Sida 1 av 2

"Polisbil"...

Postat: torsdag 07 december 2006 23:27
av Bussmicke
Bild

Misstänkt fordon!

Postat: fredag 08 december 2006 7:21
av Bengt Jönsson
He-he.. :lol: :P 8)

Om man ser en "misstänkt bil". Gärna i en "diskret" färg, med två extraljus och två personer i. Någon extra antenn på taket, vanliga plåtfälgar och vanlig lack på en bil som om den hade sålts till någon privatperson eller företag hade varit försedd med dito i lättmetall och metallic mm..

.. så kan man enkelt genom att skicka registreringsnumret som ett SMS till 714 56 snabbt och enkelt få reda på vem fordonet står registrerad på!
(bilregistret är offentlig handling!)
Oftast får man då svaret typ ".. polismyndigheten i XYZ-län..."

Postat: fredag 08 december 2006 12:09
av Verspieder
För er som är intresserade av utryckningfordon finns en förening liknande SSS, och med ett likadant forum:

http://www.utryckningsfordon.se/
Samt:
http://www.utryckningsfordon.se/forum/phpBB2/

Japp, jag är medlem sedan länge :D

Postat: fredag 08 december 2006 14:01
av Fredrik E
Civila polisbilar brukar ha utrustning efter prestanda helt enkelt och i dagens läge är det vanligare med lättmetall än plåtfälg.

Bild

Postat: fredag 08 december 2006 15:30
av Daniel
Tänk bara om alla civilia polisbilar var lika "uniformerade" med antenner, tonade rutor osv.. Jag tror det var i Västerås jag såg en bil som blivit stoppad av en gammal halvrostig röd Opel Astra kombi med blåljus i framrutan. Det är fan inte rent spel för oss med blyfot :roll: :twisted:

Ett tips är att ha en lista med regnummer på de lokala polisbilarna i solskyddet. Smidigt att ta ner och kika så slipper man hålla på att SMS:a och greja..

Vrom vrom! Vad är det man brukar säga? Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.

Postat: fredag 08 december 2006 16:26
av Kantorn
Daniel skrev:Tänk bara om alla civilia polisbilar var lika "uniformerade" med antenner, tonade rutor osv.. Jag tror det var i Västerås jag såg en bil som blivit stoppad av en gammal halvrostig röd Opel Astra kombi med blåljus i framrutan. Det är fan inte rent spel för oss med blyfot :roll: :twisted:

Ett tips är att ha en lista med regnummer på de lokala polisbilarna i solskyddet. Smidigt att ta ner och kika så slipper man hålla på att SMS:a och greja..

Vrom vrom! Vad är det man brukar säga? Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen. Ibland är den absurd, men förlorade pengar är inte bra.

Rent spel - jovisst jag ser dina smilies - är det nog. Det är inte meningen att man ska köra för fort. Tro nu inte att jag är en sån där präktig typ som håller alla lagar och regler - jag kör rätt ofta lite fortare än jag borde - men felet är inte polisens, som har taskiga bilar, utan mitt - om jag åker fast, vill säga.

Postat: lördag 09 december 2006 18:02
av Puggen
Igår såg jag en helt vanlig silverfärgad saab 9-5 kombi. Den såg jätte civil ut, inga tonade rutor, diskret extra antenn, inga synliga blåljus och jag hade inte trott att det varit en civilpolisbil om det inte vore för de två uniformerade poliserna inuti bilen :P

Postat: måndag 11 december 2006 12:45
av Daniel
Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen. Ibland är den absurd, men förlorade pengar är inte bra.

Rent spel - jovisst jag ser dina smilies - är det nog. Det är inte meningen att man ska köra för fort. Tro nu inte att jag är en sån där präktig typ som håller alla lagar och regler - jag kör rätt ofta lite fortare än jag borde - men felet är inte polisens, som har taskiga bilar, utan mitt - om jag åker fast, vill säga.
Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen? Vad skall jag då med min bils all effekt till? Full gas 0-50. Haha.. Nej, det är inte meningen att man skall köra för fort, men det är inte heller meningen att man skall gå mot röd gubbe. Lik förbannat gör folk det, och att köra fort är jäkligt skoj och om jag fastnar i en radarkontroll så har jag tjänat på det i längden för varje gång jag inte gjort det. :)

Postat: måndag 11 december 2006 12:55
av tjatte
så Daniel, var går gränsen för ditt resonemang, hur långt är det okej att bryta mot lagen bara med orsaken att man tjänar på att åka fast en gång gentemot alla de gångerna man kan göra det ostraffat?

Dessutom kan man ju ställa sig frågan om det inte är det plötsliga stoppet i proportion till den hastighet man har som dödar?
Dessvärre finns det ju en risk att någon annan dödas istället också men i de banorna har herr Daniel säkert inte resonerat?

Postat: måndag 11 december 2006 21:36
av Kantorn
Daniel skrev: Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen? Vad skall jag då med min bils all effekt till? Full gas 0-50.
Japp! Livet är till för att ha kul! Skit i om andra - som är anställda för det och förhoppningsvis har bättre omdöme - har kommit fram till att en lägre hastighet är bättre än den du med din erfarenhet och ditt sinne för rolighet anser. Skit i om andra anser att du kör som en galning. Skit i om folk omkommer för att du - vid ett plötsligt tillfälle - råkar tappa koncentrationen.

Din attityd gör mig trött.

