Sida 1 av 3
Första tåget till/från Kårsta i morse...
Postat: måndag 27 november 2006 21:09
av yujin
Idag fick jag vara morgonpigg, för jag fick nämligen idé att åka tjänstetåget till Kårsta och dokumentera första avgången från Kårsta sedan det långa upprustning som började i somras. Så jag tog kontakt med Roslagståg och sett till att allt blir ordnade.
Innan resan frågade jag några forummedlem om de ville följa med mig, men alla tackade nej, så det fick bli jag och den trevliga föraren som körde.

Här kommer tj3700 in till hpl. Frescati för att plocka upp mig.

Vid Lindholmen är det frånkoppling. Första halvan ska fortsätta till Kårsta medan dem bakre vänder och kör som pt501 (första tåget) tillbaka till Stockholm Ö.

Vid Kårsta har vi några plus i kanten vilke betyder att jag får lite extra tid på att fota tåget. Nu kanske syns det inte så bra, men jag skyltade faktiskt om destinationen till nr 17 på rullen, dvs Rimbo.

Så är man redo för avgång här i Kårsta.

Lite mer "stationsmiljö".

Och nu är det dags! Dags för avgång! Utfartsignal 271 visar grönt och vårt resan mot Stockholm Ö börjar!

Vid Lindholmen gick nånting verkligen snett i signlarna för den visade dubbel grön-röd-dubbel grön-röd, dvs ändrade färgen/kombinationen runt varannan sekund. Så fick man ropa snabbt till Tågex och fråga vad i helv*te det pågår...
Sen packade jag undan kameran för resten av sträcka ingår inte riktigt i denna reportage. Jag vill passa på och tacka Roslagståg för plocka upp mig vid Frescati och låta mig åka tjänstetåg upp till Kårsta.
/Yujin
Postat: måndag 27 november 2006 21:30
av M224
Mycket trevligt!
Postat: måndag 27 november 2006 21:33
av yujin
M224 skrev:Mycket trevligt!
Tack!
Postat: måndag 27 november 2006 21:41
av M224
yujin skrev:M224 skrev:Mycket trevligt!
Tack!
Det är alltid kul med repotage, jag föredrar det framför en lång rad bilder på fordon utan någon text till.
Postat: måndag 27 november 2006 21:59
av daniel_s
Din fototeknik är väl utvecklad!
Men jag tycker att V-signalen snarare ser vit ut!

Postat: måndag 27 november 2006 22:00
av yujin
daniel_s skrev:Din fototeknik är väl utvecklad!
Men jag tycker att V-signalen snarare ser vit ut!

aa juste...V-signalen ska ju vara vit och inte grönt...jaha, ska se när jag får lust att ändra texten.
Postat: måndag 27 november 2006 23:21
av tjatte
Finfina bilder, det var inte illa att Roslagståg ordnade med hyttillstånd för att du skulle få åka med och ta kort.
Postat: måndag 27 november 2006 23:45
av LÅ1
Tack för reportage och fina bilder! Uppskattas!
Tänk att resa ut och fotografera på den tid då man borde sova! Så tokiga människor det finns!

Postat: tisdag 28 november 2006 7:42
av yujin
Tack tjatte och LÅ1! Tyckte det var ganska viktigt för mig att få dokumentera detta eftersom jag ändå bor "nära" (i Lappkärrsberget) till Roslagsbanan.
Postat: tisdag 28 november 2006 8:17
av Erik J
Har dom fixat den fina monteringen av skyltar i Lindholmen med 4st "Lindholmen" på varje lyktstolpe och sedan 4 stolpar utan skylt.
Postat: tisdag 28 november 2006 9:29
av daniel_s
yujin skrev:aa juste...V-signalen ska ju vara vit och inte grönt...jaha, ska se när jag får lust att ändra texten.
När du ändå är i farten, så kan du ju ta en titt på näst sista bilden: "pt 701 rullar iväg som pt 701"...

Postat: tisdag 28 november 2006 10:17
av NerdBoy
Intressant reportage!

Postat: tisdag 28 november 2006 15:38
av yujin
Intressant reportage!
Tack!
När du ändå är i farten, så kan du ju ta en titt på näst sista bilden: "pt 701 rullar iväg som pt 701"...
Okej, ska se till att det blir ändrad.
EDIT: Jag har ändrat bildtexten på dem sista två bilderna.
det var inte illa att Roslagståg ordnade med hyttillstånd för att du skulle få åka med och ta kort.
Om man har rätt skäl till att vara i hytten, så borde det inte vara något svårt att skaffa,

dock verkar tunnelbana vara något svårare än dem andra banor. Själv tänkte jag lägga upp en inscannad bild på min gamla hyttillstånd till RB under min prao-tid där i februari i år, men bestämde senare att inte göra det med tanke på risken för vidare spridning av bilden och eventuellt skriva ut och gör dåliga saker med den.
Postat: tisdag 28 november 2006 19:08
av Verspieder
Jättebra bilder. Bara synd att destinationen "Rimbo" inte syntes.
Men det kanske du kan fixa någon annan gång, i bättre ljus?

Postat: tisdag 28 november 2006 19:21
av yujin
Verspieder skrev:Jättebra bilder. Bara synd att destinationen "Rimbo" inte syntes.
Men det kanske du kan fixa någon annan gång, i bättre ljus?

