Sida 1 av 1
Problem för GS pga vatten ??????
Postat: torsdag 07 december 2006 18:30
av Bengt Jönsson
Postat: torsdag 07 december 2006 20:47
av bruse
Har du missat nåt?
Arvika hotas av undergång fn, pga översvämningar.
Göteborg ligger också illa till om Säffle får tömma ur Glafsfjorden och Trollhättan sen måste tömma ur Vänern.
Hört talas om problem med klimatet och jordens undergång?
Postat: torsdag 07 december 2006 21:00
av Ivers1991
Jepp. Säkerligen kommer man att behöva bygga en underjordisk tunnel om man vill ha järnvägen i nuvarande position här i Trondheim, ligger nämligen inte alls långt över havet. Jag, fn befinner mig cirka 100-120 m över havet.
Postat: torsdag 07 december 2006 21:16
av Bengt Jönsson
Ja, suck!! En del älskar tydligen att dra fram "domedagsprofetiorna" så fort det regnar lite för mycket. Oftast även för egen "vinnings" skull.. ?!?!? Men så hr det ju gjorts genom historien ".. nu står vi inför harmageddon.."
För egen del så _tror_ jag det finns andra variabler som har betydligt större inverkan.
Visserligen ligger ju Skeppsbron lågt och är ett klassiskt ställe där det samlar sig vatten men det är oftast beroende på onormalt högt vattenstånd som tryckts upp i älvmynningen. Ett stort fordon som en buss torde genom sin betydligt höge frigång klara betydligt djupare "vattenpölar" än vilken lite koreansk plåtlåda som helst.. !
/Bengt
Postat: torsdag 07 december 2006 21:52
av Ulrik Berggren
Bengt Jönsson skrev:Ja, suck!! En del älskar tydligen att dra fram "domedagsprofetiorna" så fort det regnar lite för mycket. Oftast även för egen "vinnings" skull.. ?!?!?
Vad menar du med det där? Vem vinner på detta menar du?
Bengt Jönsson skrev:
/Bengt
/UB
Postat: torsdag 07 december 2006 22:14
av Bengt Jönsson
Ulrik Berggren skrev:Bengt Jönsson skrev:Ja, suck!! En del älskar tydligen att dra fram "domedagsprofetiorna" så fort det regnar lite för mycket. Oftast även för egen "vinnings" skull.. ?!?!?
Vad menar du med det där? Vem vinner på detta menar du?
Bengt Jönsson skrev:
/Bengt
/UB
Tja, alltid har det genom historien funnits (domedags)profeter, diktatorer mm som minsann kunnat tala om för "den obildade meningheten" att det som skett och hänt berott på XYZ eller WRT och skapat demagogiska stämningar ..
Nu är det "klimathotet" som går som en röd tråd genom debatten. Ivrigt påhejad och påeldad av lite olika fraktioner som vill förändra samhället i en den ena, en den andra riktningen.
På samma sätt som när "kvällspressen" skriker ut att : ".. köp dessa aktier.." lika "allvarligt tar jag på den när de skriker ut att " .. klimathotet är här.. så skyddar du dig bäst.. 10 tips.. " etc.
/Bengt
Postat: torsdag 07 december 2006 22:37
av bruse
Och så finns det de som fortfarande är övertygade om att jorden är platts och hela universums centrum.
Re: Problem för GS pga vatten ??????
Postat: torsdag 07 december 2006 23:38
av André
Bengt Jönsson skrev:Idag hade GS väldeliga problem med busstrafiken! Bl.a var linje 50 försenad med mer än 20 min under kvällsrusningen och då skall man ha i betänkande att regulariteten på denna linje är var 15:e minut i högtrafik.
Vad berodde då detta på? Mycket snö och frysande regn? Ett onormalt stort antal vagnar inne på reparation? Å-nej! När jag ringde VästTrafik "Synpunkten" så fick jag det något besynnerliga svaret att förseningarna på linje 50 berodde på vattensamlingar..
