några nyare spårvagnstyper i östra Europa
Postat: tisdag 28 november 2006 16:00
I en tråd jag började på forumet för "Bussar" om Mega-Trolley för Geneve skrev Ivers1991
Pappa köpte den händiga "Strassenbahn Nahverkehr Magazin" där klara bilder och info från Innotrans bifogas, bland annat framvisades den första tyska vagnen på åratal som ej byggts av något större sällskap, nämligen Leipzig och Halberstadts 6-axliga LEOLINER.
Numret omhandlar:
- LEOLINER (NGTW6H; även en modell av NGTW8Z, 8-axlars tvåriktningsvagn)
- PESA Bygdoszcz' nya låggolvvagn
- Citadis
- ET 420
- Just det, Vosslohs Mega-trolley (24 m, upp till 200 passagerare)
- Skoda 06T
- PRAGOIMEX VarioLF (ombyggd Tatra)
Även de nya FLIRT-vagnarna till Helsingfors omtalas. (slut på citatet)
Leoliner är en avknoppning från Leipziger Verkehrsbetriebe, och de har en egen hemsida på http://www.lfb.de/
Bild på Skodavagnen som fanns på utställningen Innotrans 2006 i Berlin i september finns på http://www.lok-report.de/innotrans2006/ ... skoda.html
När jag letade efter en annan vagn hittade jag denna sida som kanske är av intresse (klicka sedan även på homepage) http://www.mlyniec.gda.pl/~mach/pullman242.htm
Det jag letade efter var en vagn som tillverkades av Pullman och som testades ett tag på spåren i Blackpool. Jag var tillsammans med en del göteborgare på besök i Blackpool och fick se vagnen i en vagnhall. Vi tyckte det var rena "garagebygget". Vad jag vet kom man aldrig vidare. Troligen satsade man alltför lite från Pullmans sida. En av initiativtagarna var en dr Lesley som även tog fram en typ av räls som skulle lägga ytligt och därigenom vara betydligt billigare än vanlig räls. Inte heller detta tror jag kommit till utbyggnad. Om den 70-procentiga låggolvsvagnen sades att man skulle få den till halva priset. Jag kommer ihåg att en viktig person då sa "hälften av vad?".
I östra Europa har man i många städer inte pengar till att underhålla eller bygga ut banvallarna. Inte heller till nya vagnar i västeuropeisk standard. Det kan då vara en lösning att skaffa en vagn med enklare standard.
mvh
Ragnar
Pappa köpte den händiga "Strassenbahn Nahverkehr Magazin" där klara bilder och info från Innotrans bifogas, bland annat framvisades den första tyska vagnen på åratal som ej byggts av något större sällskap, nämligen Leipzig och Halberstadts 6-axliga LEOLINER.
Numret omhandlar:
- LEOLINER (NGTW6H; även en modell av NGTW8Z, 8-axlars tvåriktningsvagn)
- PESA Bygdoszcz' nya låggolvvagn
- Citadis
- ET 420
- Just det, Vosslohs Mega-trolley (24 m, upp till 200 passagerare)
- Skoda 06T
- PRAGOIMEX VarioLF (ombyggd Tatra)
Även de nya FLIRT-vagnarna till Helsingfors omtalas. (slut på citatet)
Leoliner är en avknoppning från Leipziger Verkehrsbetriebe, och de har en egen hemsida på http://www.lfb.de/
Bild på Skodavagnen som fanns på utställningen Innotrans 2006 i Berlin i september finns på http://www.lok-report.de/innotrans2006/ ... skoda.html
När jag letade efter en annan vagn hittade jag denna sida som kanske är av intresse (klicka sedan även på homepage) http://www.mlyniec.gda.pl/~mach/pullman242.htm
Det jag letade efter var en vagn som tillverkades av Pullman och som testades ett tag på spåren i Blackpool. Jag var tillsammans med en del göteborgare på besök i Blackpool och fick se vagnen i en vagnhall. Vi tyckte det var rena "garagebygget". Vad jag vet kom man aldrig vidare. Troligen satsade man alltför lite från Pullmans sida. En av initiativtagarna var en dr Lesley som även tog fram en typ av räls som skulle lägga ytligt och därigenom vara betydligt billigare än vanlig räls. Inte heller detta tror jag kommit till utbyggnad. Om den 70-procentiga låggolvsvagnen sades att man skulle få den till halva priset. Jag kommer ihåg att en viktig person då sa "hälften av vad?".
I östra Europa har man i många städer inte pengar till att underhålla eller bygga ut banvallarna. Inte heller till nya vagnar i västeuropeisk standard. Det kan då vara en lösning att skaffa en vagn med enklare standard.
mvh
Ragnar