Fattar inte varför jag skriver... Slutar genast.

Postat: måndag 11 december 2006 21:44
av Daniel
Det skall gå undan när man kör bil! Vroom vroom! Sen att det stryker med folk lite då och då är väl smällar man får ta. :D

Postat: måndag 11 december 2006 21:53
av LÅ1
Daniel skrev:Det skall gå undan när man kör bil! Vroom vroom! Sen att det stryker med folk lite då och då är väl smällar man får ta. :D
Och du är lyckligt ovetande om när det är din tur att stryka med!

Postat: måndag 11 december 2006 21:57
av daniel_s
Håll med om att hastighetsgränserna är alldeles för låga på många ställen. Vet inte hur det är i Ryssby men här i Stockholm är det t ex ALLTID 30 framför alla skolor, även mitt i natten på söndagar under sommarlovet! Med sådana hastighetsgränser är det närmast ett friskhetstecken att folk skiter i dem så länge ingen övervakar dem. Tyvärr medför det att hastighetsgränserna tenderar att överskridas även när de är befogade.

Vänligen observera att den rådande politiken när det gäller hastighetsbegränsningar är väl vetenskapligt underbyggd utom på en punkt: respekten för hastighetsbegränsningar ökar inte med antalet hastighetsbegränsningar!

Postat: måndag 11 december 2006 22:16
av Daniel
LÅ1 skrev:
Daniel skrev:Det skall gå undan när man kör bil! Vroom vroom! Sen att det stryker med folk lite då och då är väl smällar man får ta. :D
Och du är lyckligt ovetande om när det är din tur att stryka med!
Vi skall alla stryka med förr eller senare.. sen om det är för att man kör ihjäl sig, blir nerknuffad framför ett tunneltåg, får en ljusbåge i skallen för att man står för nära tåget med kameran i högsta hugg, blir ihjälkörd av en fartdåre eller dör liggandes som ett kolli på en cancerklinik. Varför inte ha kul på vägen (i dubbel bemärkelse).

Postat: måndag 11 december 2006 22:29
av daniel_s
Daniel skrev:Varför inte ha kul på vägen (i dubbel bemärkelse).
Bra fråga. Men jag antar att någonstans blir risken för stor att det sker på andra människors bekostnad. Och då är det inte särskilt roligt för en själv heller. Gasa lagom alltså...

Postat: tisdag 12 december 2006 11:05
av Reimersholme71
Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen.
Daniel skrev:Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen?
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt. En ytterligare fördel är att man spar sissådär 20 % bränsle. Jag kör alltså på 8-kronorssoppa när alla andra betalar över 10 spänn litern för samma resa.

Postat: tisdag 12 december 2006 11:33
av Daniel
Reimersholme71 skrev:
Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen.
Daniel skrev:Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen?
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt. En ytterligare fördel är att man spar sissådär 20 % bränsle. Jag kör alltså på 8-kronorssoppa när alla andra betalar över 10 spänn litern för samma resa.
Tror du på fullaste allvar att jag skulle ta åt mig av att du hävdar att du är så mycket mer erfaren och skicklig för att du kan motorbromsa i en nerförsbacke samtidigt som du låtsas att du är intellektuell genom att lyssna på pratprogram på P1? Tillåt mig gapskratta, det blir ju bara patetiskt.

Du har aldrig tänkt på att man faktiskt kan köra som en galning samtidigt som man lyssnar på P1? Sen att det skulle vara bränslesnålt att köra oekonomiskt skiter väl jag i, jag har råd och huruvida naturen tar stryk av det är inte mitt problem; jag kör ju ihjäl mig inom kort ändå enligt föregående skribenter. :)

edit: Såg just att du har nåt snack om MP i din signatur, det förklarade en hel del om ditt inlägg. "Mer kul att köra efter hastighetsbegränsningen" :lol:

"Brum brum.. dagens ungdom.. usch å fy.. jag har iallafall P1.."

http://static.flickr.com/27/38300786_285726d970_m.jpg

Postat: tisdag 12 december 2006 12:34
av Tobba
Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.

/Tobba, som gärna varvar P1 med P2.

Postat: tisdag 12 december 2006 12:47
av Kristofer
Tobba skrev:
Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.

/Tobba, som gärna varvar P1 med P2.
Inte alls. Vare sig om bilkörningen eller kanalvalet. men så är man ju över 37½ också... (När P4 lanserades skulle den rikta sig till en mer mogen publik, definierad som i ålder överstigande 37½).

Finessen är ju att hålla rätt hastighet. Inte för snabbt, men absolut inte för långsamt. Det kräver uppmärksamhet, det.
För att nu ingen ska tro att jag är Guds bästa barn - vilket jag inte är - vill jag påpeka att "rätt" hastighet för mig är 30 - 50 - 75 - 95 - 115... Ungefär...

Och jag är inte ens miljöpartist...

Postat: tisdag 12 december 2006 13:26
av Reimersholme71
Kristofer skrev:
Tobba skrev:
Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.

/Tobba, som gärna varvar P1 med P2.
Inte alls. Vare sig om bilkörningen eller kanalvalet. men så är man ju över 37½ också... (När P4 lanserades skulle den rikta sig till en mer mogen publik, definierad som i ålder överstigande 37½).
Vid 33 är man passé och vid 35 kan man hälsa hem. Vad som händer vid 37½ är tydligen att man börjar gilla P4? :lol: