Sida 1 av 1

Regularitet vs punklighet på stomlinje 1

Postat: fredag 28 mars 2003 14:34
av Ulrik Berggren
Har nu tagit del av den rapport som mynnat ut från regularitetsprojektet på stomlinje 1 som genomfördes under förra året här i staden. FInns en hel del som kan intressera vissa herrar som frekventerar detta forum :D .

Men först en förklaring av begreppet regularitet. Det har absolut inte med rättidighet/punklighet i förhållande till hållplatstidtabell att göra, utan enbart emd intervallerna mellan bussarna. Vad man vill komma åt, med projektet, är den ihopklunpning av bussar som sker när en vagn blivit sen och blir upphunnen av nästkommande.

Men nu har man alltså, här på SL och i samarbete med entreprenören Busslink, genomfört ett pilotprojekt på ettan, med syfte att minska dessa irregularitetsproblem. Man kom fram till att förutom de åtgärder som kunde vidtas i projektet (ökad trafikledning centralt och i fält, ändrad bussprioritet för att sena bussar fick åka före tidiga mm), även starkt förordar att påstigning genom samtliga dörrar bör tillåtas vid de mest belastade hållplatserna för att minska uppehållstiderna vid hållplatserna, vilka enligt studier i samband med rapporten är en mycket viktig orsak till irregularitet. Detta förutsätter dock att diverse taxeindrivnings- och säkerhetsfrågor löses.

Vidare föreslår man att den fasta tidtabellen ska avskaffas till förmån för en "flytande" där enbart intervallen mellan turerna bygger trafikeringen.

Vad säger ni om detta, Johan E m fl? 8) :roll: :?:

Kan f ö tillägga att man sneglar lite åt väster för att utröna hur man löst påstigningsproblematiken på västkuststadens stombussar :wink:

Postat: fredag 28 mars 2003 15:09
av Björn J.
"Kan f ö tillägga att man sneglar lite åt väster för att utröna hur man löst påstigningsproblematiken på västkuststadens stombussar"

Jag kan ju tillägga att av det jag sett och upplevt fungerar bra.

Och tillägger ett citat från en något brysk förare på 34:an (som inte ännu är någon stomibusslinje) som skällde på en passagerare som ville gå av genom framdörren, samtidigt som en smärre anstormning var på väg in i bussen, igenom samma dörr;

"-Dö, öh! du där!
Du de här e ingen jävvla stombuss, här får du se till att kliva av där bak som alla andra gör, jävvla pucko!"

Tja, inget direkt som förbättrar relationerna mellan resernärer och personal.

En annan resernär tittar på ett speciellt sätt på föraren och säger någonting om charmkurs....
Hade 34:an haft maskinella möjligheter till en korrekt teknisk "burnout" så hade säkerligen föraren till fullo utnyttjat denna...

Nu har bussarna på denna linje en sådan där "smart gaspedal" som förhindrar fortkörning. Det är också en naturgasbuss och dessa är ju inte direkt kända för att prestera några hårresande resultat i accelerationstävlingar på en kvarts engelsk mile, 402,33 m.

Detta var faktiskt helt sant, följande är ren spekulation:

Inne i skallen under uniformskepsen snurrade några fraser som aldrig uttalades... men liksom i ett mantra...

"Charmkurs... charmkurs... jag behöver ta mej f_n ingen j_vla charmkurs, ja har ju redan en j_vlitt positiv attetyd till alla j_vla idioter som åker med denna ¤&%&%// busslinjen...."

Ja, ja, vi är alla (nästan iallafall) bara människor, även bussförarna kan bli irriterade och koka över ibland, trots att det liksom inte alltid är så lämpligt.

Den utskällde unge mannen gick av vid Redbergsplatsen och gick mot ettan och treans hållplats, måhända han såg sig om efter någon trevligare chafför...

Men som sagts, det jag sett och upplevt av på och avstigning i samtliga dörrar funkar bra, möjligen kan det bli trångt på pedalvagnarna, men det var ju inte det saken gällde.

Bj.

Re: Regularitet vs punklighet på stomlinje 1

Postat: fredag 28 mars 2003 16:43
av Magnus Ahltorp
Ulrik Berggren skrev:Vidare föreslår man att den fasta tidtabellen ska avskaffas till förmån för en "flytande" där enbart intervallen mellan turerna bygger trafikeringen.
Så är det ju redan idag på dagarna. Eller avses den interna tidtabellen som vi som åker med bussen inte får se?

Re: Regularitet vs punklighet på stomlinje 1

Postat: fredag 28 mars 2003 17:25
av Anders Norén
Magnus Ahltorp skrev:
Ulrik Berggren skrev:Vidare föreslår man att den fasta tidtabellen ska avskaffas till förmån för en "flytande" där enbart intervallen mellan turerna bygger trafikeringen.
Så är det ju redan idag på dagarna. Eller avses den interna tidtabellen som vi som åker med bussen inte får se?
Som jämförelse kan nämnas att San Franciscos buss- och spårvägsnät endast annonserar intervalltidtabell. Det bygger naturligtvis på att turtätheten är tillräckligt hög. I halvtimmestrafik vill man självfallet inte gå ut och chansa på att bussen kommer _nu_ och inte om 30 minuter.

En direkt fördel med intervalltidtabeller är att tidtabellerna blir väldigt små. Hela San Franciscos nät får plats på uppskattningsvis 3-4 kvadratdecimeter!

Nu har jag i och för sig bara varit i San Francisco som turist, och som turist (och kollektivtrafikintresserad sådan) har man nog överseende med att tidtabellerna eventuellt inte håller. Möjligen upplever yrkesarbetare det som ett problem ibland. Eller så har man den goda regulariteten som Stockholm eftersträvar!

På adressen http://www.sfmuni.com/routes/freqindx.htm finns såväl intervalltidtabeller som tid-tidtabeller.

Anders

Postat: fredag 28 mars 2003 17:28
av Johan Eriksson
x

Re: Regularitet vs punklighet på stomlinje 1

Postat: måndag 31 mars 2003 8:55
av Ulrik Berggren
Magnus Ahltorp skrev:
Ulrik Berggren skrev:Vidare föreslår man att den fasta tidtabellen ska avskaffas till förmån för en "flytande" där enbart intervallen mellan turerna bygger trafikeringen.
Så är det ju redan idag på dagarna. Eller avses den interna tidtabellen som vi som åker med bussen inte får se?
Akkurat :idea: :!:
Johan Eriksson skrev:För som sist är det lite svårt att ta ställning till olika åtgärder när det inte framkommer om alla de ovan beskrivna ska sättas in, var (alla linjer?) och hur
Det är i första hand på innerstadens stomlinjer. Och det är bara ett förslag från projektgruppen än så länge. Se det som förslag på olika åtgärder som måste till för att regulariteten ska kunna förbättras :)

Postat: lördag 05 april 2003 15:39
av Johan Eriksson
x