Sida 1 av 1

Spinnsystem

Postat: tisdag 19 december 2006 18:13
av Acela
Jag å en kompis snackar lite om spinnsystem

TC står ju för Traction Control

ASR, vad står det för

Tacksam för svar
/ Jim

Re: Spinnsystem

Postat: tisdag 19 december 2006 19:43
av Verspieder
Acela skrev:Jag å en kompis snackar lite om spinnsystem
ASR, vad står det för
Jag hoppas ni talar om antispinnsystem :wink:
Via Google hittade jag texten "Anti Slip Regulation" för ASR, men vet inte om det är rätt svar.

Re: Spinnsystem

Postat: tisdag 19 december 2006 20:19
av Acela
Verspieder skrev:
Acela skrev:Jag å en kompis snackar lite om spinnsystem
ASR, vad står det för
Jag hoppas ni talar om antispinnsystem :wink:
Via Google hittade jag texten "Anti Slip Regulation" för ASR, men vet inte om det är rätt svar.
jo.. anti, glömde bara skriva det, eller nått system som träder in om bussen börjar spinna, och så gör systemet att den spinner mer, det vore ett bra system :wink:

Re: Spinnsystem

Postat: tisdag 19 december 2006 20:51
av daniel_s
Acela skrev:jo.. anti, glömde bara skriva det, eller nått system som träder in om bussen börjar spinna, och så gör systemet att den spinner mer, det vore ett bra system :wink:
Aha! Ett sådant system finns på alla äldre spårvagnar, kallas seriemotorer. :wink:

Re: Spinnsystem

Postat: tisdag 19 december 2006 21:11
av Acela
daniel_s skrev:
Acela skrev:jo.. anti, glömde bara skriva det, eller nått system som träder in om bussen börjar spinna, och så gör systemet att den spinner mer, det vore ett bra system :wink:
Aha! Ett sådant system finns på alla äldre spårvagnar, kallas seriemotorer. :wink:
haha :D

Re: Spinnsystem

Postat: tisdag 19 december 2006 22:58
av LÅ1
daniel_s skrev:
Acela skrev:jo.. anti, glömde bara skriva det, eller nått system som träder in om bussen börjar spinna, och så gör systemet att den spinner mer, det vore ett bra system :wink:
Aha! Ett sådant system finns på alla äldre spårvagnar, kallas seriemotorer. :wink:
Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra!
På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 1:24
av Karsten
Acela skrev:Jag å en kompis snackar lite om spinnsystem

Tacksam för svar
/ Jim
Katterna jag hade förut hade både spinn- och antispinnsystem. Gick utmärkt att reglera med mängden mat och uppmärksamhet..

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 1:42
av Verspieder
Karsten skrev:Katterna jag hade förut hade både spinn- och antispinnsystem. Gick utmärkt att reglera med mängden mat och uppmärksamhet..
Har spinnrockar inbyggt spinnsystem?

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 1:48
av Verspieder
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 1:52
av Acela
Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
jag minns att gamla volvo säffle vagnar hade den knappen

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 21:14
av Lars Ödlund
Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
Suck!

(Får göra ett undantag och skriva nåra rader)

Och de ska kalla sig yrkesförare?

Diffspärren får aldrig kopplas in under sväng eller med spinnande hjul, med manuell låda "ner med kopplingen och tryck på knappen" men normalt så kopplar man in spärren i god tid innan.

ASR systemet kan aldrig ersätta en diffspärr, det tror bara tillverkarna och till viss del operatörerna, ASR systemet fördelar inte kraften från det spinnande hjulet utan hindrar bara hjulspinn, det går inte alls att komma loss med kontrollerat hjulspinn eller att gunga sig loss med detta system som jag anser helt värdelöst om det inte kompletteras med diff spärr/OnSpot eller SlirEj.

I SL området har diff spärr enbart funnits på nyare led o boggiebussar från mitten på -90 talet. (Inte på några Volvo i Hornsberg Jim !)

Ett prov genomfördes 10 år tidigare på de första boggiebussarna H40-H41 men kopplades snart ur varvid man vid halka lätt blev sittande på stationsplan i Norrtälje med dessa bussar.

Ett krav man borde kunna ställa på en yrkesförare är att man kan hantera sitt arbetsredskap och använda dess funktioner korrekt, varför så inte är fallet kan man ju bara undra.

//Lars

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 21:34
av Acela
Lars Ödlund skrev:
Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
Suck!

(Får göra ett undantag och skriva nåra rader)

Och de ska kalla sig yrkesförare?

Diffspärren får aldrig kopplas in under sväng eller med spinnande hjul, med manuell låda "ner med kopplingen och tryck på knappen" men normalt så kopplar man in spärren i god tid innan.

ASR systemet kan aldrig ersätta en diffspärr, det tror bara tillverkarna och till viss del operatörerna, ASR systemet fördelar inte kraften från det spinnande hjulet utan hindrar bara hjulspinn, det går inte alls att komma loss med kontrollerat hjulspinn eller att gunga sig loss med detta system som jag anser helt värdelöst om det inte kompletteras med diff spärr/OnSpot eller SlirEj.

I SL området har diff spärr enbart funnits på nyare led o boggiebussar från mitten på -90 talet. (Inte på några Volvo i Hornsberg Jim !)

Ett prov genomfördes 10 år tidigare på de första boggiebussarna H40-H41 men kopplades snart ur varvid man vid halka lätt blev sittande på stationsplan i Norrtälje med dessa bussar.

Ett krav man borde kunna ställa på en yrkesförare är att man kan hantera sitt arbetsredskap och använda dess funktioner korrekt, varför så inte är fallet kan man ju bara undra.

//Lars
nu menar jag säfflevagnar som Bla täby och handen hade. Jag pratar inte inte bara om Hornsberg

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 22:20
av Kantorn
Verspieder skrev:
Karsten skrev:Katterna jag hade förut hade både spinn- och antispinnsystem. Gick utmärkt att reglera med mängden mat och uppmärksamhet..
Har spinnrockar inbyggt spinnsystem?
[off topic]
För att spinna vidare på temat:

Den här gamla sången:
"Och gumman hon satt vid sin spinnrock och spann"...
...vad skulle hon med spannen till?
[/off topic]

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 23:04
av LÅ1
Kantorn skrev:
Verspieder skrev:
Karsten skrev:Katterna jag hade förut hade både spinn- och antispinnsystem. Gick utmärkt att reglera med mängden mat och uppmärksamhet..
Har spinnrockar inbyggt spinnsystem?
[off topic]
För att spinna vidare på temat:

Den här gamla sången:
"Och gumman hon satt vid sin spinnrock och spann"...
...vad skulle hon med spannen till?
[/off topic]
Vet alla i norra götaland och provinser norr därom vad en spann är? :wink:

Re: Spinnsystem

Postat: onsdag 20 december 2006 23:33
av NerdBoy
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Den här gamla sången:
"Och gumman hon satt vid sin spinnrock och spann"...
...vad skulle hon med spannen till?
[/off topic]
Vet alla i norra götaland och provinser norr därom vad en spann är? :wink:
Självklart! "Robin Hood spann sin båge". :wink:

Re: Spinnsystem

Postat: torsdag 21 december 2006 21:10
av Erik J
Lars Ödlund skrev:
Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
Suck!

(Får göra ett undantag och skriva nåra rader)

Och de ska kalla sig yrkesförare?

Diffspärren får aldrig kopplas in under sväng eller med spinnande hjul, med manuell låda "ner med kopplingen och tryck på knappen" men normalt så kopplar man in spärren i god tid innan.

ASR systemet kan aldrig ersätta en diffspärr, det tror bara tillverkarna och till viss del operatörerna, ASR systemet fördelar inte kraften från det spinnande hjulet utan hindrar bara hjulspinn, det går inte alls att komma loss med kontrollerat hjulspinn eller att gunga sig loss med detta system som jag anser helt värdelöst om det inte kompletteras med diff spärr/OnSpot eller SlirEj.

I SL området har diff spärr enbart funnits på nyare led o boggiebussar från mitten på -90 talet. (Inte på några Volvo i Hornsberg Jim !)

Ett prov genomfördes 10 år tidigare på de första boggiebussarna H40-H41 men kopplades snart ur varvid man vid halka lätt blev sittande på stationsplan i Norrtälje med dessa bussar.

Ett krav man borde kunna ställa på en yrkesförare är att man kan hantera sitt arbetsredskap och använda dess funktioner korrekt, varför så inte är fallet kan man ju bara undra.

//Lars
För att spinna vidare på den bra redogörelsen så kan man påpeka problemet med dom nya fina systemen med massa fina förkortningarna är att när det börjar slira så är det för sent, bästa bettet på både väg och järnväg är innan man slirar synbart. När man slirar så polerar man isen under sig så friktionen blir väldigt dålig och ev dubbar river fåror i isen så dom hjälper föga seden på den platsen. Därav är min åsikt mjuk körning och diffbroms/diffspärr är väl det bästa, men nackdelarna är just det där med förare som kastar in diffspärren vid fel tidpunkt men löneavdrag är väl en bra metod mot sånt...

För tillverkarna av bussar är system som bromsar det spinnande hjulet väldigt billigt eftersom ABS redan finns så några rader programkod så har man en system som även leker antispinn.

Re: Spinnsystem

Postat: torsdag 21 december 2006 22:13
av Kantorn
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Den här gamla sången:
"Och gumman hon satt vid sin spinnrock och spann"...
...vad skulle hon med spannen till?
[/off topic]
Vet alla i norra götaland och provinser norr därom vad en spann är? :wink:
Självklart! "Robin Hood spann sin båge". :wink:
Heja! Flera starka verbböjningar i svenska språket!

NYinfo

Postat: fredag 22 december 2006 20:41
av Acela
Nu har jag mer info.

ASR kommer från tyskans Antrieb-Schlupf-Regelung, dvs automatisk slirkontroll

ASR är ett kompliment till ABS, där samma komponenter används

ASR hindrar de drivande hjulen från att slira

Styrenhet och hjulsensorer är gemensamma för ABS/ASR

I styrenheten identifierar elektroniken låsningstendenserna för ABS och slirtendenserna för ASR

ASR-reglerningen består av två reglerkretsar

* Bromsreglerkrets

* Motorreglerkrets