Sida 1 av 1

Köres Mercedes trådbussarne mera i Bergen?

Postat: måndag 27 november 2006 19:52
av HE-E
Hej!

Ja dessa tre trådbussar #6701, #6702 och #6073 av märket Mercedes-Benz/AEG, med sin duo teknik, Hur mycket används de mera och är alla tre kvar i Bergen? I sommras såg jag på Mannsverk depån bara två bussar. (ena var #6703, iaf.) Hur mycket bussar kräver landåslinjen över huvudtaget under vinter rusningen? Om det finns 6+3 st trådbussar så hur många diesel bussar behövs det till för att linjen skall rulla?

/Skurubisin

Postat: fredag 22 december 2006 20:32
av Nils Carl Aspenberg
Den første ble totalskadet i brann for noen år siden og finnes ikke mer. De to siste har de siste årene gått på diesel, men de er nå under oppgradering, slik at de kan kjøres elektrisk. Det er menigen at de da for det meste skal gå elektrisk.

Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet førut, men nå har jeg gitt et svar.

Postat: fredag 22 december 2006 20:33
av Nils Carl Aspenberg
Åtte trolleybusser skal være tilstrekkelig til endast elektrisk kjørning på linje 2. Det er just derfor man har åtte stykker.

Postat: söndag 24 december 2006 22:08
av HE-E
Hej!

Tack för svar. Det var lite det jag misstänkte att om jag sätter denna fråga under bussar och inte spårvagnar, så får jag sämre med svar... nå man lär sig med tiden:).

Okej, så nu är de bara två Mercedes kvar. Vet ni vad som felas det elektriska, när det inte går att använda?

/Skurubisin - God JuL

Postat: tisdag 26 december 2006 4:52
av spårsnoken
Nils Carl Aspenberg skrev:Den første ble totalskadet i brann for noen år siden og finnes ikke mer. De to siste har de siste årene gått på diesel, men de er nå under oppgradering, slik at de kan kjøres elektrisk. Det er menigen at de da for det meste skal gå elektrisk.

Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet førut, men nå har jeg gitt et svar.
-----------------
Det är i och för sig samma slutsats som man dragit i Esslingen, dvs. man slutar med duobussdriften och kör enbart elektriskt eller diesel på de sträckor där man tidigare kört duobuss.

I Esslingen skedde detta trots att BMFT (Bundesministerium fur Forschung und Technik) på sin tid satsade mycket på att stötta duobussdriften.

mvh/spårsnoken

Postat: onsdag 27 december 2006 22:18
av kowalski
Vet at en av disse bussene var involvert i en trafikkulykke i krysset C. J. Hambros vei/Lillehatten/Bråtet (For de som ikke er lokalkjent finnes det et kart her) mens den var i trafikk på linje 62 mellom Bønes Senter og Oasen (Linje 62 er en internrute i Fyllingsdalen bydel, sør for sentrum) (Et bilde fra ulykkesstedet finnes her)

Hva som skjedde med denne bussen etterpå vet jeg ikke, men ut fra det som står på ba.no var bussen kjørbar etter ulykken.

Postat: torsdag 28 december 2006 22:57
av Nils Carl Aspenberg
Etter ulykken ble bussen bygd opp igjen som tidligere og satt i trafikk som dieselbuss. Nå i høst er det blitt foretatt utbedringer av det elektriske og i fremtiden skal den primært gå elektrisk på linje 2.

Re: Köres Mercedes trådbussarne mera i Bergen?

Postat: måndag 06 juli 2009 19:25
av HE-E
Hej!

Var i Bergen och tittade om kring på trafiken. Alla sex nya trådbussar var i trafik. Av Mercedes duobussar såg jag bara 6702 på linje som kördes med diesel, förutom idag som iallafall var "körstångarna" uppe. 26.6 var buss 6702 och körde på linje 31.

/Skurubisin