Tub frågor...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik Klint
Inlägg: 251
Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
Ort: Brandbergen - Haninge

Tub frågor...

Inlägg av Fredrik Klint »

Efter M. Eisler´s inlägg om att C14 skulle få ny färg på inredningen, samma gul/vita som bl.a. C13 tog jag en tripp till Hammarby. Där fanns mycket riktigt ett gäng vagnar som plockats isär och som höll på att fixas. Även utvändigt verkar man göra en upprustning då vagnarna var strippade och i vissa fall slipade, förberedelse för ommålning...? Nu till frågan; Rätt många C14 är ju ommålade för bara et par år sedan och än idag väldigt blanka och fina. Varför måla om dom en gång till? Eller ska vagnarna månne få någon slags C20-målning? Svart, blått och silver, vore kul om det blev så! Någon som vet?

Hyttombyggda C14... Av 126 vagnar är 122st hyttombyggda. De som inte är hyttombyggda är 1280-81 + 1298-99. En av vagnarna i resp. vagnpar hade under början-mitten av 90-talet provboggier från ABB, men dessa bör ha bytts tillbaka till originalboggier innan man började med hyttombyggnaderna. Varför är dessa fyra vagnar ej hyttombyggda? Som en slags ersättning för dessa fyra vagnar valde man istället fyra C15 att bygga om till C15H (Siemens); 1270-73. Någon som vet varför man gjorde så här?

Någon som vet vilken dag som var sista trafikdag för C12 som ledarvagn på bana 1??? Hann bana 1 ha några C12H som ledarvagnar innan det nya signalsystemet infördes? 1088-1165 blev ju hyttombyggda men 1109 vill jag minnas var det lägsta numret som hamnade på bana 2, 1088-1108 var även efter hyttombyggnaden kvar på ettan men frågan är om de hann rulla som ledarvagnar innan Siemens kom...