Sida 1 av 2
Slutstation Kårsta...
Postat: onsdag 15 november 2006 18:13
av aik_putte
Gjorde ett litet besök på den avstängda stationen Kårsta igår, tisdag 14/11.

Kårsta affär med järnvägen framför, stationen är till vänster.

Spårarbeten precis norr om stationen.

Stationen.

Stationshuset.

Järnvägen söderut.

Bilvägen in till stationen, en buss skymtar långt bort.
Postat: onsdag 15 november 2006 19:08
av Ulrik Berggren
Vad är det man gör nu med banan? Det är ju bara 13 (eller är det 14?) år sen sist man rustade upp Lindholmen - Kårsta

Postat: onsdag 15 november 2006 19:14
av Lars Ödlund
Ulrik Berggren skrev:Vad är det man gör nu med banan? Det är ju bara 13 (eller är det 14?) år sen sist man rustade upp Lindholmen - Kårsta

Roslagsbanan rustas vidare - bussar ersätter
[2002-05-23] Upprustningen av Roslagsbanan fortsätter. Nu är det sträckan Täby kyrkby - Kårsta som står i tur och trafiken ersätts därför med buss 27 maj - 18 augusti. Nya vändspår, tunnel för gående och cyklister och förbättrad bangård är några av de nyheter som resenärerna kan se fram emot. Roslagsbanan byter till sommartidtabell redan den 27 maj och samtidigt börjar ombyggnadsarbetena. Trafiken på sträckan Täby kyrkby - Kårsta ersätts med buss under perioden 27 maj- 18 augusti. Dessutom är sträckan Visinge - Täby kyrkby avstängd under perioden 5 augusti - 18 augusti och trafiken ersätts med buss.
Under avstängningen kommer bland annat Vallentuna station och bangård att rustas upp; plattformarna byggs om och ett ställverk byts ut. Ett nytt vändspår byggs i Ormsta vilket möjliggör tätare trafik. I Kragstalund byggs en tunnel för gång- och cykeltrafik. Dessutom byts cirka 600 meter räls och 2 600 slipers ut längs banan.
Resenärer som har en tid att passa uppmanas att välja en tidigare avgångstid eftersom bytena kan medföra att resan tar längre tid än normalt.
//Lars
Postat: onsdag 15 november 2006 19:15
av M224
Mycket trevligt bildrepotage

Postat: onsdag 15 november 2006 19:15
av aik_putte
Tack!
Postat: onsdag 15 november 2006 21:01
av Ulrik Berggren
Lars Ödlund skrev:Ulrik Berggren skrev:Vad är det man gör nu med banan? Det är ju bara 13 (eller är det 14?) år sen sist man rustade upp Lindholmen - Kårsta

Roslagsbanan rustas vidare - bussar ersätter
[2002-05-23] Upprustningen av Roslagsbanan fortsätter. Nu är det sträckan Täby kyrkby - Kårsta som står i tur och trafiken ersätts därför med buss 27 maj - 18 augusti. Nya vändspår, tunnel för gående och cyklister och förbättrad bangård är några av de nyheter som resenärerna kan se fram emot. Roslagsbanan byter till sommartidtabell redan den 27 maj och samtidigt börjar ombyggnadsarbetena. Trafiken på sträckan Täby kyrkby - Kårsta ersätts med buss under perioden 27 maj- 18 augusti. Dessutom är sträckan Visinge - Täby kyrkby avstängd under perioden 5 augusti - 18 augusti och trafiken ersätts med buss.
Under avstängningen kommer bland annat Vallentuna station och bangård att rustas upp; plattformarna byggs om och ett ställverk byts ut. Ett nytt vändspår byggs i Ormsta vilket möjliggör tätare trafik. I Kragstalund byggs en tunnel för gång- och cykeltrafik. Dessutom byts cirka 600 meter räls och 2 600 slipers ut längs banan.
Resenärer som har en tid att passa uppmanas att välja en tidigare avgångstid eftersom bytena kan medföra att resan tar längre tid än normalt.
//Lars
Jaha, goddag yxskaft

Vallentuna bangård byggdes ju om för fyra år sen om jag inte mins fel. Är det så här dålig hållbarhet på SLs smalspårsprylar så börjar man undra över hur man jobbar egentligen...
Postat: onsdag 15 november 2006 21:04
av yujin
Mycket fin reportage!
Vad händer med spåren efter S-märke i Kårsta? Tar man bort det som är kvar eller?
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: onsdag 15 november 2006 21:06
av Mr. Burns
aik_putte skrev:
Spårarbeten precis norr om stationen.
Norr om? Används spåret för uppställning? Rundgångar är ju historia.
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: onsdag 15 november 2006 21:20
av Krille

