Sida 1 av 1
Pakettrafiken på SS - någongång ut på Lidingö
Postat: fredag 28 mars 2003 12:17
av Stefan N
Håller på och skriver om godstrafiken på Lidingöbanorna.
Har fått en uppgift tidigare (från SB) om att bolagen i början av 1900-talet skaffade särskilda paketsläpvagnar som kopplades till annonserade avgångar på förortslinjerna.
Satsningen tog fart kring 1920 då staden gjorde en satsning på detta och man byggde tydligen om ett antal äldre motorvagnar till paketmotorvagnar.
Då lastbilarna under 1920-talet blev billigare blev denna trafik till slut utkonkurrerad.
Mina frågor till er:
1) Vad fick dessa typer av 'paketvagnar' för littera och har de någonsin har varit ute på Lidingöbanorna på besök. Bron byggdes ju 1925 och pakettrafiken på SS avvecklades i slutet av 1920-talet helt.
2) Kunde man innan 1925 skicka paket med paketsäck via linje 5 till Värtan (Ropsten) som sedan kom över till Lidingö på något sätt ?
Någon av er som kan reda ut detta lite mer ?
Paketvagnar
Postat: fredag 28 mars 2003 16:53
av Gäst
1922 byggde SS om ett antal vagnar till paketvagnar, tror det var 7 st. De fick då littera M1 med nr 1251 - 1257. Alla är skrotade förutom nr 1253 som finns i Malmköping, där den används som arbetsvagn. Det var vagnar ur de första leveranserna till Södra bolaget (SSB) som byggdes om till paketvagnar. Ungefär samtidigt byggdes också 4 st lok, som tidigt blev snöplogar, det handlar om lok typ L3 nr 1204-1207, av vilka två finns kvar som nr 9205 och 9207. Dessa lok har inte varit paketvagnar, vilket felaktigt angivits tidigare på denna sida.
1253 har varit avställd pga takskada, men vi iordningsställde vagnen i samband med att elspårvagnen i Sverige fyllde 100 år år 2001. I samband med iordningsställandet kan vi passa på att nämna att vi hittat fragment av mörkt blå färg på tak-kanterna - den blå färg som vagnen hade vid leverans (på gamla svart-vita bilder såg då vagnarna svarta ut). 1253 är den äldsta elspårvagnen i Sverige (bland motorvagnarna), äldre än t ex plogloken 9205 och 9207. 1253 skall ursprungligen haft nr 11, senare SS typ A4 nr 181.
Även andra vagnar från de första leveranserna till SSB byggdes om till arbetsvagnar, endast några få skrotades och nr 14 återställdes till ursprungsskick.
Besök gärna SL:s spårvägsmuseum och titta i tunnelbaneutställningen för bygget av den äldsta tunnelbanan. På flera bilder figurerar dessa vagnar som arbetsvagnar och/eller transportvagnar.
Besök givetvis också vårt eget museum, Spårvägssällskapets eget museum i Malmköping, där 1253 finns och används så gott som dagligen.
Om paketvagnstrafiken som sådan vet jag tyvärr inte mycket.
/Lars Johansson
Postat: fredag 28 mars 2003 17:39
av bruse
Då fyller jag på Lars fylliga redogörelse med bilder på nämnda vagna samt länkar till deras sidor i databasen
Vagnhallen.
M1 nr 1253:

vagn 1253:
http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=166
A283 nr 9205:

typ A283:
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=371
A293 nr 9207:

vagn 9207:
http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=61
Postat: söndag 30 mars 2003 11:51
av Stefan B
Stefan N skriver: "Kunde man innan 1925 skicka paket med paketsäck via linje 5 till Värtan (Ropsten) som sedan kom över till Lidingö på något sätt ?"
Ja, det fanns paketförmedling med Norra Lidingöbanan från 1909 med säck på främre plattformen. Bolaget hade kontor vid Stureplan och lastade säcken på de 5:or (5L) som gick med ångfärjan vidare ut på Lidingö. Svaret på frågan är alltså att de kom över till Lidingö med samma spårvagn! Jag antar att man fick möta spårvagnen vid hållplatserna och ta emot paketet direkt, men där har jag inga skriftliga källor.
Har inte helt kläm på hur länge detta fortsatte, t.ex. efter 1914 då överfärjningen slutade. Om det var efter 1920 blev det 11:an och 1922 10:an som var anslutande till Lidingövagnarna på andra sidan bron.
SB