/Bengt
Konstigt, jag som arbetade ombord på den linjen hela morgonen och dagen märkte inte ens någon antydning till problem.
Hur kan "vattensamlingar" dyka upp så plötsligt?
Det har väl knappt regnat mer än dugg nu under kvällen?
//André
Postat: fredag 08 december 2006 8:06
av NerdBoy
bruse skrev:Har du missat nåt?
Arvika hotas av undergång fn, pga översvämningar.
Göteborg ligger också illa till om Säffle får tömma ur Glafsfjorden och Trollhättan sen måste tömma ur Vänern.
Hört talas om problem med klimatet och jordens undergång?
Har du några som helst bevis för att det där är anledningen till förseningarna?
Postat: fredag 08 december 2006 9:07
av bruse
NerdBoy skrev:bruse skrev:Har du missat nåt?
Arvika hotas av undergång fn, pga översvämningar.
Göteborg ligger också illa till om Säffle får tömma ur Glafsfjorden och Trollhättan sen måste tömma ur Vänern.
Hört talas om problem med klimatet och jordens undergång?
Har du några som helst bevis för att det där är anledningen till förseningarna?
Har du bevis för att jorden inte är platt? Hur långt är ett snöre?
Postat: fredag 08 december 2006 9:28
av 2763
bruse skrev:Har du missat nåt?
Arvika hotas av undergång fn, pga översvämningar.
Göteborg ligger också illa till om Säffle får tömma ur Glafsfjorden och Trollhättan sen måste tömma ur Vänern.
Göteborg ligger inte illa till p.g.a. vänern, det finns däremot andra problem med höstens enorma regnande som kan ställa till det.
Vänern kan inte tömmas fortare genom Göta Älv än vad som sker idag eftersom man i så fall riskerar många och stora ras längs med älvbrinkarna. Risken i att låta Arvika översvämmas är betydligt mindre.
Älvbrinken är instabil, vilket visat sig bl.a. vid Surteraset under 1950-talet bl.a. därför är man mycket nogsam med hur högt flöde som tillåts genom älvdalen. Det drar ju inte bara med sig förstörda hus, utan även viktig infrastruktur för svensk industri såsom E45 och Norge-Vänerbanan.
Om någon nu missat det så har vi under perioden oktober-november fått ungefär dubbelt så mycket nederbörd som under normalåret. Marken är fet-mättad för att uttrycka sig juvenilt. Det innebär att ett sketet duggregn får andra konsekvenser än vad ett sketet duggregn får en varm julidag när det inte regnat på fyra veckor.
När det gäller klimatfrågan så har vi människor under drygt 150 år storskaligt pumpat ut gaser i atmosfären. Gaser som bevisligen påverkar klimatet. Dock går det inte att från år till år avgöra om de förändringar vi upplever beror på detta eller om de är s.k. "Naturliga Variationer". En sak är dock fullständigt klart - vi har påverkat klimatet och vi är medvetna om det (även om vissa "låtsas som om det regnar")
//Tony
Postat: fredag 08 december 2006 9:37
av Bengt Jönsson
Jo, det blir nog dessutom "billigare" att översvämma Arvika än vad det skulle bli att översvämma Göteborg om man är lite väl "krass".
Men, och frågan kvarstår dock! Tidigare när det varit problem för busstrafiken så har det berott på att just Skeppsbron blivit översvämmad. Kanske inte egentligen något större problem för busstrafiken men väl för "små koreanska plåtlådor" men nu har ju denna trafik letts ner i Götatunneln så några problem med att det står bilar i vägen pga vattensamlingar för busstrafiken, bl.a på linje 50 torde inte föreligga. Några andra platser där vattensamlingar torde kunna ha hindrat linje 50:s framfart kan jag inte komma på.
För den som inte känner till de lokala förhållandena kan ajg förtälja att vägen/kajen just vid Skeppsbron i Göteborg lutar inåt - nedåt i förhållande till vattenståndet i Göta Älv varför älvens yta vid vissa tidigare översvämningar kommit att ligga på en högre nivå än vad trottaren vid fastigheterna på Skeppsbron legat.