Kårsta affär med järnvägen framför, stationen är till vänster.
Trevlig bild !
/K
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: onsdag 15 november 2006 21:26
av Lars Ödlund
Krille skrev:
Kårsta affär med järnvägen framför, stationen är till vänster.
Trevlig bild !
/K
Postens standardfordon nr 1.
Kangoo.
//Lars
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: onsdag 15 november 2006 22:04
av daniel_s
Mr. Burns skrev:aik_putte skrev:[Spårarbeten precis norr om stationen.
Norr om? Används spåret för uppställning? Rundgångar är ju historia.
Snarare i stationens norra ände, men ja, norr är det! På denna vanligen obevakade station har väl spåret mest karaktär som bra att ha-spår, men detta skall inte underskattas. Spåret t v (gamla spår 1) användes förr om åren dagligen för uppställning av fordon över natten, detta förekommer dock inte idag.
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: onsdag 15 november 2006 22:20
av Mr. Burns
daniel_s skrev:Snarare i stationens norra ände, men ja, norr är det! På denna vanligen obevakade station har väl spåret mest karaktär som bra att ha-spår, men detta skall inte underskattas. Spåret t v (gamla spår 1) användes förr om åren dagligen för uppställning av fordon över natten, detta förekommer dock inte idag.
Jo, är bekant med att ändan på Kårstalinjen är riktad norrut

Uttryckte mig lite otydligt. Var en reaktion på att man alltså satsar resurser på spåret norr om stationen. Men banavd kanske har börjat återställa banan mot Rimbo i smyg.
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: onsdag 15 november 2006 22:34
av Krille
Lars Ödlund skrev:Krille skrev:
/K
Postens standardfordon nr 1.
Kangoo.
//Lars
Eller som vi brukar säga... Kan-gå!
Andra fabrikat/modeller verkar dock vara i ropet.
Sorry OT
/K
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: onsdag 15 november 2006 22:36
av Lars Ödlund
Krille skrev:Lars Ödlund skrev:Krille skrev:
/K
Postens standardfordon nr 1.
Kangoo.
//Lars
Eller som vi brukar säga... Kan-gå!
Andra fabrikat/modeller verkar dock vara i ropet.
Sorry OT
/K
"Kongo" Ett av landets större bussoperatörers avlösningsfordonstyp nr 1, oftast med dieselmotor.
98 års modell med sugdiesel toppade 123 km/h i nedförsbacke med full last. Bussen gick fortare....
//Lars
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: fredag 17 november 2006 23:27
av Krille
/K[/quote]
"Kongo" Ett av landets större bussoperatörers avlösningsfordonstyp nr 1, oftast med dieselmotor.
98 års modell med sugdiesel toppade 123 km/h i nedförsbacke med full last. Bussen gick fortare....
//Lars[/quote]
Sugdiesel drar väl t.o.m mer bränsle än dito turbo pga att man måste piska på höga varvtal ständigt?
/K
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: lördag 18 november 2006 0:22
av Verspieder
Mr. Burns skrev:aik_putte skrev:
Spårarbeten precis norr om stationen.
Norr om? Används spåret för uppställning? Rundgångar är ju historia.
Jaaa! Norr om! Röj genast bort den där slyn i bakgrunden och bygg vidare spåret någon mil till, eller två!

Postat: lördag 18 november 2006 0:43
av Johan Eriksson
x
Postat: lördag 18 november 2006 1:14
av Verspieder
Johan Eriksson skrev:Fina bilder!
Om Kårsta som slutstation säger jag bara: Rimbo, Rimbo och åter Rimbo!
Visst ger bilden en del hopp? Bilden för ju lätt tankarna till framtida banarbetare norr om Kårsta, vilket ju gör iaf mig riktigt glad, även om man ju inte vet att det är "på riktigt"... ännu

Postat: lördag 18 november 2006 4:06
av Chrille B
Ulrik Berggren skrev:Jaha, goddag yxskaft

Vallentuna bangård byggdes ju om för fyra år sen om jag inte mins fel. Är det så här dålig hållbarhet på SLs smalspårsprylar så börjar man undra över hur man jobbar egentligen...
Man bygger om PÅ samma sträcka, men inte Vallentuna station igen. Tidigare år har man "fnuttat" ut reparationerna, men det är först i år man gör ett större jobb. Och som sagt, man gör inte om nygjorda jobb.
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: lördag 18 november 2006 4:09
av Chrille B
<skämt>Man bygger till Rimbo gradvis...."Vi behöver ett uppställningsspår norr om Kårsta." Sedan "Uppställningsspåret norr om Kårsta behöver förlängas" osv.</skämt>