Sida 1 av 5

Ny jvg Stockholm - Norrtälje, snart samråd

Postat: måndag 08 januari 2007 22:53
av VeVen
Banverkets nya sida för den planerade sträckan Stockholm - Norrtälje kallas det till samråd. Där står tid och plats.

Se även Banverkets broshyr (pdf) och nordostkommunernas vision.

Notera att det är de berörda kommunerna som betala förstudien, inte Banverket, och att detta projekt inte finns med banverkets planer.

rapporterar VeVeN

Postat: tisdag 09 januari 2007 7:28
av bruse
Utan att läst det hela, men vilket jävla slöseri. Varför inte satsa på befintlig järnväg i området och utveckla den? Vi har inte obegränsat med pengar att bygga nytt hela tiden.

Postat: tisdag 09 januari 2007 9:19
av Darkwand
Det finns ingen järnväg runt Norrtälje om du inte menar artt den borde dras från Hallstavik?

Postat: tisdag 09 januari 2007 9:23
av Stefan N
Hmm, jag är inte säker på att det ska betraktas som slöseri.
Först och främst, självfallet ska befintliga järnvägsinvesteringar ha de pengar för att klara underhåll och moderniseringar, inte tu tal om det.

Men, det är ont om platser för att bygga nya bostadsområden i Stockholms närhet och jag anser att det är klokt att fundera på om infrastrukturen mot t.ex Norrtälje dels kan medföra bättre pendling, kanske minskad buss- och biltrafik men framförallt så kan kanske orter som Brottby öka och bli ett attraktivt boende. Det finns gott om utrymme i de nordöstra delarna, kanske Söderhall kan bli ett större område som på sikt växer ihop med Kårsta.

Så jag anser att det är klokt att se framåt och se till att infrastrukturen är på plats eller åtminstone planerad. Sedan kan man ju undra vart alla pengar som vi betalar i skatt och annat egentligen tar vägen någonstans eftersom det inte finns pengar till nödigt underhåll med det är en helt annan fråga.

Postat: tisdag 09 januari 2007 9:39
av Johan Eriksson
x

Den befintliga Roslagsbanan

Postat: tisdag 09 januari 2007 10:48
av VeVen
Den befintliga Roslagsbanan

Roslagsbanan som den ser ut idag är en utpräglad lokalbana. Det är väldigt tätt mellan stoppen, banan är också ganska kurvig. Bebyggelsen ligger väldigt tätt inpå banan, så uträtningar skulle knappast bli så smärtfria.

För en konkurrenskraftig förbindelse längre ut i nordostsektorn behövs rakare spår med färre stopp. Jag tvivlar starkt på att det skulle bli så mycket biligare att åstadkomma detta genom ingrepp i den befintliga Roslagsbanan än en bana i en helt ny sträckning.

Vill man bibehålla en relativt hög kollektivtrafikandel i stockholmsregionen måste man se till att förse områden lämpliga för ny bostadsbebyggelse med attraktiva kollektivtrafikförbindelser.

Sedan så bryr jag mig ganska litet om vad som eventuellt tycktes för flera decennier sedan.

påpekar VeVeN

Postat: tisdag 09 januari 2007 11:44
av Thomas Lange
Den här gången verkar det handla om en påkoppling till antingen pendeltågsystemet eller T-banesystemet. Och Citybanan måste vara klar innan man kan köra fler pendeltåg genom Stockholm.

Man kan förmoda att blir tunnel hela vägen under Danderyd och Täby ut till Arninge oavsett man väljer T-bane- eller järnvägslösning. Inte utan komplikationer för stationsutformningarna om man ska köra tåg i 160 km/h i tunnlarna?

Roslagsbanans roll som lokalbana behöver inte vara slut. Kanske tänker man sig att delen Arninge-Åkersberga (-Österskär) får pendeltågsstandard?

Postat: tisdag 09 januari 2007 12:15
av VeVen
Thomas Lange skrev:Den här gången verkar det handla om en påkoppling till antingen pendeltågsystemet eller T-banesystemet. Och Citybanan måste vara klar innan man kan köra fler pendeltåg genom Stockholm.

Man kan förmoda att blir tunnel hela vägen under Danderyd och Täby ut till Arninge oavsett man väljer T-bane- eller järnvägslösning. Inte utan komplikationer för stationsutformningarna om man ska köra tåg i 160 km/h i tunnlarna?

Roslagsbanans roll som lokalbana behöver inte vara slut. Kanske tänker man sig att delen Arninge-Åkersberga (-Österskär) får pendeltågsstandard?
Det är tänkt som en pendeltågsgren. En del tunnel blir det, eftersom det inte finns mycket ledig mark närmast City.