/Bengt
Postat: fredag 08 december 2006 10:27
av NerdBoy
bruse skrev:NerdBoy skrev:bruse skrev:Har du missat nåt?
Arvika hotas av undergång fn, pga översvämningar.
Göteborg ligger också illa till om Säffle får tömma ur Glafsfjorden och Trollhättan sen måste tömma ur Vänern.
Hört talas om problem med klimatet och jordens undergång?
Har du några som helst bevis för att det där är anledningen till förseningarna?
Har du bevis för att jorden inte är platt? Hur långt är ett snöre?
Bengt Jönsson skrev att Västtrafik skyllde störningarna på vattensamlingar, du svarade "Har du missat nåt?" som om du visste anledningen. Nu förstår jag att du egentligen inte alls visste något utan bara ville verka smart för en stund.
Postat: lördag 09 december 2006 1:17
av Martin
Eftersom Nordre älv tar hand om den största delen av vattnet från Vänern ligger ju Kungälv sämre till än Göteborg enligt detta resonemang. Men som Tony M skrivit tidigare påverkar havets vattenstånd de mest låglänta delarna av Göteborg mer än vad älven gör. Ett annat "problemområde" i området är som bekant Mölndalsån som svämmar över titt som tätt till stort besvär för många, men då är det varken Vänern, Kattegatt eller Glafsfjorden som har inverkan.
.
Postat: fredag 22 december 2006 15:33
av Stefan_Brännström
Skulle det vara tekniskt möjligt att avlasta Mölndalsån genom att dra en kanal någonstans ungefär i höjd med (givetvis inte rakt på) Astra Seneca och leda den västerut för att på så sätt få ut mycket av vattnet i Välen?
Det skulle kunna vara enbart en "nödvariant" som släpptes på enbart när vattenståndet (som nu) blir för högt i Mölndalsån.
Postat: fredag 22 december 2006 15:42
av Bengt Jönsson
Martin skrev:Eftersom Nordre älv tar hand om den största delen av vattnet från Vänern ligger ju Kungälv sämre till än Göteborg enligt detta resonemang. Men som Tony M skrivit tidigare påverkar havets vattenstånd de mest låglänta delarna av Göteborg mer än vad älven gör. Ett annat "problemområde" i området är som bekant Mölndalsån som svämmar över titt som tätt till stort besvär för många, men då är det varken Vänern, Kattegatt eller Glafsfjorden som har inverkan.
Strax söder om Kungälv ligger "Jordfallsbron". Varför den heter just så kan man ju undra i dessa dagar men som namnet säger. Här skedde ett skred, ett
jordfall en gång i tiden vilket "täppte till" Göta Älv så till den milda grad att den tog sig en ny fåra, den fåra vilken vi idag kallar för Nordre älv.
Vattnet finner liksom strömmen vägen...
/Bengt
Postat: fredag 05 januari 2007 15:29
av LÅ1
Det där med nya vattendrag som uppstår är intressant! Vid raset på E6:an bildades ju en ny mindre sjö! Vilken man givetvis kommer att torrlägga. (Utom då själva å-fåran.)
Jag har funderat på att när sjöar t.ex. Vänern, får högre vattenstånd än vad som varit rekord för senaste århundraden, då skulle ju vattennivån komma över någon högsta punkt i omgivningen och ta nya vägar. Om tröskeln vid detta nya uttlopp består av lätt material, så skulle en sådan ny å eller älv kunna bli både stor och strid! På samma sätt kan en älv kanske delas i två!
Ett sådant scenario kan ju bli ödestiget för det område som drabbas!
Postat: fredag 05 januari 2007 16:42
av Bengt Jönsson
Man har redan haft funderingar på att bygga en tunnel från Vänersborg till Uddevalla just för att avleda vatten från Vänern.
Enorma mängder vatten till enorma kostnader...