Anekdot från Brunnsparken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn J.

Anekdot från Brunnsparken

Inlägg av Björn J. »

En dag för ett litet tag sedan satt jag vig femmans hållplatsläge och väntade just på femman mot Torp.

Jag var ganska så trött, halvsov väl som mest. Några tonåskillar stod bredvid och pratatade om dataspel eller möjligtvis tv-spel.
Litet kallt och blåsigt.

Så uppenbarar sig en gravt synskadad men (troligtvis blind) med ledarhund, något senare kommer det en buss in i hållplatsläget, mannen med ledarhunden hör detta och frågar pojkarna om detta möjligtvis är bussen till Lindome, en av dataspelskillarna svarar liksom automatiskt utan att titta på bussen, "javisst" och fortsätter att beskriva för sin kompis hur man skall komma upp på nästa nivå och vilka vapen som man kan plocka upp under spelets gång...

Jag har hittat en Metrotidning och bläddrar litet förstrött i denna.
Mannen med ledarhund har gått upp på bussen och satt sig, bussen avgår... så tittar jag upp på bussen... "Flygbussarna" står det i aktern... ordet "Flygbuss" samt ortsnamnet "Lindome" tumlar runt en bra stund i min hjärna, utan att få fäste, kanske mest för att jag försöker koncentrera mig på en artikel i tidningen om varför en viss envåldshärskare inte vill visa upp sina kryssningsrobotar för några ditsända inspektörer...

Orden "Kryssningsrobotar", "Flygbuss" och "Lindome" far nu runt i min skalle allt intesivare, samtidigt försöker jag koncentrera mig på artikeln i Metro och upptäcker att femman just svänger runt hörnet borta vid Lilla Bommen... "Femman", "Kryssningsroboter", "Flygbussen" och "Lindome". Någonting känns väldigt fel... nu minns jag plödsligt att ledarhunden hade en liten kul adresslapp fastsatt i sitt halsband, eller sele, undrar varför det minnet dyker upp... Men en trängande känsla att någonting är väldigt fel gnager i medvetandecentrum.

Jo mycket är fel, exempelvis "Kryssningsroboter" men det hör liksom inte hemma här och nu, detta ord förpassas till hippocampus tomrum, femman bromsar nu in på hållplatsen, jag går på, en Ringliniemedlem jag känner är förere, hejar på honom... "Flygbussen", "Lindome"... jag sätter mig.

Femman består idag av två pedalvagnar, troligtvis är det en M29 som jag åker i, den ser ganska så taskig ut... Det automatiska hållplatsutropet i Komfram har fått hicka eller något annat talfel, endast "Nästa" ropas ut innan Kungsportsplatsen, en buss står inne i bussfickan till höger, en grå buss, flera passagerare med tunga resväskor går på, en har en sådan där väska med hjul inunder.
Bussen avgår, vagnen skakar igång. "Nästa".... En rödhårig tjej undrar om jag läst min Metro klart, hon övertar den, trots att jag ännu inte fattat någonting av vad som förväntas hända i Irak.

Valand, en väl gediget berusad man av typen "A-lagare" kliver på utan att vare sig betala eller stoppa ned sitt kort i magnusapparaten.
Han får syn på en dryckesbroder som sitter längre bak i vagnen, möjligen har denna gått på genom bakdörrarna på samma hållplats... "Öhhh Schwen... hur va de nu va.. skulle änna du då typ få den dära vinaren av han-va-han-nu-hette?"
"Schwen" eller kanske han hette Sven, svarade ungefär:
"De skal la änna du skita i, den har du ändå ingen andel i, den tar ja mä hem till Lindome"...

Ortsnamnet igen "Lindome" nu vet jag var det var som var så fel... den blinde mannen har ju gått på fel buss... han kommer ju inte hem... herregud!
Tänk om han går av på Landvetters flygplats och sedan tror att han är vid bussterminalen i Lindome och går sin "vanliga" väg därifrån och skall ta sig hem... hanske förvirrar sig upp på en flygmaskin till Inre Mongoliet, Gävle eller Algrave... stackars man, och hunden kanske inte har ätit sedan i morse... Hunden kanske hamnar i en hundkarantän i Singapore, Gardemoen, Bromma eller på Bulltofta... Eller så blir han huvudrätt på en stjärnkrog i Peking...

Vi har passerat Berzeliegatan utan att jag märkt det, troligtvis har även Komfram missat detta faktum, vagnen stannar i gatan innan Korsvägen...
Orsaken till det är att en flygbuss står ivägen inne på hållplatsläget. Samma scenario igen, en massa folk med tunga resväskor, kanske skall dom åka till Brisbane, Jönköping, Kualalumpuur (har dom någon flygplats), Reijkavik eller Helsingfors....
Flygbussens bakre dörrpar öppnas, en ledarhund blir avhjälpt av en annan passagerare, och snart kommer den förmodade blinde mannen efter, han, ledarhunden eller annan hjälpsam passagerare har tack och lov insett(!) att dom gått på fel buss...

Tyvärr vet jag inte om mannen med hunden kom hem till Lindome den dagen, men det serverades iallafall inte "Schefertik i sötsursås" (rätt nummer 63) på retstaurang "Hwa Thaa" på Minggatan i Peking den dagen.

A-lagarna går av vid hpl. Lseberg, dom skall in till en speciell sorts affär med varor som vanligvis säljes i buteljer i köpcentat där.

Bj.