Sida 1 av 1

x

Postat: onsdag 03 januari 2007 11:15
av Johan Eriksson
x

Re: SS 1944: Ängbybanans invigning

Postat: onsdag 03 januari 2007 11:21
av Danne94
Johan Eriksson skrev:Varför skedde invigningen 1944 av Ängbybanan SS linje 11 på Fridhemsplan och inte på Tegelbacken? (För att inte störa övrig trafik, främst på linje 12 och 13?)

Den ni! :wink:
Kanske,för att Ängbybanan först ej skulle trafikera Tegelbacken förrän 1948 då viadukten över järnvägen byggdes.

Postat: onsdag 03 januari 2007 18:35
av 643
Utan att ha kontrollerat fakta: Var inte invigningen vid Vinkelboda?

Postat: onsdag 03 januari 2007 21:50
av PCC
Eric Collin skrev:Utan att ha kontrollerat fakta: Var inte invigningen vid Vinkelboda?
Jo! Vagnmästaren har rätt!

"De särskilt inbjudna gästerna fördes i de nya Ängbyvagnarna från Fridhemsplan till en punkt straxt väster om Alvik där Ängbylinjen grenar av från Nockebybanan. Här höll spårvägsstyrelsens ordförande Fredrik Ström tal och spårvägsdirektören Torsten R. Åström orienterade om banans tekniska fakta. Sedan tog stadsfullmäktiges ordförande, Carl-Albert Andersson, till orda och uttryckte sin glädje över att de bekväma Ängbyvagnarna nu avlöst de trånga bussarna. Han förklarade banan invigd och berede väg för det första tågets färd mot slutstationen vid Islandstorget genom att avklippa de blågula band, som varit spärr över banan och som utgjorde det sista något spröda hindret för Ängbybanans trafik."

Invigningen finns dokumenterad på film som jag har sett genom A24:a klubbens försorg. Där kan man klart och tydligt följa invigningsvagnarnas färd och konstatera att själv invigningstalet var vid Vinkelboda!

mvh PCC

Postat: torsdag 04 januari 2007 2:05
av Johan Eriksson
x