Perrongernas längd
Postat: söndag 16 mars 2003 19:21
Jag undrar om man kan köra 4-vagnarståg på den blå linjen, dvs. om perrongerna är tillräckligt långa för 4 ihopkopplade C20?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Nej, det går inte. Ett fyra-vagnars C20 tåg 186 meter medans perrongerna på blå-linjen bara är 180 meter.Kingsthrone skrev:Jag undrar om man kan köra 4-vagnarståg på den blå linjen, dvs. om perrongerna är tillräckligt långa för 4 ihopkopplade C20?
Det var en dum kommentar. Plattformarna är byggda för 10 Cx, vad är det för dålig planering med det? Banan projekterades och byggdes cirka 25 år före C20.Mikael R skrev:Nej, det går inte. Paradoxalt nog är ett fyra-vagnars C20 tåg 186 meter medans perrongerna på blå-linjen bara är 180 meter. Snacka om dålig planering!
Det är väl knappast paradoxalt att inte fyravagnars C20 går in på en 180 meter lång plattform. Rätt rimligt snarastMikael R skrev:Nej, det går inte. Paradoxalt nog är ett fyra-vagnars C20 tåg 186 meter medans perrongerna på blå-linjen bara är 180 meter. Snacka om dålig planering!
Det kan ju vara så att bakdelen sticker ut, men främre delen är inne på plattformen så föraren kan röra sig... eller hur?Mikael R skrev:
Och hur har du då tänkt dig att föraren ska kunna se perrongen när dörrarna ska stängas? Då säger du säkert "Sätt upp kameror". Men hur ska föraren kunna ta sig ut ur förarhytten i händelse av olycksfall, förarbyte, tja vad som helst?
Tja, men nu lät det inte som det på honom. Och får verkligen främre förarhyttsdörren och bakre dörrparet i ett 4 vagnars C20 tåg plats vid en 180-plattform? Dessutom måste man ju ha lite marginaler. Risken är ju ändå att förarhytten hamnar inne i tunneln.Bobjörk skrev:Det kan ju vara så att bakdelen sticker ut, men främre delen är inne på plattformen så föraren kan röra sig... eller hur?Mikael R skrev:
Och hur har du då tänkt dig att föraren ska kunna se perrongen när dörrarna ska stängas? Då säger du säkert "Sätt upp kameror". Men hur ska föraren kunna ta sig ut ur förarhytten i händelse av olycksfall, förarbyte, tja vad som helst?
Men vad är nu detta för något, detta har redan avhandlats nyligen en gång tidigare här i Forum. Gå tillbaka och titta bland tidigare inlägg. Bl a konstaterades att det skulle finnas en säkerhetsrisk i att ett fyravagnarståg ibland är 70 m (Cx) och ibland 140 m (C20). En vagn KORTARE än dagens C20 lär det nog aldrig bli mer. Däremot kan tänkas ytterligare någon mellanvagn så enheten blir längre (3 mellanvagnar till i 3 C20-enheter klarar 180 m-plattformarna, möjligen med någon meters förlängning, vilket också går att göra).Ja men hade det inte varit mycket lättare om man hade utvecklat C20 så att en vagn var lika lång som 2 Cx? Då hade man kunnat köra 4-vagnarståg istället för 8-vagnars och 5-vagnarståg istället för 10-vagnarståg om det skulle behövas i framtiden?
Hmm..det låter ju bra. Men ska man bara göra så med vagnarna på Tub3 då?Gunnar Eriksson skrev:Däremot kan tänkas ytterligare någon mellanvagn så enheten blir längre (3 mellanvagnar till i 3 C20-enheter klarar 180 m-plattformarna, möjligen med någon meters förlängning, vilket också går att göra).
