Sida 1 av 3
Utför med Lidingöbanan?
Postat: tisdag 24 oktober 2006 21:41
av /jes
Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!?

Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Postat: onsdag 25 oktober 2006 22:56
av Martin
Ja, ofta är det detaljerna som gör skillnad.
Postat: torsdag 26 oktober 2006 1:28
av Johan Eriksson
Moderaterna har väl sparat flaggorna till den stundande nedläggningen

Postat: torsdag 26 oktober 2006 9:00
av Björn Ehnberg
Det där var ju inte alls bra.
Jag ska ta upp det med vederbörande. Just för tillfället alternerar Tågias platschef mellan Aga- och Mörbydepåerna, vilket möjligen kan vara en förklaring (enligt vad jag läste i Roslagstågs personaltidning Roslaget - som delades ut på persontrafikmässan - har Tågia tydligen problem på RB och har sagt upp underhållsavtalet där, eftersom det ger för lite pengar). Flaggorna finns ju! Jag utgår från att ni menar flaggorna på tågen, för enligt vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att det inte flaggades från flaggstången vid Aga station heller.
Hur var det i Bromma den 24/10? Hade tågen på 12-an och 22-an flaggorna på? Hoppas det.
Mvh.
Björn Ehnberg
Postat: torsdag 26 oktober 2006 9:06
av Björn Ehnberg
Johan Eriksson skrev:Moderaterna har väl sparat flaggorna till den stundande nedläggningen

Ja, och det rustas i Ropsten inför nedläggningen. Nytt terazzogolv, nya isolerade väggar och nya treglasfönster är installerade, liksom besamdörrar. Installation av ny rulltrappa pågår för fullt, liksom omläggning av taket. Därefter återstår bara gångtrappan, också den i terazzo.
Mvh.
Björn
Postat: torsdag 26 oktober 2006 10:35
av Johan Eriksson
Precis, Titanic måste putsas upp först så att hon är vacker inför mötet med isberget
RÄDDA LIDINGÖBANAN! 
Postat: torsdag 26 oktober 2006 10:38
av R.Lindmark
Björn Ehnberg skrev:
Hur var det i Bromma den 24/10? Hade tågen på 12-an och 22-an flaggorna på? Hoppas det.
Mvh.
Björn Ehnberg
Japp på linje 12 och 22 satt flaggorna uppe.
Postat: torsdag 26 oktober 2006 22:02
av Björn Ehnberg
Johan Eriksson skrev:Precis, Titanic måste putsas upp först så att hon är vacker inför mötet med isberget
RÄDDA LIDINGÖBANAN! 
Ack, ack, ack.
Nu var det väl förhoppningsvis inte avsikten att köra den varvsnya oceanångaren in i isberget

. Vad avsikten är med en 10-miljoners upprustning i Ropsten är svårare att förstå.
Själv har jag väl innerst inne aldrig helt givit upp hoppet om att Lidingöbanan till sist bevaras. Det råder en annan tid nu än på 70/80-talet, då man kunde ta nedläggningsbeslut utan någon vidare spisning.
Att vi annars i det här landet är dåliga på att reparera gamla synder när det gäller spårtrafiken har ju framhållits många gånger, inte minst av Dig.
Men tiden är emot oss, då befintlig vagnpark börjar ge upp (OBS förskönande omskrivning). Igår var fyra motorvagnar avställda för reparation. LB har som bekant 19 vagnar, varav 5 manövervagnar (vagn 608 - Korvetten - har som bekant passerat den yttersta växeln, den som inte går att köra upp), resten motorvagnar. För högtrafiken erfordras 15 vagnar (5 trevagnars tågsätt).
Mvh.
Björn
Re: Utför med Lidingöbanan?
Postat: fredag 27 oktober 2006 18:42
av Vandraren
/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!?

Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Man tar sig för pannan.
27/10 - en svart dag på LB
Postat: fredag 27 oktober 2006 23:57
av Björn Ehnberg
Idag gick det inget vidare i blåsten. En kontaktledningsskada på Lidingöbron skadade strömavtagarna på två tågsätt som fick tas ur trafik (i själva verket var man inte riktigt säker på orsak och verkan när det gällde skadorna på kontaktledning och strömavtagare). Till råga på allt havererade ytterligare ett tåg av andra orsaker, så ett tag fanns bara två tågsätt (mot normalt fem i högtrafik) igång. Dessutom fick strömmen brytas mellan Baggeby och Ropsten för att kontaktledningen skulle kunna besiktigas närmare, tågtrafiken ersattes på denna sträcka med buss.
Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Mvh.
Björn
Fler lokalbanor hade visst problem. På RB föll träd över spåret och TvB hade strömavbrott.
Re: Utför med Lidingöbanan?
Postat: lördag 28 oktober 2006 1:02
av M_M
Vandraren skrev:/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!?

Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Man tar sig för pannan.
Dagens ilandsproblem har uppenbarat sig?

Postat: lördag 28 oktober 2006 2:06
av Johan Eriksson
/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Moras, förfall, kaos och anarki, en nation i upplösning! t o m i Bangladesh lyckas man ha flaggorna kvar översvämmningar och naturkatastrofer till trots, -var skall det sluta? LB = "Liberiabanan"?
Nej, skämt och sido:
Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?
7e november läggs Alliansen trafikplan fram och 6e december kommer dito budget, en månad att spela på alltså så vässa pennorna argumenten demostrationsplakaten etc..........
Jo förresten, om Lidingö Stad genom (m)+(Fp) säger nej til underhålet av gamla bron och LB läggs ned, hur har de då tänkt sig gång- och cykeltrafiken? Får den fortsätta på gamla bron som idag tills denna ramlar ihop av åldersskäl en dag eller vill de på sikt riva gamla bron och lägga g+c-trafiken på nya bron? -knappast va?
Postat: lördag 28 oktober 2006 10:31
av Lars Ödlund
Johan Eriksson skrev:/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Moras, förfall, kaos och anarki, en nation i upplösning! t o m i Bangladesh lyckas man ha flaggorna kvar översvämmningar och naturkatastrofer till trots, -var skall det sluta? LB = "Liberiabanan"?
Nej, skämt och sido:
Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?
7e november läggs Alliansen trafikplan fram och 6e december kommer dito budget, en månad att spela på alltså så vässa pennorna argumenten demostrationsplakaten etc..........
Jo förresten, om Lidingö Stad genom (m)+(Fp) säger nej til underhålet av gamla bron och LB läggs ned, hur har de då tänkt sig gång- och cykeltrafiken? Får den fortsätta på gamla bron som idag tills denna ramlar ihop av åldersskäl en dag eller vill de på sikt riva gamla bron och lägga g+c-trafiken på nya bron? -knappast va?
Att underhålla "gammelbron" för att klara g&c trafikens krav är gissningsvis betydligt billigare, bron klarar sig säkert 50 år till med den lilla belastningen.
//Lars
Postat: lördag 28 oktober 2006 15:08
av Johan Eriksson
Jovisst blir det billigt osv, men jag vill veta om det är det som är tanken, behålla gamla bron och sen inte göra nånting (tills den om 50 år trillar ihop) eftersom gång- och cykeltrafikens tyngd/slitage inte kräver det).
(jag vet redan att du vill bagatelllisera samtliga mina förfrågningar Lars men det kanske finns andra som VET?)
Postat: lördag 28 oktober 2006 18:27
av Björn Ehnberg
Lars Ödlund skrev:Johan Eriksson skrev:/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Moras, förfall, kaos och anarki, en nation i upplösning! t o m i Bangladesh lyckas man ha flaggorna kvar översvämmningar och naturkatastrofer till trots, -var skall det sluta? LB = "Liberiabanan"?
Nej, skämt och sido:
Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?
7e november läggs Alliansen trafikplan fram och 6e december kommer dito budget, en månad att spela på alltså så vässa pennorna argumenten demostrationsplakaten etc..........
Jo förresten, om Lidingö Stad genom (m)+(Fp) säger nej til underhålet av gamla bron och LB läggs ned, hur har de då tänkt sig gång- och cykeltrafiken? Får den fortsätta på gamla bron som idag tills denna ramlar ihop av åldersskäl en dag eller vill de på sikt riva gamla bron och lägga g+c-trafiken på nya bron? -knappast va?
Att underhålla "gammelbron" för att klara g&c trafikens krav är gissningsvis betydligt billigare, bron klarar sig säkert 50 år till med den lilla belastningen.
//Lars
Ja, en sak Lidingö stad måste ta ställning till är hur man ska hantera klaffbron, och detta oavsett hur det går med tågtrafiken. Om miljödomstolen kräver att gamla vattendomar ska stå fast och bron göras öppningsbar igen måste det åtgärdas. Om klaffen stängs för gott måste den ändå förreglas, maskineri och motvikt rivas etc. Hur man än gör kommer detta att kosta Lidingö något eller några tiotal miljoner, det finns det utredningar på. Den stora kostnaden för underhåll är f.ö. målningsarbeten eftersom brostålet är i gott skick och rostangreppen förhållandevis små. Så det kommer Lidingö inte heller undan, även om man gör GC-bro av gamla bron.
Mvh.
Björn
Postat: lördag 28 oktober 2006 19:14
av Johan Eriksson
Tack för uttömmande svar!
----
Vågar ni
spekulera om vad ni tror att Alliansen kommer att presentera den 7e november?

