"Polisbil"...
Postat: torsdag 07 december 2006 23:27

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen. Ibland är den absurd, men förlorade pengar är inte bra.Daniel skrev:Tänk bara om alla civilia polisbilar var lika "uniformerade" med antenner, tonade rutor osv.. Jag tror det var i Västerås jag såg en bil som blivit stoppad av en gammal halvrostig röd Opel Astra kombi med blåljus i framrutan. Det är fan inte rent spel för oss med blyfot![]()
Ett tips är att ha en lista med regnummer på de lokala polisbilarna i solskyddet. Smidigt att ta ner och kika så slipper man hålla på att SMS:a och greja..
Vrom vrom! Vad är det man brukar säga? Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen? Vad skall jag då med min bils all effekt till? Full gas 0-50. Haha.. Nej, det är inte meningen att man skall köra för fort, men det är inte heller meningen att man skall gå mot röd gubbe. Lik förbannat gör folk det, och att köra fort är jäkligt skoj och om jag fastnar i en radarkontroll så har jag tjänat på det i längden för varje gång jag inte gjort det.Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen. Ibland är den absurd, men förlorade pengar är inte bra.
Rent spel - jovisst jag ser dina smilies - är det nog. Det är inte meningen att man ska köra för fort. Tro nu inte att jag är en sån där präktig typ som håller alla lagar och regler - jag kör rätt ofta lite fortare än jag borde - men felet är inte polisens, som har taskiga bilar, utan mitt - om jag åker fast, vill säga.
Japp! Livet är till för att ha kul! Skit i om andra - som är anställda för det och förhoppningsvis har bättre omdöme - har kommit fram till att en lägre hastighet är bättre än den du med din erfarenhet och ditt sinne för rolighet anser. Skit i om andra anser att du kör som en galning. Skit i om folk omkommer för att du - vid ett plötsligt tillfälle - råkar tappa koncentrationen.Daniel skrev: Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen? Vad skall jag då med min bils all effekt till? Full gas 0-50.
Och du är lyckligt ovetande om när det är din tur att stryka med!Daniel skrev:Det skall gå undan när man kör bil! Vroom vroom! Sen att det stryker med folk lite då och då är väl smällar man får ta.
Vi skall alla stryka med förr eller senare.. sen om det är för att man kör ihjäl sig, blir nerknuffad framför ett tunneltåg, får en ljusbåge i skallen för att man står för nära tåget med kameran i högsta hugg, blir ihjälkörd av en fartdåre eller dör liggandes som ett kolli på en cancerklinik. Varför inte ha kul på vägen (i dubbel bemärkelse).LÅ1 skrev:Och du är lyckligt ovetande om när det är din tur att stryka med!Daniel skrev:Det skall gå undan när man kör bil! Vroom vroom! Sen att det stryker med folk lite då och då är väl smällar man får ta.
Bra fråga. Men jag antar att någonstans blir risken för stor att det sker på andra människors bekostnad. Och då är det inte särskilt roligt för en själv heller. Gasa lagom alltså...Daniel skrev:Varför inte ha kul på vägen (i dubbel bemärkelse).
Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen.
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt. En ytterligare fördel är att man spar sissådär 20 % bränsle. Jag kör alltså på 8-kronorssoppa när alla andra betalar över 10 spänn litern för samma resa.Daniel skrev:Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen?
Tror du på fullaste allvar att jag skulle ta åt mig av att du hävdar att du är så mycket mer erfaren och skicklig för att du kan motorbromsa i en nerförsbacke samtidigt som du låtsas att du är intellektuell genom att lyssna på pratprogram på P1? Tillåt mig gapskratta, det blir ju bara patetiskt.Reimersholme71 skrev:Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen.Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt. En ytterligare fördel är att man spar sissådär 20 % bränsle. Jag kör alltså på 8-kronorssoppa när alla andra betalar över 10 spänn litern för samma resa.Daniel skrev:Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen?
Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
Inte alls. Vare sig om bilkörningen eller kanalvalet. men så är man ju över 37½ också... (När P4 lanserades skulle den rikta sig till en mer mogen publik, definierad som i ålder överstigande 37½).Tobba skrev:Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
/Tobba, som gärna varvar P1 med P2.
Vid 33 är man passé och vid 35 kan man hälsa hem. Vad som händer vid 37½ är tydligen att man börjar gilla P4?Kristofer skrev:Inte alls. Vare sig om bilkörningen eller kanalvalet. men så är man ju över 37½ också... (När P4 lanserades skulle den rikta sig till en mer mogen publik, definierad som i ålder överstigande 37½).Tobba skrev:Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
/Tobba, som gärna varvar P1 med P2.