Sida 1 av 2

Jag som CX förare

Postat: fredag 15 december 2006 20:28
av Acela
Bild

Bild

Bonus
Bild

Postat: fredag 15 december 2006 20:31
av bruse
Kan du inte kosta på dig att le lite? :D

Postat: fredag 15 december 2006 20:36
av Acela
bruse skrev:Kan du inte kosta på dig att le lite? :D
jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jag

Postat: fredag 15 december 2006 21:11
av mjtag
Trevligt. Den där C14cz hytten har jag tillbringat många timmar i. :)

Postat: fredag 15 december 2006 21:16
av daniel_s
MJTÅG skrev:Trevligt. Den där C14cz hytten har jag tillbringat många timmar i. :)
Det är inte en C14z-hytt, kolla t ex vindrutetorkarna, tyfonen, förarbordet och reläskåpet vid Jims knä. Hytten är en atrapp av hopplockade delar till främst C6.

Postat: fredag 15 december 2006 21:20
av Acela
daniel_s skrev:
MJTÅG skrev:Trevligt. Den där C14cz hytten har jag tillbringat många timmar i. :)
Det är inte en C14z-hytt, kolla t ex vindrutetorkarna, tyfonen, förarbordet och reläskåpet vid Jims knä. Hytten är en atrapp av hopplockade delar till främst C6.
vindrutetorkarna går på luft :wink:

Postat: fredag 15 december 2006 21:22
av mjtag
daniel_s skrev:
MJTÅG skrev:Trevligt. Den där C14cz hytten har jag tillbringat många timmar i. :)
Det är inte en C14z-hytt, kolla t ex vindrutetorkarna, tyfonen, förarbordet och reläskåpet vid Jims knä. Hytten är en atrapp av hopplockade delar till främst C6.
Jag är inte så hemma på hytternas innehåll utan går på dom uppgifter jag fått från min kompis som är kunnig om t-banan.
Det enda sätt jag kan skilja på förarhytter är om det är Cx eller C20. :wink:
Och också mellan äldre Cx hytter (C1-C5) och nyare Cx hytter (C6-C15)

Postat: fredag 15 december 2006 21:32
av bruse
Acela skrev:
bruse skrev:Kan du inte kosta på dig att le lite? :D
jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jag
Lat? Hahaha, blir väl jobbigt å stå å flina i 30 sekunder.

Postat: fredag 15 december 2006 21:33
av Acela
bruse skrev:
Acela skrev:
bruse skrev:Kan du inte kosta på dig att le lite? :D
jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jag
Lat? Hahaha, blir väl jobbigt å stå å flina i 30 sekunder.
jo.. men bilderna är bättre än inga alls

Postat: fredag 15 december 2006 21:43
av daniel_s
MJTÅG skrev:Jag är inte så hemma på hytternas innehåll utan går på dom uppgifter jag fått från min kompis som är kunnig om t-banan.
Det enda sätt jag kan skilja på förarhytter är om det är Cx eller C20. :wink:
Och också mellan äldre Cx hytter (C1-C5) och nyare Cx hytter (C6-C15)
Det går att lära sig. Fler saker som skiljer är dörrlåsen och hastighetsmätaren. Den utvändiga målningen har dessutom bara förekommit på C8-C11 samt någon enstaka C6. Däremot har vagnen 1977 års SL-emblem på frontdörren, vilket var mycket ovanligt. Såvitt jag vet fanns det (bland de blå vagnarna) bara på C14z 1460-61 och möjligen på C14 1314-16.

Postat: fredag 15 december 2006 21:47
av Sparkfot
Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?

Connex finns inte mera......

Postat: fredag 15 december 2006 21:49
av Patrick
Acela//

Du har följande text under dina inlägg:

Connex är franska för "dålig personal" gäller inte alla.
Connex bör Utrotas


Nu kan du ta bort det då ju inte Connex finns längre!

Connex bytte ju namn den 1 december till Veolia-transport!

En liten kommentar av inget värde egentligen! :?

