Sida 1 av 1
Skånetrafiken har beslutat om nya pågatåg
Postat: tisdag 05 december 2006 17:08
av bjorn.lovdahl
Hej
Idag blev det klart att de nya Pågatågen som Skånetrafiken ska köpa in kommer att bli av samma typ som SL:S X60 i Stockholm.
Postat: tisdag 05 december 2006 17:44
av Gyllis
Postat: tisdag 05 december 2006 17:57
av kildor
Bra val!
Frågan är hur mycket kortare Skånetrafikens tåg kommer bli? 4 vagnar (istället för 6) borde bli mer än 50 meter, men mindre än 100 meter. Dagens pågatågsplattformar rymmer två X11 - men förmodligen inte två X61 (om vi antar att den kommer heta så). Läge att förlänga plattformarna?
Postat: tisdag 05 december 2006 18:15
av simonbertilsson
kildor skrev:Bra val!
Frågan är hur mycket kortare Skånetrafikens tåg kommer bli? 4 vagnar (istället för 6) borde bli mer än 50 meter, men mindre än 100 meter. Dagens pågatågsplattformar rymmer två X11 - men förmodligen inte två X61 (om vi antar att den kommer heta så). Läge att förlänga plattformarna?
Det är just det man håller på med

Postat: tisdag 05 december 2006 18:24
av bjorn.lovdahl
simonbertilsson skrev:kildor skrev:Bra val!
Frågan är hur mycket kortare Skånetrafikens tåg kommer bli? 4 vagnar (istället för 6) borde bli mer än 50 meter, men mindre än 100 meter. Dagens pågatågsplattformar rymmer två X11 - men förmodligen inte två X61 (om vi antar att den kommer heta så). Läge att förlänga plattformarna?
Det är just det man håller på med

Helt rätt. Någon som vet hur långt de har kommit med den biten. Här i Hässleholm behöver väl inte göras så mycket
Postat: tisdag 05 december 2006 18:30
av kildor
Aha. Hur långa blir dom då? Anpassar man dom efter X31:orna?
Postat: tisdag 05 december 2006 18:53
av simonbertilsson
kildor skrev:Aha. Hur långa blir dom då? Anpassar man dom efter X31:orna?
Ja. Man ska kunna få plats med två X31K i mult + en marginal som jag tror ligger på 15 meter. Nyligen blev Stehag klart. Höör blir det knepigare med, eftersom man lär behöva förlänga spåret. Tågen vänder nämligen på ett vändspår som är ungefär så långt som en mult på två X11 är.
Postat: tisdag 05 december 2006 20:10
av virtual1
Coradia Lirex finns redan i dag i ett annat utförande i lokaltrafiken runt Stockholm. Där har tågen sex vagnar.
Förlåt??????? - om något är det väl EN vagn, fast i sex sektioner!
Postat: tisdag 05 december 2006 20:35
av kildor
Tja, det är väl frågan om hur man definierar "vagn". Jag skulle säga att en enhet X60 består av sex vagnar. På samma sätt som en enhet X1/X10 består av två vagnar. I handhavandeboken står det å ena sidan att det är ett 6-delat motorvagnståg (!), å andra sidan att det består av änd/slutvagnar (A1,A2) och mellanvagnar (M1-M4). Kan ju också vara så att branchfolk och allmänhet har olika syn på vad en vagn egentligen är.
Postat: tisdag 05 december 2006 20:54
av virtual1
kildor skrev:Tja, det är väl frågan om hur man definierar "vagn". Jag skulle säga att en enhet X60 består av sex vagnar. På samma sätt som en enhet X1/X10 består av två vagnar. I handhavandeboken står det å ena sidan att det är ett 6-delat motorvagnståg (!), å andra sidan att det består av änd/slutvagnar (A1,A2) och mellanvagnar (M1-M4). Kan ju också vara så att branchfolk och allmänhet har olika syn på vad en vagn egentligen är.
Jo, men på en X1/X10 så har du ju möjligheten att bortkoppla vagnarna i en enhet, även om det självklart är nåt man inte gör vanligtvis så kan du ju hyfsat lätt göra det, i en X60 är ju allt sammanfogat - iofs med möjlighet att separera där med, men då får du ju ett gapande hål i båda ändarna, X1 resp X10 är ju med dörrar och ett mellanrum mellan vagnarna!
Postat: tisdag 05 december 2006 21:34
av kildor
Du har aldrig någon glädje av separerade vagnar i en X1/X10 - vagnarna hör ihop. Liksom på en X60. Men jag förstår din poäng, även fast delarna i en X60 faktiskt benämns vagnar. Det är som sagt var en definitionsfråga. Det viktigaste är ju att man förstår vad som menas.
Postat: tisdag 05 december 2006 22:02
av Ulrik Berggren
Enligt skvaller på
ST Så är det ingen X60-variant det handlar om, vilket också styrks av SDS-artikeln där det talas om genomgående lågt golv. Sitället handlar det om en variant på ett tåg som redan rullar i Tyskland (ET440). Tiden lär utvisa hur vagnarna verkligen kommer att utformas

