Sida 1 av 2
Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana
Postat: fredag 22 december 2006 1:45
av David
Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana :
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Ur texten: "
Tunneln är i så pass gott skick att SL:s utredare anser att det går att antingen anlägga flera rullband eller bygga en liten automatbana med förarlösa fordon." Automatbana med förarlösa fordon? Är det typ som hissen till Nybohov, eller vad?
Postat: fredag 22 december 2006 2:48
av Darkwand
Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Postat: fredag 22 december 2006 5:24
av spårsnoken
Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
-----------------------
Ja. Det finns ju på Hong Kong:s nya flygplats t.ex. så varför skulle det inte fungera mellan Slussen och Södra Station?
mvh/spårsnoken
Postat: fredag 22 december 2006 8:03
av andreaspain
Om man ändå ska konvertera Saltsjöbanan till spårväg och helt bygga om dens station vid Slussen, vore det inte smartare att satsa på att samtidigt förlänga den till Södra Station?
Postat: fredag 22 december 2006 9:06
av bruse
Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.
För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
Postat: fredag 22 december 2006 9:12
av djth
andreaspain skrev:Om man ändå ska konvertera Saltsjöbanan till spårväg och helt bygga om dens station vid Slussen, vore det inte smartare att satsa på att samtidigt förlänga den till Södra Station?
Om man läser texten...
DN skrev:Utredningen har även studerat ett alternativ där tvärspårvägen, som ska förlängas från Hammarby sjöstad till Slussen, dras vidare i tunnel fram till Stockholms södra. Det alternativet avfärdas som på tok för dyrt i förhållande till samhällsnyttan.
Postat: fredag 22 december 2006 9:31
av 2763
bruse skrev:Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.
För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
Har bruse aldrig åkt vanlig hiss? En sådan stämmer tämligen väl in på "liten vagn utan personal i en lång mörk tunnel" Låt vara att tunneln är ett schakt.
Hissar finns till exempel för transport till och från tunnelbanans plattformar, jämförelsen är således inte helt irellevant.
//T
Postat: fredag 22 december 2006 10:14
av bruse
TonyM skrev:bruse skrev:Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.
För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
Har bruse aldrig åkt vanlig hiss? En sådan stämmer tämligen väl in på "liten vagn utan personal i en lång mörk tunnel" Låt vara att tunneln är ett schakt.
Hissar finns till exempel för transport till och från tunnelbanans plattformar, jämförelsen är således inte helt irellevant.
//T
Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!

Postat: fredag 22 december 2006 10:26
av andreaspain
djth skrev:andreaspain skrev:Om man ändå ska konvertera Saltsjöbanan till spårväg och helt bygga om dens station vid Slussen, vore det inte smartare att satsa på att samtidigt förlänga den till Södra Station?
Om man läser texten...
DN skrev:Utredningen har även studerat ett alternativ där tvärspårvägen, som ska förlängas från Hammarby sjöstad till Slussen, dras vidare i tunnel fram till Stockholms södra. Det alternativet avfärdas som på tok för dyrt i förhållande till samhällsnyttan.
Ah, tack, hade inte läst artikeln. (Orkar inte vänta på att all den där reklamen som tidningarna älskar att ha på sina webbsidor ska laddas.)
Postat: fredag 22 december 2006 10:28
av kildor
bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!

Du har aldrig åkt tunnelbana?
Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!
Postat: fredag 22 december 2006 10:31
av 2763
Förlåt mig Bruse, jag kan inte hålla mig när Kildor lägger upp allt på volley....
kildor skrev:bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!

Du har aldrig åkt tunnelbana?
Nä, Bruse brukar ju vara ute och cykla.......
//Tony
Postat: fredag 22 december 2006 10:48
av Lars Ödlund
kildor skrev:bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!

Du har aldrig åkt tunnelbana?
Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!
Typ Nybohovs "hissbanan"
//Lars
Postat: fredag 22 december 2006 10:59
av bruse
TonyM skrev:Förlåt mig Bruse, jag kan inte hålla mig när Kildor lägger upp allt på volley....
kildor skrev:bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!

Du har aldrig åkt tunnelbana?
Nä, Bruse brukar ju vara ute och cykla.......
//Tony
HA!

Postat: fredag 22 december 2006 11:00
av bruse
Lars Ödlund skrev:kildor skrev:bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!

Du har aldrig åkt tunnelbana?
Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!
Typ Nybohovs "hissbanan"
//Lars
För de som inte vet, så sitter det en vakt i den hela trafikdygnet.
Så lär det bli även Slussen-Södra station, baara att det går väl åt ca 10 vakter per tillfälle. Plus raster, avlösningar osv... blir dyrt.
Postat: fredag 22 december 2006 11:01
av 2763
bruse skrev:TonyM skrev:Förlåt mig Bruse, jag kan inte hålla mig när Kildor lägger upp allt på volley....
kildor skrev:
Du har aldrig åkt tunnelbana?
Nä, Bruse brukar ju vara ute och cykla.......
//Tony
HA!

SL kör väl buss också.....
Postat: fredag 22 december 2006 12:09
av bark
Är det någon som har en karta där den här tunneln är markerad?
Postat: lördag 23 december 2006 16:21
av Kingsthrone
bruse skrev:
Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!

10 minuter?? Då hinner man ju gå hela vägen, och halva vägen tillbaka igen. Kan knappast tänka mig att det nya färdsättet, varesig det blir rulltrottoar eller kabinbana,blir långsammare promenadtakt. Nä, högst 2-3 minuter kommer det väl resan att ta. Men visst, att vara instängd 2-3 minuter tillsammans med några ligister i ett begränsat utrymme är nog fullt tillräckligt för att börja känna obehag.
Postat: lördag 23 december 2006 17:30
av David
Efter en snabb titt på kartan på eniro så ser man att Slussen inte direkt är den närmsta t-banestationen till Södra station. Både Mariatorget och Medborgarplatsen ligger närmre.
Men det är klart, i Slussen finns ju både t-röd och t-grön, bussterminal och Saltsjöbanan så det är ju mer av en bytespunkt. Dessutom verkar ju tunneln redan finnas.
Nu hoppas jag bara på en snabb och smart lösning som verkligen avlastar (t-)centralen för det är verkligen korkat att varenda människa beger sig dit för att göra sina byten mellan linjer.
PS. Se nu även till att förlänga t-blå till Slussen (och vidare österut) någon gång!
... och GOD HJUL på er!
Postat: lördag 23 december 2006 19:59
av Ekonomisk
En tunnel eller motsv mellan Karlberg och St Eriksplan(gatan?) hade inte varit dumt. Hur har SL egentligen lyckats med att bara skapa en (central) bytespunkt mellan järnväg och tunnelbana. Sedan något år har man i alla fall fått en bytespunkt mellan järnväg och spårväg.
Postat: lördag 23 december 2006 20:53
av RVR
Sundbyberg, Farsta strand och Årstaberg månne?