/jes skrev:
---
Tyvärr kan jag inte uppfatta denna dom annat än som ytterligare en spik i Lidingöbanans kista.
Mvh.
Björn
Jamen, moderaterna på Lidingö har uttalat sitt entydiga stöd för Lidingöbanan och nu med majoritet i landsting och regering så
1) övertar landstinget omdelbeart ansvaret för bron i avvaktan på att
2) landstinget finansierar en ny, öppningsbar dubbelspårig bro
3) beställer SL nya vagnar med benägen medfinansiering från Banverket
Allt detta sker vid den nya SL-styrelsens första sammanträde år 2007.
Eller?

Du skojar väl med mig, Jan-Erik! Det var en önskelista det – inte ens jultomten klarar väl av att leverera detta. Alla bidragspengar till SL i Banverkets framtidsplan före 2010 avser inköp av nya pendeltåg. Först efter 2010 frigörs sammanlagt 660 Mkr. under en femårsperiod, men det ska räcka både till 10 spårvagnar och 25 nya tunneltågvagnar. De 10 spårvagnarna är i första hand tänkta som nyinvesterigar i fordonsparken när/om (är det väl bäst att tillägga) Tvärbanan och Saltsjöbanan byggs ihop. Så från staten finns inte mycket att hämta, till glädje för alla boende i den sk. landsorten, som tycker att Stockholms län redan nu får för mycket pengar, en åsikt som är rätt väl företrädd på dessa fora. Det nytillträdda trafiklandstingsrådet Christer G. Wennerholm (m) hör heller inte direkt till Lidingöbanans vänner, om man säger så, det tror jag mig kunna konstatera efter min fragmentariska brevväxling med honom.
De borgerliga har ju som allmän politik att spara pengar. Dels anser man att för stor del av ekonomin finansieras med skatter, dels att andelen avgiftsfinansiering inom områden med blandad finansiering bör öka. Detta är bara ett konstaterande, ingen polemik, men tendensen är att man betraktar Storstockholms kollektivtrafiknät som i stort sett färdiginvesterat, de pengar som avsätts går i första hand till underhåll av befintliga anläggningar (vid senaste landstingsmötet inom SLL blev det i stort sett avslag på alla förslag om nyinvesteringar i spårtrafiken). Dit räknas inte Lidingöbanan, och jag ska visa varför.
Vad kommer ett fordonsutbyte att kosta? Väljer man A32 (Bombardier Flexity Swift) krävs åtminstone 12 vagnar (5 tvåvagns trafiktåg + ett reservtåg). I den leverans av A32 SL får till TvB/NB 2008 får man betala ~ 23,5 Mkr./styck vilket ger en totalkostnad på 282 Mkr. för vagnanskaffningen. Då får varje tåg en kapacitet på 368 resande, varav 156 sittande. Vid detta alternativ tillkommer ombyggnad av plattformar samt flytt av växlar, till en kostnad på åtminstone 20 Mkr. Dessutom måste depån i Aga byggas om för att fysiskt få plats med så många vagnar, till en kostnad av kanske 20 Mkr.
Väljer man istället Alstom Regio Citadis kommer saken i ett något annat läge. Denna vagn är 37 m. lång och 2,65 m. bred, men i plattformshöjd bara 2,4 m. bred varför den rimligtvis bör kunna trafikera LB utan några ban- eller depåombyggnader (detta kunde SL ha provat genom att delta i VTI:s Regio Citadis-försök i våras, men ett sådant initiativ stoppades, troligtvis på direkt order från SL:s företagsledning). I det utförande av Regio Citadis som beställdes till Randstadrail i Nederländerna 2004 kostade vagnarna 3 M€/styck, för kalkylens skull kan vi räkna med kanske 30 Mkr./styck även om SL säkert inte skulle få ett lika bra pris som Randstadrail, som beställde 50 vagnar på ett bräde. Om man kan åtnöja sig med sådana vagnar beställer man sju stycken och får då fem trafiktåg, en Skärsätrapendel enligt Kaj Hagströms förslag och ett reservtåg. Då får varje tåg en kapacitet på 262 resande, varav 112 sittande. Sammanlagd vagnkostnad 210 Mkr. Inom parentes sagt anser jag denna vagntyp passa mycket bra även för trafik på Saltsjöbanan.
Oavsett vilken vagntyp som väljs krävs en ny lyft i Agadepån, samt en del annat nytt maskineri, till en kostnad på kanske 10 – 20 Mkr. Även om man behåller befintligt ATC-system är befintlig fordonsutrustning utsliten och måste ersättas med ny, kanske 10 Mkr.
Jag får det till summa ~ 350 Mkr. i fallet A32 och ~ 240 Mkr. i fallet Regio Citadis. Utöver detta tillkommer så kostnaderna för Gamla Lidingöbron, underhållet kommer att kosta 50 – 100 Mkr. utslaget på 20 – 25 år, beroende på om klaffbron ska återställas eller ej. En ny lågbro för järnvägstrafiken kostar enligt Carl Bros överslagsberäkningar minst 200 – 250 Mkr. Till detta kommer i så fall kostnaden för rivning av gamla Lidingöbron.
Inte undra på att både Lidingö stad och SL är frestade att satsa på busstrafik istället, inte minst om trafikentreprenören står för fordonsinvesteringarna (~ 20 ledbussar). Men står sig miljödomen måste man lika fullt göra något åt broklaffen, alternativt riva gamla bron. I det sistnämna fallet krävs också en ny lösning för GC-trafiken till ön.
Mvh.
Björn