Vad gäller Roslagsbanan så verkar tanken snarare vara att skapa en bytespunkt i Arninge genom att lägga om den banan lite.

tillägger VeVeN

Postat: tisdag 09 januari 2007 12:21
av Odd
Thomas Lange skrev:Den här gången verkar det handla om en påkoppling till antingen pendeltågsystemet eller T-banesystemet. Och Citybanan måste vara klar innan man kan köra fler pendeltåg genom Stockholm.

Man kan förmoda att blir tunnel hela vägen under Danderyd och Täby ut till Arninge oavsett man väljer T-bane- eller järnvägslösning. Inte utan komplikationer för stationsutformningarna om man ska köra tåg i 160 km/h i tunnlarna?

Roslagsbanans roll som lokalbana behöver inte vara slut. Kanske tänker man sig att delen Arninge-Åkersberga (-Österskär) får pendeltågsstandard?
Om jag får förorda så borde man välja nån form av hybrid-T-bana till Norrtälje.

Låt T-banan efter Mörby Centrum stanna i Roslags Näsby, Täby Centrum och Åkersberga och sedan Non-stop till Norrtälje. Från tex Täby Centrum använder man högre systemspänning och överliggande kontaktledning hela vägen till Norrtälje. T-banevagnarna som då körs på Linje 14 skall vara av tvåströmstyp. STH 90 (dvs C20-hastighet ut till Täby Centrum och därefter högre hastighet. Betänk att dessa vagnar även måste klara en hög acceleration och retardation för att klara av t-banedriften.

Norrtälje

Postat: tisdag 09 januari 2007 13:19
av Per Lind
Idén som visas i Banverkets Pdf är väl bra, att fortsätta efter Österskär till Norrtälje. En rakare väg än via Rimbo.
Men varför pendeltåg eller T-bana?
Smalspår fungerar på andra håll i världen och torde väl bli billigast på denna sträcka?
-Per

Re: Norrtälje

Postat: tisdag 09 januari 2007 14:49
av VeVen
Per Lind skrev:Idén som visas i Banverkets Pdf är väl bra, att fortsätta efter Österskär till Norrtälje. Enrakare väg än via Rimbo. Men varför pendeltåg eller T-bana? Smalspår fungerar på andra håll i världen och torde väl bli billigast på denna sträcka?
-Per
Om slutmålet är att på sikt nå till Norrtälje med en tillräckligt snabb och därmed attraktiv föbindelse ligger pendeltågsvarianten nog närmast till hands. Med tanke på att det ändå handlar ome en helt ny sträckning så borde det ur trafikeringssynpunkt vara intressantare att få samtrafik med pendeltågssystemet, då det ger möjlighet till trafik som går genom City. Fixar man så bra bytesmöjligheter med Roslagsbanan så kan det bli en bra lösning.

för eller mot smalspår

Visst kan man köra fort på smalspår, det är inte det det handlar om. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är Roslagsbanan en typisk lokalbana, kurvig, med tätt mellan stoppen och som inte är så lätt att bygga om till en höghastighetsbana, oavsett spårvidd.

funderar VeVeN

Norrtälje

Postat: tisdag 09 januari 2007 15:19
av Per Lind
Tittar man på Banverkets Pdf-fil så skall Norrtäljebanan följa Österskärsbanan ända fram till Österskär och först därefter bygger man nytt. Största delen av banan blir då den gamla och nybygget har samma förutsättningar oavsett normal- eller smalspår.
Skall man räta delen Österskär-Stockholm så spelar det heller ingen roll om det är normal- eller smalspår, priset borde bli lägre och ingreppen smärre.
-Per

Re: Norrtälje

Postat: tisdag 09 januari 2007 17:24
av spårsnoken
Per Lind skrev:Tittar man på Banverkets Pdf-fil så skall Norrtäljebanan följa Österskärsbanan ända fram till Österskär och först därefter bygger man nytt. Största delen av banan blir då den gamla och nybygget har samma förutsättningar oavsett normal- eller smalspår.
Skall man räta delen Österskär-Stockholm så spelar det heller ingen roll om det är normal- eller smalspår, priset borde bli lägre och ingreppen smärre.
-Per
---------------
Smalspår till Norrtälje (via Rimbo) har utretts tidigare och precis som Du säger blir det mycket billigare med smalspår och restiden kan fås ned till ca. 1 timme Norrtälje-Stockholm Ö.

