Sida 1 av 1
Spår- och linbanetrafik I Göteborg 1923
Postat: måndag 04 december 2006 17:25
av Bengt Jönsson
Gunnar Ekeving har mycket på sina sidor om VGJ, bergbanor och linbanor i Göteborg under Jubileumsutställningen 1923 och även en karta med en "alternativ" placering av Göteborg Central på den plats där vi idag hittar Polishuset..
http://www.ekeving.se/index.html
http://www.ekeving.se/p/gbg/allm-hist.html
/Bengt
Postat: måndag 04 december 2006 20:35
av gek

Tänk om detta förslag till station öster om Heden hade genomförts - då hade Göteborg haft en centralt belägen station med möjlighet till genomgående pendeltågstrafik. Och faktiskt var ju området väster om Skånegatan till stor del obebyggt fram tills polishuset kom på 1960-talet, långt senare följt av ytterligare bebyggelse
Postat: måndag 04 december 2006 20:58
av Bengt Jönsson
.. att det tog så lång tid innan marken väster om Skånegatan vid Ullevi bebyggdes var just kanske ett markreservat för en framtida järnvägsstation men när sedan Gårdatunneln byggdes så behövdes det inte. Polishuset och tunneln samt E6/E20 genomfart genom Gårda, Tingstadstunnel etc är ju av samma årgång.
Men en del av spårförslagen har ju ändock blivit verklighet. Spåren som svänger upp förbi Örgryte G:a Ka vidare längs med Delsjöbäcken och sedan i nuvarande Deslsjövägens sträckning påminner starkt om 5:ans och 3:ans sträckningar förbi Torp / Kålltorp även om kopplingen vidare ner till Munkebäckstorg saknas.
Men å andra sidan så tog det mer än 50 år innan ett "Internationellt Storhotell"

byggdes vid Gbg C som det stipulerades i när SJ tog över BJ 1948 och än har inte byggts någon "Partihallsvidaukt" över järnvägsspåren även om det har lagts fram många planer. Något som också stipulerades i SJ:s övertagande av BJ.
Sträckningen under (?) Strömmensberg hade dock behövt dras i tunnlar..
/Bengt
Re: Spår- och linbanetrafik I Göteborg 1923
Postat: måndag 04 december 2006 21:12
av bruse
Bengt Jönsson skrev:Gunnar Ekeving har mycket på sina sidor om VGJ, bergbanor och linbanor i Göteborg under Jubileumsutställningen 1923 och även en karta med en "alternativ" placering av Göteborg Central på den plats där vi idag hittar Polishuset..

Hosthost... bergbana heter det.
http://www.funiculars.net/faq.php?fid=bergbana 
Re: Spår- och linbanetrafik I Göteborg 1923
Postat: måndag 04 december 2006 22:51
av Martin_H
bruse skrev:Bengt Jönsson skrev:Gunnar Ekeving har mycket på sina sidor om VGJ, bergbanor och linbanor i Göteborg under Jubileumsutställningen 1923 och även en karta med en "alternativ" placering av Göteborg Central på den plats där vi idag hittar Polishuset.. :lol:
Hosthost... bergbana heter det.
http://www.funiculars.net/faq.php?fid=bergbana :D
Vadnudå? "bergbanor" är rättstavad och på sidorna som han länkar till
framgår det tydligt att det båda fanns berg- och linbana under Jubileumsutställningen 1923, kan för övrigt rekommendera senaste numret av tidsskriften
RINGLINIEN för mer bilder och information om utställningen i Göteborg, även om Gunnars sida är mycket detaljrik och intressant.
Postat: tisdag 05 december 2006 8:12
av 2763
Bengt Jönsson skrev:.. att det tog så lång tid innan marken väster om Skånegatan vid Ullevi bebyggdes var just kanske ett markreservat för en framtida järnvägsstation men när sedan Gårdatunneln byggdes så behövdes det inte. Polishuset och tunneln samt E6/E20 genomfart genom Gårda, Tingstadstunnel etc är ju av samma årgång.
Resonemanget bär inte riktigt. Förslaget sträcker sig även över stora delar av Lisebergs nöjespark. Den bebyggdes redan 1923.
Även Kallebäck, där driftbangård föreslås var bebyggda långt innan.
//Tony
Postat: torsdag 07 december 2006 10:31
av Ragnar Domstad
I en arbetsgrupp för kollektivtrafik mellan GS, gatukontoret och stadsbyggnadskontoret diskuterades för 15-20 år sedan en linbana mellan Majvallen och observatoriet i Slottsskogen och, vill jag minnas, sedan ner till Linnéplatsen. Linbanor fungerar ju bra i samband med skidåkning...