Som den här?

Tyvärr inte längs Kårstagrenen.
Men ja, jag kan försöka fixa det i Kårsta nästa gång jag åker dit (detta är om föraren är också villig).

Postat: tisdag 28 november 2006 20:08
av tjatte
yujin skrev:Intressant reportage!
Tack!
När du ändå är i farten, så kan du ju ta en titt på näst sista bilden: "pt 701 rullar iväg som pt 701"...
Okej, ska se till att det blir ändrad.
EDIT: Jag har ändrat bildtexten på dem sista två bilderna.
det var inte illa att Roslagståg ordnade med hyttillstånd för att du skulle få åka med och ta kort.
Om man har rätt skäl till att vara i hytten, så borde det inte vara något svårt att skaffa,

dock verkar tunnelbana vara något svårare än dem andra banor. Själv tänkte jag lägga upp en inscannad bild på min gamla hyttillstånd till RB under min prao-tid där i februari i år, men bestämde senare att inte göra det med tanke på risken för vidare spridning av bilden och eventuellt skriva ut och gör dåliga saker med den.
Egentligen är det ju rätt självklart att det är svårt att få hyttillstånd med tanke på att det är säkerhetstjänst även i tunnelbanan, därutöver finns risken för att något händer, till exempel en påkörning och försäkringsfrågan för de i hytten som inte har behörighet att vistas där kan ju bli en knivig fråga. Operatörens försäkring täcker ju bara förarens behov av stöd, så även vid en olycka. Sen har ju föraren alltid rätt att neka någon att åka med även om denna har tillstånd. En liten utvikning bara...

Postat: tisdag 28 november 2006 22:21
av daniel_s
tjatte skrev:Egentligen är det ju rätt självklart att det är svårt att få hyttillstånd med tanke på att det är säkerhetstjänst även i tunnelbanan, därutöver finns risken för att något händer, till exempel en påkörning och försäkringsfrågan för de i hytten som inte har behörighet att vistas där kan ju bli en knivig fråga. Operatörens försäkring täcker ju bara förarens behov av stöd, så även vid en olycka. Sen har ju föraren alltid rätt att neka någon att åka med även om denna har tillstånd. En liten utvikning bara...

Vi har gått igenom det här tidigare men kortversionen är: Det är inte svårare att få hytt-tillstånd i tunnelbanan än på andra banor.
Föraren har inte rätt att neka en (1) person med tillstånd att färdas i hytt. Regeln du tänker på lyder "Hos förare får ej fler personer finnas än denne kan medge med hänsyn till utrymmet". Förarhytten på en tunnelvagn rymmer garanterat minst en person utöver föraren (annars skulle t ex utbildning vara omöjlig) så föraren kan inte använda denna regel för att neka en ensam person att färdas i hytten, det vore en feltolkning.
Men naturligtvis är det bästa att utse en förare som gärna tar emot denna typ av studiebesök. Oftast utfärdas därför dessa tillstånd med en specifik förare i åtanke. Det är förmodligen därför det kan tyckas lite svårare att få tillstånd i tunnelbanan. Men omöjligt är det inte.
Postat: tisdag 28 november 2006 22:41
av tjatte
Se det var ju en överraskning, för mig veterligen har en förare även i tunnelbanan full rätt att vägra personer med hyttillstånd såvida det inte rör sig om särskilda tillstånd, det är klart att det kan ju vara andra regler inom den stora järnvägen... för där har föraren full rätt att neka en person tillträde oavsett om utrymmet medger det eller inte, såvida det inte rör sig om tidigarenämna "särskilda tillstånd", ex. instruktör.
Eftersom att tunnelbanan också är säkerhetstjänstsklassat är det ju konstigt om folk kan valsa in i hytten lite hur som även om föraren inte vill ha folk där.
Dessutom förekommer det att man har med en värd i hytten för att avlasta föraren, så fler än en person lär det nog bli tal om.
Postat: tisdag 28 november 2006 22:45
av M224
tjatte skrev:Se det var ju en överraskning, för mig veterligen har en förare även i tunnelbanan full rätt att vägra personer med hyttillstånd såvida det inte rör sig om särskilda tillstånd, det är klart att det kan ju vara andra regler inom den stora järnvägen... för där har föraren full rätt att neka en person tillträde oavsett om utrymmet medger det eller inte, såvida det inte rör sig om tidigarenämna "särskilda tillstånd", ex. instruktör.
Eftersom att tunnelbanan också är säkerhetstjänstsklassat är det ju konstigt om folk kan valsa in i hytten lite hur som även om föraren inte vill ha folk där.
Dessutom förekommer det att man har med en värd i hytten för att avlasta föraren, så fler än en person lär det nog bli tal om.
Jodå, jag och min arbetskollega fick inte åka med till relärummet vid Albano en gång. Så det var bara att börja gå. Detta var 1998 när jag arbetade som signalmontör.
Postat: tisdag 28 november 2006 22:49
av kildor
Märktavlan på signalen 231 är fyrkantig... är det kanske en mellansignal? Eller har man annan typ av skyltning på RB?
Ser på
järnväg.net att det saknas Fjärrblockering på sträckan Lindholmen-Kårsta. Något som ändrats i samband med ombyggnaden?