Postat: tisdag 05 december 2006 22:35
av kildor
Både X60 och ET 440 är av typen Coradia Lirex, vilket också är den typ Skånetrafiken nu beställt. Så i nån mån är det ju en X60-variant - men sen kanske det är mer likt en annan variant av Coradia Lirex än vad X60 är...

Postat: onsdag 06 december 2006 11:26
av Sture!
På Alstoms pressmeddelandesida finns det i alla fall en bild på hur exteriören kan komma att tänkas se ut, och den är ju vansinnigt lik X60 i varje fall... Men det kanske bara är något koncept-liknande?
http://www.se.alstom.com/pr_corp/2006/s ... ante=17415
Postat: onsdag 06 december 2006 13:09
av Harald
Ulrik Berggren skrev:Enligt skvaller på
ST Så är det ingen X60-variant det handlar om, vilket också styrks av SDS-artikeln där det talas om genomgående lågt golv. Sitället handlar det om en variant på ett tåg som redan rullar i Tyskland (ET440). Tiden lär utvisa hur vagnarna verkligen kommer att utformas

ST är knappast något sanningsvittne. Det rullar inga tåg av Baureihe 440 i Tyskland. De beställdes i somras och ska levereras 2008-2011. Förutom att de är kortare än X60 (70 m mot 107 m) så har de naturligtvis en korg som är anpassad till den tyska konstruktionsprofilen. Det skulle vara förvånande om inte Skånetrafiken har valt att utnyttja den svenska konstruktionsprofilen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_LHB_Coradia_LIREX
Postat: måndag 26 november 2007 3:49
av Stinsens systerson
virtual1 skrev:
Jo, men på en X1/X10 så har du ju möjligheten att bortkoppla vagnarna i en enhet, även om det självklart är nåt man inte gör vanligtvis så kan du ju hyfsat lätt göra det, i en X60 är ju allt sammanfogat - iofs med möjlighet att separera där med, men då får du ju ett gapande hål i båda ändarna, X1 resp X10 är ju med dörrar och ett mellanrum mellan vagnarna!
En X60 lär ju bli mer än ett gapande hål i båda ändarna, då boggien är upphängd i lederna?
I X10 och X1 kan ju åtminstone varje vagn rulla för sig, om man nu skulle få för sig att använda någon hylsnyckelsats och kraftig avbitartång.

Postat: måndag 26 november 2007 3:55
av Stinsens systerson
För övrigt kan jag hänvisa till min blogg vad jag tycker om inredningen på X61, om den nu blir verklighet:
http://robhob.blogg.se/1193617772_i_skn ... _sig_.html
Samtidigt får SL sig en rejäl känga över inredningen i X60.

Postat: måndag 26 november 2007 9:57
av kildor
Personligen är jag rätt glad att vi slapp toaletter i X60. De hade inte sett så trevliga ut efter ett tag, och det gör de inte i Skåne heller. Det är få som reser mer än en timme med SL:s pendeltåg, och under den tiden borde man kunna knipa...
Skånetrafiken kanske kan kosta på sig större utrymme mellan sätena. Men så har dom inte i närheten av antalet resenärer som Stockholm har.
Postat: måndag 26 november 2007 21:45
av micke b
Stinsens systerson skrev:
I X10 och X1 kan ju åtminstone varje vagn rulla för sig, om man nu skulle få för sig att använda någon hylsnyckelsats och kraftig avbitartång.

mm...det finns väl bara strömavtagare på ena vagnen, och sitter inte transformatorn på den andra?
Eller du menade kanske "rulla" som briotåg? *putt, putt *

Postat: tisdag 27 november 2007 7:49
av NerdBoy
mickeb skrev:Eller du menade kanske "rulla" som briotåg? *putt, putt *

Och lätt off-topic kan jag meddela att briotågen numera klarar av att både rulla av sig själva och avge hiskeliga läten. Det var bättre förr...
