Sida 1 av 1

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer

Postat: tisdag 01 april 2003 16:14
av Mikael Lund
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der som sikkert mange ved fejrer 25 års jubilæum med et stort kavalkadearrangement i weekenden 31. maj / 1. juni - og et specielt dagen før-program fredag 30. maj, se hjemmesiden www. sporvejsmuseet.dk - har besluttet at ændre konceptet for afviklingen af trafikken på normalsporsstrækningen lige så snart jubilæet er overstået.

I juli 2002 anskaffede museet et enmandsbetjent ledvogn fra Düsseldorf - vogn 2412 (tidligere prøvevogn i København) - og man har netop besluttet at anskaffe yderligere en søstervogn 2410. Der er desuden mulighed for at anskaffe enten 2415 eller 2418 og hvis der træffes beslutning om yderligere en vogn af samme type - der er møde herom i aften den 1. april - vil den normale drift fremover blive klaret af de tre Düsseldorf-ledvogne ( 1 i københavns-udgave og to i tysk udgave)

Derved opnår vi to ting: Dels vil vi kunne køre 6/7 minutter drifts altid på normalsporet, hvilket er publikumsvenligt, og dels vil vi kunne klare driften med kun tre mand, hvilket gør tjenestefordelingen lettere.

De øvrige vogne vil så kun blive brugt sporadisk i driften, men antallet af 'special events'-weekender vil blive øget.

Så skynd jer til Skjoldenæsholm hvis I fortsat vil se et større antal ældre vogne i drift.

Bedste hilsner

Postat: tisdag 01 april 2003 17:48
av Andy
Hmmm, ingen dårlig ide hvis man har lite folk på museet, men jeg lukter 1. April.........

Andreas

Postat: tisdag 01 april 2003 18:07
av BaardB
Så nesa er det ikke noe galt med :lol: :lol: :lol:


/Baard

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer

Postat: tisdag 01 april 2003 20:59
av Mikael Lund
Nu har jeg aldrig været helt overbevist om god norsk lugtesans, så det kunne være at vore norske venner skulle være mindre skeptiske....

I dagens verden må også museer viser villighed til at ændre/tilpasse sine koncepter for at imødekomme kundeønsker og kigge på resourcerne.

Og så vil slidet på de gamle vogne jo blive mindre - man kan vel kalde det et tillempet Djurgårdsliniekoncept....

Bedste hílsner
Mikael Lund

Postat: tisdag 01 april 2003 22:17
av Bussmicke
Andy skrev:Hmmm, ingen dårlig ide hvis man har lite folk på museet, men jeg lukter 1. April.........

Andreas
samma här...

Re: Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer

Postat: onsdag 02 april 2003 0:01
av Andy
Mikael Lund skrev:Nu har jeg aldrig været helt overbevist om god norsk lugtesans, så det kunne være at vore norske venner skulle være mindre skeptiske....

I dagens verden må også museer viser villighed til at ændre/tilpasse sine koncepter for at imødekomme kundeønsker og kigge på resourcerne.

Og så vil slidet på de gamle vogne jo blive mindre - man kan vel kalde det et tillempet Djurgårdsliniekoncept....

Bedste hílsner
Mikael Lund
Jeg forstår konseptet Mikael, men jeg er/var som sagt skeptisk siden vi hadde med 1 april å gjøre.
Altså. sånn som jeg forstår deg rett, så vil man ha et antall driftsvogner (2410, 2412, og eventuelt de to andre) og da spare på de gamle danske vognene............

Skulle en av disse gjøres om til København vogn??????

Har man plass til disse vognene på museet da?
Det er jo allerede noe trangt der............

Andreas

Postat: onsdag 02 april 2003 7:19
av 2763
BaardB skrev:Så nesa er det ikke noe galt med :lol: :lol: :lol:


/Baard
Menar du Nordsjællands Elektricitets og Sporvogns Aktieselskab
i så fall finns det ju ett antal fordon som varit i detta forna trafikföretags ägo på Skjolde :lol: http://www.nesa.dk

/T

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer

Postat: torsdag 03 april 2003 8:31
av Gäst
For en god ordens skyld - og især af hensyn til min gode ven Andy - må jeg nok hellere afkræfte indholdet af denne mail, der som de fleste nok helt rigtigt har gættet var inspireret af datoen 1. april.

Men hvad der er korrekt er, at Skjoldenæsholm har anskaffet søstervogn 2410 i driftsklar stand, men det er ikke tanken at anskaffe yderligere vogne af denne type.

Skulle man have lyst til at køre 6/7 minutters drifts på Skjoldenæsholm med tre enmandsbetjente vogne ville det faktisk kunne lade sig gøre med 2412, 2410, HHA PCC-vogn 3060, Rostock 797+924, Odense nr. 12 og¨-delvis - Malmö nr. 74.

Men rolig - der vil altid være en overvægt af danske sporvogn i drift på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og gudskelov er bemandingssituationen generelt så rimelig, at vi altid kan bemande mindst 2 tremands-vogntog.

Det er dog vort indtryk, at publikum finder det meget interessant med en stor variation i kørselsudbuddet og derved muligheden for at sammenligne gammelt og nyt.

Bedste Hilsner
Mikael Lund
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Postat: torsdag 03 april 2003 10:39
av Yngve
Har dere ikke et S83-tog som kan gaa enmannsbetjent ogsaa?
Gäst skrev:Men rolig - der vil altid være en overvægt af danske sporvogn i drift på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og gudskelov er bemandingssituationen generelt så rimelig, at vi altid kan bemande mindst 2 tremands-vogntog.
Synd at bemanningsistuasjonen er bra, kunne tenke meg en sessong som S83-foerer.

Yngve

Postat: torsdag 03 april 2003 10:45
av Andy
Yngve skrev:Har dere ikke et S83-tog som kan gaa enmannsbetjent ogsaa?
Gäst skrev:Men rolig - der vil altid være en overvægt af danske sporvogn i drift på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og gudskelov er bemandingssituationen generelt så rimelig, at vi altid kan bemande mindst 2 tremands-vogntog.
Synd at bemanningsistuasjonen er bra, kunne tenke meg en sessong som S83-foerer.

Yngve
Joda, de har toget 203+589 op museet der nede, men toget er det jeg har hørt litt for langt til plattformen på forplassen der, spessielt hvis man da også kjører med leddvogner!

Du må ha en viss opplæring for å kunne kjøre på museet der, men jeg har hørt rykter om at man lar erfarene vognførere slippe litt billigere unna.....

Andreas

Postat: torsdag 03 april 2003 10:59
av Mikael Lund
Ja, det er jo ikke nemt at huske alle vognene.

Det er helt rigtigt, at vi naturligvis også har OSLO-vogntoget 203 + 589, som vil kunne køre enmandsbetjent, men der er ikke helt så mange vognstyrere, der er omskolet til dette vogntog som der er til de øvrige enmandsbetjente vogne.

Det var nu ikke derfor jeg ikke nævnte det - jeg glemte det simpelthen. Undskyld NORGE!

I øvrigt har vi her i foråret flyttet sammenfletningsskiftet mellem spor A og spor B ca. 75 meter udad og det muliggør en forlængelse af perronerne ved spor A og spor B, således at vi fremover ikke får noget problem med at kunne have OSLO-toget og en ledvogn stående ved perron samtidig.

Bedste hilsner fra Danmark