag 21 januari 2007 15:09
av patrik_08
Grymt snygg!!

Fullträff
Postat: söndag 21 januari 2007 16:57
av David
Oerhört snyggt! Skicka omedelbums till SL. Denna är bättre på alla sätt och vis.
Två saker bara:
1) T-banestation Näckrosen saknas.
2) T-banan i Sumpan heter Sundbybergs centrum medan pendeltågsstationen heter Sundbyberg. Tycker iofs att det blir bättre och enhetligare med ett och samma namn. (Precis som du gjort alltså)
Vad sägs om att döpa om alla till Sundbybergs C? Sundbyberg känns inte helt korrekt då det finns 5 stationer inom Sundbybergs kommun.
Postat: söndag 21 januari 2007 18:48
av micke b
Du lär ju inte hålla med mig om det eller ändra, men jag tycker tubens stomsträckor ska ritas som enkla linjer, för att lätta upp lite, och det är ju ändå rätt vanligt med avvikelser från grundlinjerna. (Och för att det är så SL ser på saken; gröna "linjen"

)
Roslagsbanan däremot är bra som den är iom att linjerna beter sig olika på stomdelarna, pendeln är tveksam, men eftersom det är en relativt litet antal stationer det gäller så skulle jag låta det vara också.
Och nu när jag fått tycka måste jag också få säga att den är hemskt rent designad och snyggt ritad

Borde vara SL:s nya karta istället
Postat: söndag 21 januari 2007 20:08
av testola
Vad som också måste sägas: Oavsett detaljerna, så är denna karta mycket snyggare och med ändamålsenlig än SL:s egna, nya kartor. Låt oss föreslå denna karta till att bli SL:s nya, eller vad säger ni?
Re: Borde vara SL:s nya karta istället
Postat: söndag 21 januari 2007 20:13
av aik_putte
testola skrev:Vad som också måste sägas: Oavsett detaljerna, så är denna karta mycket snyggare och med ändamålsenlig än SL:s egna, nya kartor. Låt oss föreslå denna karta till att bli SL:s nya, eller vad säger ni?
Arlanda Express-banan kan då försvinna från kartan eftersom SL inte bryr sig om AEX.
Edit: Samma med fjärrtågslinjerna som dom heller inte bryr sig om.
Edit 2: Medans vi rättar ev. stavfel så kan du få ändra Upplands-Väsby till Upplands Väsby.
Postat: söndag 21 januari 2007 21:15
av Kristofer
SNYGG!!!!
Och jag tycker minsann att det är bra att fjärr- och arlandatåg finns med. Det är intressant för resenären, oavsett om SL bryr sig eller inte.
Och så tycker jag att det är bra att du inte har tagit med båt- och färjelinjerna. De tävlar inte i samma division, liksom. Även om man skulle önska att de gjorde det.
Postat: söndag 21 januari 2007 21:16
av aik_putte
Kristofer skrev:SNYGG!!!!
Och jag tycker minsann att det är bra att fjärr- och arlandatåg finns med. Det är intressant för resenären, oavsett om SL bryr sig eller inte.
Ja, det är bra men som andra sagt om den ska skickas in till SL så kommer dom säkert vilja ta bort dom eftersom dom inte bryr sig om dom.
Postat: söndag 21 januari 2007 22:04
av Olaf Lindström
Ett mycket vackert arbete. Är det gjort i illustrator och hur har du gjort linjerna isåfall för att få de så snyggt o jämt i svängar etc.
Gillar arbetet skarpt, sitter själv med lite liknande saker...
Postat: söndag 21 januari 2007 22:21
av erre
Kantorn skrev:Det där med Väsby är väl så att jag tänker mig denna karta sittandes därstädes och folk kollar - "Aha, upptåget kommer söderifrån" - och blir något förvirrade när det inte gör det.
Det har du faktiskt rätt i. Tänkte inte på det, för att citera ett klassiskt citat. Nu kommer det istället från höger, vilket inte heller är rätt men åtminstone svårare att feltolka.
Det här med hur linjer och förgreningar av dessa alltid ett aber, men den här gången valde jag ett formspråk som påminner mer om SL:s nuvarande (med en Göteborgsk schwung) än det Connex införde. På gott och ont. Konsekvens är sedan ett honörsord, något som SL borde ta till sig.
Vill också säga att lite det ädla syftet med kartan är just att försöka sammanföra Uppsala-Stockholmsregionens spårtrafik och visa att de vattentäta skotten inte är så höga, särskilt inte nu när UL kör till Upplands Väsby. Extra kul hade det självklart varit om t.ex. Uppsala eller kanske Västerås hade haft ett spårvagnsnät man kunde fått med. Det känns lite långt att jobba sig ner till Norrköping.
Återigen: tack det varmaste för kritiken. Har uppdaterat ytterligare.
Olaf: Nix, här är det Microsoft Visio för hela slanten.