Men har man obegränsat med resurser skall man naturligtvis satsa på Banverkets lösning.

mvh/spårsnoken

Norrtälje

Postat: tisdag 09 januari 2007 17:27
av Per Lind
Vad är det som säger att man inte kan satsa på Banverkets sträckning men bibehålla smalspåret?
-Per

Postat: tisdag 09 januari 2007 19:10
av Kantorn
Rätt intressant deras ingresstext:
Banverkets pdf över projektet skrev: Kommunerna i Stockholm Nordost – Danderyd,
Täby, Vallentuna, Norrtälje, Österåker och Vaxholm
växer med fl er invånare och arbetstillfällen. Men
kollektivtrafi ken i området fungerar dåligt. Många
kör bil till och från sina arbeten. Banverket, SL och
Nordostkommunerna utreder i ett tidigt skede kollektivtrafi
k på järnväg från centrala Stockholm via
Danderyd, Täby till Åkersberga
, och i en förlängning
till Norrtälje. Det skulle kunna ge möjlighet för
många fl er människor att åka kollektivt tack vare
kortare restider och färre byten.
Jag har fetlagt...

Jag tridde det fanns järnväg den nämnda sträckan! Det ser ut på den texten som om de kommit på nåt nytt.

Det står ingenting om RB mer än att tåget mellan Arninge och Åkersberga "ska följa Roslagsbanans sträckning". Blir det dubbelspår normal/smal - eller ska Roslagsbanan läggas ner den aktuella sträckan? Och varför skrivs inte det?

Min (miss-)tanke om nu RB ska finnas kvar är att den kapas i Arninge. Och att Täljö och Åkers Runö samt Tunagård och Österskär får se i månen efter tågförbindelse. Och ta matarbuss (=i praktiken ta bilen).

Re: Norrtälje

Postat: tisdag 09 januari 2007 19:15
av Verspieder
spårsnoken skrev:Smalspår till Norrtälje (via Rimbo) har utretts tidigare och precis som Du säger blir det mycket billigare med smalspår och restiden kan fås ned till ca. 1 timme Norrtälje-Stockholm Ö.

Men har man obegränsat med resurser skall man naturligtvis satsa på Banverkets lösning.
Att åka tåg hela vägen Stockholm Ö-Norrtälje via Rimbo kommer nog inte många att göra, förrutom hängivna nostalgiker. Roslagsbanan är och förblir en lokalbana och de allra flesta resenärer skulle använda en eventuell återuppbyggd Roslagsbana enbart för kort lokalt resande Rimbo-Vallentuna-Täby Centrum eller Rimbo-Finsta-Norrtälje.

Trots att jag gärna skulle vilja se X10p mellan Rimbo-Finsta-Norrtälje tror jag inte att de finns något resandeunderlag. Det hade varit en annan sak om det funnits många boende längs vägen, men idag kan man knappt motivera hållplatser längs sträckan, förrutom möjligvis i Finsta.

Dessutom kan jag inte förstå vart man har tänkt att dra in järnvägen in i Norrtälje stad. Från Rimbo har man nog tänkt smalspår längs den gamla banvallen. Men den slutar ju bakom Busslinks garage. Sen då? Och var normalspårsrälsen ska komma in och ut ut staden när det gäller "Roslagspilen" som ska gå Stockholm-Norrtälje-Kapellskär är helt obegripligt.

Dock är jag 100% för en utbyggd Roslagsbana Kåsta-Rimbo så snabbt som möjligt. Detta för att knyta samman Rimbo och Rö till Vallentuna och Täby kommuner kollektivtrafikmässigt.

Postat: tisdag 09 januari 2007 19:27
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 09 januari 2007 19:51
av Verspieder
Johan Eriksson skrev:Vill bara påminna om att det finns fler sätt att dra en nygammal 891mm RB till Norrtälje än den gamla vägen via Rimbo!
(Jag tror tex inte på det, däremot en återöppnad RB Kårsta-Rimbo.)
Ett annat (även det mindre troligt) altenativ är en växel i Rö, och därifrån en räls längs gamla E3:an norrut till Kilen, Finsta och därefter via Torvalla/Torslunda ut mot nya E18 som följs in till Norrtälje.

Nej, ärligt talat tror jag inte alls på järnväg till Norrtälje, om inte normalspårsräls dras längsmed nya E18 i stort sett hela vägen till Norrtälje och Kapellskär förstås. Men det löser inte problemet att få in tågen in till Norrtälje C.

Postat: tisdag 09 januari 2007 19:58
av Johan Eriksson
x

Norrtälje

Postat: tisdag 09 januari 2007 19:59
av Per Lind
Vad i hela fridens namn är det för fel på Österskär-Norrtälje som 891-bana? Måste vara rakaste spåret och med en mängd samhällen utefter vägen?
Återuppbyggnad till Rimbo är en självklarhet, särskilt om Österskär-Norrtälje byggs.
-Per