Jag som CX förare
Postat: fredag 15 december 2006 20:28


Bonus

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jagbruse skrev:Kan du inte kosta på dig att le lite?
Det är inte en C14z-hytt, kolla t ex vindrutetorkarna, tyfonen, förarbordet och reläskåpet vid Jims knä. Hytten är en atrapp av hopplockade delar till främst C6.MJTÅG skrev:Trevligt. Den där C14cz hytten har jag tillbringat många timmar i.
vindrutetorkarna går på luftdaniel_s skrev:Det är inte en C14z-hytt, kolla t ex vindrutetorkarna, tyfonen, förarbordet och reläskåpet vid Jims knä. Hytten är en atrapp av hopplockade delar till främst C6.MJTÅG skrev:Trevligt. Den där C14cz hytten har jag tillbringat många timmar i.
Jag är inte så hemma på hytternas innehåll utan går på dom uppgifter jag fått från min kompis som är kunnig om t-banan.daniel_s skrev:Det är inte en C14z-hytt, kolla t ex vindrutetorkarna, tyfonen, förarbordet och reläskåpet vid Jims knä. Hytten är en atrapp av hopplockade delar till främst C6.MJTÅG skrev:Trevligt. Den där C14cz hytten har jag tillbringat många timmar i.
Lat? Hahaha, blir väl jobbigt å stå å flina i 30 sekunder.Acela skrev:jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jagbruse skrev:Kan du inte kosta på dig att le lite?
jo.. men bilderna är bättre än inga allsbruse skrev:Lat? Hahaha, blir väl jobbigt å stå å flina i 30 sekunder.Acela skrev:jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jagbruse skrev:Kan du inte kosta på dig att le lite?
Det går att lära sig. Fler saker som skiljer är dörrlåsen och hastighetsmätaren. Den utvändiga målningen har dessutom bara förekommit på C8-C11 samt någon enstaka C6. Däremot har vagnen 1977 års SL-emblem på frontdörren, vilket var mycket ovanligt. Såvitt jag vet fanns det (bland de blå vagnarna) bara på C14z 1460-61 och möjligen på C14 1314-16.MJTÅG skrev:Jag är inte så hemma på hytternas innehåll utan går på dom uppgifter jag fått från min kompis som är kunnig om t-banan.
Det enda sätt jag kan skilja på förarhytter är om det är Cx eller C20.
Och också mellan äldre Cx hytter (C1-C5) och nyare Cx hytter (C6-C15)
Dörrlåsen har bytts ut ett gäng gånger sedan vagnarna levererades på grund av den stora personalomsättningen. Det är tydligen lättare att byta lås då och då än att behålla personalenSparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?
Många nycklar som är på vift alltså?.daniel_s skrev:Dörrlåsen har bytts ut ett gäng gånger sedan vagnarna levererades på grund av den stora personalomsättningen. Det är tydligen lättare att byta lås då och då än att behålla personalenSparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?
Sparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?
Som sagt, enligt min kunnige kompis kommer denna hytt från en C14z vagn. Eftersom jag själv inte vet om det är sant eller inte får jag tro på det helt enkelt.daniel_s skrev:Däremot har vagnen 1977 års SL-emblem på frontdörren, vilket var mycket ovanligt. Såvitt jag vet fanns det (bland de blå vagnarna) bara på C14z 1460-61 och möjligen på C14 1314-15.MJTÅG skrev:Jag är inte så hemma på hytternas innehåll utan går på dom uppgifter jag fått från min kompis som är kunnig om t-banan.
Det enda sätt jag kan skilja på förarhytter är om det är Cx eller C20.
Och också mellan äldre Cx hytter (C1-C5) och nyare Cx hytter (C6-C15)
Fast jag har ju bevisat att det inte är sant! Din kompis ljuger, men han kan vara en bra kompis ändå. Hur som helst behöver du inte tro mig, jag bryr mig inte det minsta. Det som räknas är självständigt tänkande.MJTÅG skrev:Som sagt, enligt min kunnige kompis kommer denna hytt från en C14z vagn. Eftersom jag själv inte vet om det är sant eller inte får jag tro på det helt enkelt.
"Ljuger" tycker jag är att ta i lite, han kanske bara har missförstått något.daniel_s skrev:Fast jag har ju bevisat att det inte är sant! Din kompis ljuger, men han kan vara en bra kompis ändå. Hur som helst behöver du inte tro mig, jag bryr mig inte det minsta. Det som räknas är självständigt tänkande.MJTÅG skrev:Som sagt, enligt min kunnige kompis kommer denna hytt från en C14z vagn. Eftersom jag själv inte vet om det är sant eller inte får jag tro på det helt enkelt.
Det var inte så dramatiskt menat; världen är full av skrönor...NerdBoy skrev:"Ljuger" tycker jag är att ta i lite, han kanske bara har missförstått något.
Patrick skrev:Sparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?
Det stämmer att de flesta låsen byttes ut i samband med att C20 kom - på så sätt fungerar samma nyckel både på Cx och C20-vagnarna. Vad jag vet har man inte bytt lås på t x C20 sedan dom kom, dessutom skulle det innebära att man dessutom måste byta låskolven inne i varje hytt då man använder samma nyckel till att aktivera tåget! dvs 6 kolvar per vagn!!!!!!