Postat: fredag 15 december 2006 21:50
av daniel_s
Sparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?
Dörrlåsen har bytts ut ett gäng gånger sedan vagnarna levererades på grund av den stora personalomsättningen. Det är tydligen lättare att byta lås då och då än att behålla personalen :wink:

Postat: fredag 15 december 2006 21:52
av Sparkfot
daniel_s skrev:
Sparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?
Dörrlåsen har bytts ut ett gäng gånger sedan vagnarna levererades på grund av den stora personalomsättningen. Det är tydligen lättare att byta lås då och då än att behålla personalen :wink:
Många nycklar som är på vift alltså?.

Cx har samma lås som C20

Postat: fredag 15 december 2006 21:55
av Patrick
Sparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?

Det stämmer att de flesta låsen byttes ut i samband med att C20 kom - på så sätt fungerar samma nyckel både på Cx och C20-vagnarna. Vad jag vet har man inte bytt lås på t x C20 sedan dom kom, dessutom skulle det innebära att man dessutom måste byta låskolven inne i varje hytt då man använder samma nyckel till att aktivera tåget! dvs 6 kolvar per vagn!!!!!!

Postat: fredag 15 december 2006 21:58
av mjtag
daniel_s skrev:
MJTÅG skrev:Jag är inte så hemma på hytternas innehåll utan går på dom uppgifter jag fått från min kompis som är kunnig om t-banan.
Det enda sätt jag kan skilja på förarhytter är om det är Cx eller C20. :wink:
Och också mellan äldre Cx hytter (C1-C5) och nyare Cx hytter (C6-C15)
Däremot har vagnen 1977 års SL-emblem på frontdörren, vilket var mycket ovanligt. Såvitt jag vet fanns det (bland de blå vagnarna) bara på C14z 1460-61 och möjligen på C14 1314-15.
Som sagt, enligt min kunnige kompis kommer denna hytt från en C14z vagn. Eftersom jag själv inte vet om det är sant eller inte får jag tro på det helt enkelt.
Hur som helst är det, som sagt, en trevlig hytt som jag tillbringat mycket tid i, och i helgen kommer det troligtvis bli lite mer. :P

Postat: fredag 15 december 2006 22:04
av daniel_s
MJTÅG skrev:Som sagt, enligt min kunnige kompis kommer denna hytt från en C14z vagn. Eftersom jag själv inte vet om det är sant eller inte får jag tro på det helt enkelt.
Fast jag har ju bevisat att det inte är sant! Din kompis ljuger, men han kan vara en bra kompis ändå. Hur som helst behöver du inte tro mig, jag bryr mig inte det minsta. Det som räknas är självständigt tänkande.

Postat: fredag 15 december 2006 22:10
av NerdBoy
daniel_s skrev:
MJTÅG skrev:Som sagt, enligt min kunnige kompis kommer denna hytt från en C14z vagn. Eftersom jag själv inte vet om det är sant eller inte får jag tro på det helt enkelt.
Fast jag har ju bevisat att det inte är sant! Din kompis ljuger, men han kan vara en bra kompis ändå. Hur som helst behöver du inte tro mig, jag bryr mig inte det minsta. Det som räknas är självständigt tänkande.
"Ljuger" tycker jag är att ta i lite, han kanske bara har missförstått något. :wink:

Postat: fredag 15 december 2006 22:15
av daniel_s
NerdBoy skrev:"Ljuger" tycker jag är att ta i lite, han kanske bara har missförstått något. :wink:
Det var inte så dramatiskt menat; världen är full av skrönor...

Re: Cx har samma lås som C20

Postat: fredag 15 december 2006 23:24
av Martin Andersson
Patrick skrev:
Sparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?

Det stämmer att de flesta låsen byttes ut i samband med att C20 kom - på så sätt fungerar samma nyckel både på Cx och C20-vagnarna. Vad jag vet har man inte bytt lås på t x C20 sedan dom kom, dessutom skulle det innebära att man dessutom måste byta låskolven inne i varje hytt då man använder samma nyckel till att aktivera tåget! dvs 6 kolvar per vagn!!!!!!

10 st låskolvar per C20 (12 st i C20F) blir det när jag räknar. Alvikare alltså... :D