Postat: lördag 28 oktober 2006 21:28
av Björn Ehnberg
Johan Eriksson skrev:Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?
Marginalen är fyra vagnar, eftersom högtrafik kräver 15 (5 X 3) vagnar. Ytterst temporärt kanske man, om det verkligen kniper, kan gå ned till tvåvagnståg.
Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.
Slutligen behöver 12-an sina vagnar själv fram tills dess att den senaste A32-beställningen börjar levereras 2008. Förhoppniningen är att 12-ans vagnar därefter ska kunna användas som reservdelsgruva för LB (om det då finns någon LB kvar).
Mvh.
Björn
Postat: lördag 28 oktober 2006 22:34
av Lars Ödlund
Johan Eriksson skrev:Jovisst blir det billigt osv, men jag vill veta om det är det som är tanken, behålla gamla bron och sen inte göra nånting (tills den om 50 år trillar ihop) eftersom gång- och cykeltrafikens tyngd/slitage inte kräver det).
(jag vet redan att du vill bagatelllisera samtliga mina förfrågningar Lars men det kanske finns andra som VET?)
Det är ju din tolkning av svaret, men det borde väl inte vara särskilt svårt att komma till just den slutsatsen om man satt sig in i tex (m) och (fp):s idéer.
Eftersom man ändå kommer att måste behålla bron vill man minska kostnaderna så långt det går och då "tror" man att det blir billigare utan tågtrafik.
Ett Lidingö utan "tåg" känns inte riktigt, under alla år som jag jobbade på ön kändes det som tt tåget var en del av öns "själ"
//Lars
Postat: onsdag 01 november 2006 15:22
av Mattias Blomqvist
Jag vill bara för sakens skull klarlägga att oavsett andra synder (som att inte flagga vagnarna) så var flaggan hissad i topp då jag kom till jobbet under denna förmiddag.
Nog för att det spridits halvsanningar på detta forum tidigare men ett sådant påhopp. Det trodde jag aldrig

Postat: onsdag 01 november 2006 15:50
av daniel_s
Björn Ehnberg skrev:Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.
I en nödsituation är det fullt möjligt att konvertera nockebyvagnar till Lidingödrift, det rör sig om vissa förändringar men ändå av begränsad omfattning. Utan ATC kan vagnarna likväl användas som mellanvagnar i trevagnståg (upp till tre sådana tågsätt kan användas under en dag utan att kopplas isär, under vissa förutsättningar).