GE
Mikael - jag är nödgad att hålla med Harad, speciellt när jag ser ditt svar.Mikael R skrev:Ja men hade det inte varit mycket lättare om man hade utvecklat C20 så att en vagn var lika lång som 2 Cx? Då hade man kunnat köra 4-vagnarståg istället för 8-vagnars och 5-vagnarståg istället för 10-vagnarståg om det skulle behövas i framtiden?Harald skrev:Det var en dum kommentar. Plattformarna är byggda för 10 Cx, vad är det för dålig planering med det? Banan projekterades och byggdes cirka 25 år före C20." /Harald
Jag tycker själv det var en mycket bra kommentar av mig!![]()
Börja då med att föregå med gott exempel. Harald är ingen som inte uppmuntrar kollektivtrafikintresserade ungdomar. Han talade inte om det han skrev för att bråka med dig - tvärt om. Nu är det ju bara så att språkliga nyanseringar m.m. som ligger i rösten inte följer med till ett skrivet forum och därför föreligger stor risk för missuppfattning när man läser en text - andemeningen kan vara en helt tredje!Mikael R skrev: Nä håll inne med dina taskiga kommentarerDet är sånt där jag blir så trött på. Inte tusan uppmuntrar du oss kollektivtrafikintresserade tonåringar när du håller på som du gör. Risken är ju att hela "arten" dör ut en dag!
Jaja, ni får ursäkta mig. Jag missförstod nog Haralds inlägg. SorryTonyM skrev:Mikael - jag är nödgad att hålla med Harad, speciellt när jag ser ditt svar.Mikael R skrev:Ja men hade det inte varit mycket lättare om man hade utvecklat C20 så att en vagn var lika lång som 2 Cx? Då hade man kunnat köra 4-vagnarståg istället för 8-vagnars och 5-vagnarståg istället för 10-vagnarståg om det skulle behövas i framtiden?Harald skrev:Det var en dum kommentar. Plattformarna är byggda för 10 Cx, vad är det för dålig planering med det? Banan projekterades och byggdes cirka 25 år före C20." /Harald
Jag tycker själv det var en mycket bra kommentar av mig!![]()
När man bygger något, ett tunneltåg, en bil, en järnvägsstation så finns det något som man kallar Konstruktionsförutsättningar, dvs med vilka förutsättningar skruvar vi ihop det vi bygger.
Det är över 20 år mellan att blå linjen och C20 kom till, kan det kanske vara så att förutsättningarna ändrats?
Du sitter inte på alla fakta och vilka överväganden som gjorts när man köpte in C20 och alltså skall du inte uttala dig i så skarpa ordalag, detta har säkerligen övervägts någonstans.
Tänk på en sak: Det är lätt att skrika och klaga, men vill man få gehör för det man vill framföra så bör man använda ödmjukhet och beröm - även om det är negativa saker som skall framföras.
Börja då med att föregå med gott exempel. Harald är ingen som inte uppmuntrar kollektivtrafikintresserade ungdomar. Han talade inte om det han skrev för att bråka med dig - tvärt om. Nu är det ju bara så att språkliga nyanseringar m.m. som ligger i rösten inte följer med till ett skrivet forum och därför föreligger stor risk för missuppfattning när man läser en text - andemeningen kan vara en helt tredje!Mikael R skrev: Nä håll inne med dina taskiga kommentarerDet är sånt där jag blir så trött på. Inte tusan uppmuntrar du oss kollektivtrafikintresserade tonåringar när du håller på som du gör. Risken är ju att hela "arten" dör ut en dag!
Blir du förargad över något någon skriver - häv inte ur dig direkt på forum, kontakta människan, det kan röra sig om en missuppfattning! PM- och Mailikonerna är utmärkta verktyg.
/Tony
Och? Ett besök i London rekommenderas. T ex på Northern Line eller Piccadilly Line.Mikael R skrev:Tja, men nu lät det inte som det på honom. Och får verkligen främre förarhyttsdörren och bakre dörrparet i ett 4 vagnars C20 tåg plats vid en 180-plattform? Dessutom måste man ju ha lite marginaler. Risken är ju ändå att förarhytten hamnar inne i tunneln.Bobjörk skrev:Det kan ju vara så att bakdelen sticker ut, men främre delen är inne på plattformen så föraren kan röra sig... eller hur?Mikael R skrev:
Och hur har du då tänkt dig att föraren ska kunna se perrongen när dörrarna ska stängas? Då säger du säkert "Sätt upp kameror". Men hur ska föraren kunna ta sig ut ur förarhytten i händelse av olycksfall, förarbyte, tja vad som helst?