Sida 1 av 2

x

Postat: måndag 30 oktober 2006 19:29
av Johan Eriksson
x

Postat: måndag 30 oktober 2006 20:46
av VeVen
Det har väl inte varit tal om att bredda Roslagsbanan.

Arningebanan verkar inte vara tänkt att ersätta Roslagsbanan.

För mer info om Arningebanan, se länkarna i min gamla tråd.

tipsar VeVeN

Postat: måndag 30 oktober 2006 20:47
av Chrille B
För det första så lär en stor del av denna summa gå till ersättningsbussar.
Sedan....vet inte om jag skall skratta eller gråta... I Danderyd bullrar Roslagsbanan alltså så mycket att SL tvingas sätta upp bullerplank. I Vallentuna är Roslagsbanan så tyst att man vill tvinga SL att sätta upp bommar och signaler :roll:. Kan ju tillägga också att de flesta påkörningsincidenter sker vid bommar (vill man se riskbeteende är det bara att ställa sig vid Ormsta, Altorp eller Roslags Näsby under rusningen (vid Altorp springer man över spåret för att slippa bommarna)) och att signalanläggningar i flera fall troligen har saboterats av närboende för att "de låter för mycket".
Suck. Men biltrafiken är inget problem där det enda skydd du har är en 8 centimeter hög trottoarkant? Det finns för övrigt inget skydd mot fylla och taskigt omdöme och det finns inga säkerhetsanordningar som är idiotsäkra.
Nej, hela detta nyhetsinslag luktar personer som ser en stor summa och vill ha "sin del".

Postat: tisdag 31 oktober 2006 3:44
av Johan Eriksson
x

Re: RB rustas för en halv miljard men....

Postat: tisdag 31 oktober 2006 8:05
av daniel_s
Johan Eriksson skrev:
VeVen skrev:Det har väl inte varit tal om att bredda Roslagsbanan.
Nä, är det nån som påstått det?
Ja, du!
Johan Eriksson skrev:Varför lägga en halv miljard på RB om den ändå ska bli dunbbelspårig 1435mm-järnväg?

Postat: tisdag 31 oktober 2006 8:16
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 31 oktober 2006 8:35
av daniel_s
Är du onykter så här tidigt på morgonen? :roll:
Johan Eriksson skrev:Varför lägga en halv miljard på RB om den ändå ska bli dunbbelspårig 1435mm-järnväg?
Om du vid medvetande har skrivit ovanstående så har du just påstått att Roslagsbanan skall breddas och bli dubbelspårig. Annars borde du ha skrivit så här:
Johan Eriksson kanske trodde att han skrev:Varför lägga en halv miljard på RB om det ändå ska byggas en annan dunbbelspårig 1435mm-järnväg?
Och det är ju något helt annat. Dessutom ersätter inte Arningebanan RB.

Postat: tisdag 31 oktober 2006 15:19
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 31 oktober 2006 18:43
av daniel_s
Johan Eriksson skrev:Alltså kära ni, om ni fattar vad jag fikar efter så varför svarar ni inte på det utan istället gör petimeteranmärkningar?
Det kan inte vara så att dina idéer är så konstiga att vi helt enkelt inte förstår dem?

Postat: tisdag 31 oktober 2006 19:35
av Jourmaster
Det här blev ingen bra debatt om sakfrågan utan ännu en i raden med hög tjafsfaktor. Den stänger vi eftersom den bryter mot Forums anda och regler.

Johan får nu chansen att ta upptråden på nytt:
Enligt ABC-nytt ska RB rustas för en halv miljard: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasmer

-vad jag är mer nyfiken på en den debatt om övergångssäkerheten som kommer att svara sig självt är: Vad gäller för RB på sikt? Varför lägga en halv miljard på RB om den ändå ska bli dunbbelspårig 1435mm-järnväg i trakten? Jo för att RB måste kunna rulla vidare i ett någorlunda skick tvs ändå, svarar ni. Då undrar jag om någon öht i den här stan vet var "Arningelänken" kommer in i det här?

Postat: tisdag 31 oktober 2006 19:44
av daniel_s
Okej: Svar: Nej, jag vet inte var Arningelänken kommer in i det här. Upplys mig...

Postat: onsdag 01 november 2006 0:47
av Chrille B
Jag börjar misstänka att det Johan tänker på är ett av alternativen för Arningependeln/Roslagspilen (det pendeltåg som är tänkt att gå Solna-Arninge initialt och Solna-Arninge-Norrtälje senare och eventuellt också Arninge-Åkersberga).
I alla fall det alternativ Johan kanske tänker på innebär att Arningependeln går på samma spår som Roslagsbanan på sträckan Roslags Näsby-Arninge (och eventuellt också Arninge-Åkersberga). Jag vill dock minnas att det inte är det primära alternativet, utan det primära alternativet är att lägga Arningependeln i tunnlar.
Så vad Johan isåfall (om jag gissat rätt) tänker på är att man skulle bygga om relevanta sträckor till 3-skensspår. Kan det vara så?
Isåfall svar....Arningependeln ligger
a) långt fram i framtiden (tidigast 2015)
b) Inga formella beslut är tagna och Roslagsbanan faller bokstavligt talat ihop pga dåligt underhåll och upprustningen är akut.
RB måste kunna rulla vidare i ett någorlunda skick tvs ändå
c) Det är som sagt bara ett alternativ av flera.

Postat: onsdag 01 november 2006 1:10
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 01 november 2006 1:16
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 01 november 2006 1:34
av Tågbäver
De berörda kommunernas vision! Med (som sagt) både Roslagspil (Arningebanan) och dubbelspårig Roslagsbana! Men även lite annat smått och gott...

http://www.stockholmnordost.se/template ... spx?id=127

Postat: onsdag 01 november 2006 9:18
av Darkwand
Frågan är ju om Roslagsbanan skulle vara så dyr i drift ut till Österskär att man lägger ned den vid en byggnation av Roslagspilen.
Om man ersätter den med buss så blir det ju hiskeliga omvägar samtidigt så måste man börja köra ner bussar till Österskär.

Postat: onsdag 01 november 2006 10:48
av daniel_s
Johan Eriksson skrev:-tänk så enkelt det kan vara utan webmasters inblandning om man nu är så störtsäker på att man vet nånting om planerade trafikprojekt istället för att skylla sin okunskap på "konstiga idéer" m m! :idea:

Som en annan känd Nobelpriskandidat för länge sedan sa: "Don´t critize what you can´t understand" :!:
Idén är konstig även om den kommer från mer eller mindre officiellt håll. Om jag inte förstår den så säger det mer om projektet än om mig...

Postat: onsdag 01 november 2006 11:55
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 01 november 2006 15:42
av daniel_s
Det var egentligen det jag reagerade på från början; jag tyckte inte att det var riktigt likt dig...

Postat: onsdag 01 november 2006 23:19
av VeVen
Arningebanan vs Roslagsbanan

Både i nordostkommunernas och regionplanekontorets idéstudie är plana att Roslagsbanans alla grenar skall behållas. En omdragning av Österskärslinjen så att den passerar Arninge finns i nordostkommunernas version. Den verka dyka upp på andra håll också.

Arningebanan antas få en helt ny sträckning.

Arningebanan idiotisk?

Om man har det långsiktiga målet att förse Norrtälje med konkurrenskraftig kollektivtrafik så får man fråga sig vilket alternativet skulle vara?

Detta har i.o.f.s. debatterats i flera andra trådar förr. Bara att söka och fortsätta debatten. . .

påpekar VeVeN