Sida 1 av 1

Arningebanan, ett klarläggande(?)

Postat: onsdag 26 mars 2003 14:19
av Ulrik Berggren
Är medveten om att detta eventuellt passar bättre i ett systerforum, men jag hinner bara bevaka det här numer :!:

Nåväl, till saken

Jag har nämligen snappat upp att man på SLs strategiska planavdelning har uppdragit åt vågra Sweco-konsulter att utreda hur en framtida omläggning av Roslagsbanans Österskärsgren, för att den bland annat ska kunna passera om Arninge, kan tänkas kunna gestaltas. I en skiss som jag såg som hastigast (och som möjligen kan vara tagen ur RUFS) går banan från Galoppfältet en genare väg längs E18 för att sedan vika av åt nordväst strax efter Rönningesjön. Sträckningen genom bebyggelsen är väl tänkt att utredas mer, liksom spårvidden. Vad jag förstått har man tänkt sig att bygga dubbelt 0,891m-spår (vilket alltså skall fortsätta i detta skick ända till Åkersberga), men att man ska förbereda för utspikning. Från Mörby är det tänkt att banan ska fortsätta till Solna station. :idea:

Vad har ni slipade debattanter för spontana åsikter om detta :?:

Det ligger minst kanske 15-20 år fram i tiden, men Danderyd har med den i sin senaste ÖP... :wink:

Re: Arningebanan, ett klarläggande(?)

Postat: onsdag 26 mars 2003 14:38
av Anders Norén
Ulrik Berggren skrev:I en skiss som jag såg som hastigast (och som möjligen kan vara tagen ur RUFS) går banan från Galoppfältet en genare väg längs E18 för att sedan vika av åt nordväst strax efter Rönningesjön. Sträckningen genom bebyggelsen är väl tänkt att utredas mer, liksom spårvidden. Vad jag förstått har man tänkt sig att bygga dubbelt 0,891m-spår (vilket alltså skall fortsätta i detta skick ända till Åkersberga), men att man ska förbereda för utspikning. Från Mörby är det tänkt att banan ska fortsätta till Solna station. :idea:
Låter konstigt att dra banan i en krok via E18 i stället för att dra banan rakt mot Arninge från dagens sträckning vid Rönningesjöns sydspets. Är det för att bygga en ny station vid E18 som ersätter dagens två stationer?

Spika ut banan och ansluta den via Solna-Mörby låter bra. Spika sedan ut Näsbyparksgrenen och Mörby-Östra och kör spårvagnar där!

Möjligen skulle man kunna tänka sig att långväga pendeltåg med få stopp kan blandas med spårvagnar med många stopp, så slipper man ta bort så många hållplatser. Men det kanske inte spårkapaciteten räcker till?

Anders

Postat: onsdag 26 mars 2003 14:42
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 26 mars 2003 15:05
av Ulrik Berggren
Svårt att uttala sig innan utredningen är klar... :roll: Men vad jag förstår är iaf SLs utgångspunkt att smaslpåret skall bibehållas och att den nya banan ska integreras i RB. Fortsättning följer :idea:

Re: Arningebanan, ett klarläggande(?)

Postat: onsdag 26 mars 2003 16:00
av Kristofer
Anders Norén skrev:Låter konstigt att dra banan i en krok via E18 i stället för att dra banan rakt mot Arninge från dagens sträckning vid Rönningesjöns sydspets. Är det för att bygga en ny station vid E18 som ersätter dagens två stationer?
Med tanke på hur trångt det är mellan villaområdet och Rönningesjön är det lätt att förstå att man vill undvika den sträckningen när man planerar för dubbelspår och ev. utspikning till normalspår. Det får helt enkelt inte plats utmed den befintliga sträckan.

Kristofer

Postat: onsdag 26 mars 2003 16:31
av Johan Eriksson
x

Postat: lördag 05 april 2003 14:50
av Johan Eriksson
Fick du någon klarhet i det här Ulrik eller annan?

Postat: söndag 06 april 2003 12:45
av Ulrik Berggren
Johan Eriksson skrev:Fick du någon klarhet i det här Ulrik eller annan?
Upprepar vad jag skrev ovan; någon utspikning av RB finns inte på SLs önskelista. Sträckningen i detalj återkommer jag med när sträckningsstudien är klar (om jag då jobbar kvar på SL dvs... :roll: )

Postat: söndag 06 april 2003 13:21
av Johan Eriksson
x

Postat: söndag 06 april 2003 13:41
av Ulrik Berggren
Johan Eriksson skrev:
någon utspikning av RB finns inte på SLs önskelista
Hum, varför inte då undrar man?
Varifrån kommer detta RB-hat från SL? (som pågått i deciennier)
Varför struntar man i att vidareinvestera i RB när man redan börjat?
Vill SL ha pendelgrenen då med dess kostnader? -ja, troligen men varför bara 1435 till Arninge?

Kan du inte ta reda på det Ulrik? -det vore fantastiskt att få reda på hur SL resonererar och det borde nästan vara deras skyldighet att lägga ut sina miljardvisioner så att folk i demokratisk anda kan ta ställning till dem i tid :!:

:?:
I begreppet "RB" ingår Arningeböjen i SLs värld :!: Inget 1435 alls således i NO. Hoppas verkligen att man betänker vagnbehovet :roll: