Sida 1 av 1

En kort rapport fran Sao Paulo

Postat: tisdag 11 mars 2003 23:24
av Olle
Har komer en kort rapprt fran Sao Paulo.

- mycket tradbussar. Manga med dorrar pa vanstersidan eftersom man har bussgator med hoga mittplattformar.
- sparvagen som finns pa relativt nya kartor har paborjats men synes ligga i trada. Vandslingan vid buss-stationen ar byggd men inga spar lagda. Ser overvuxet ut.
- metersparig jarnvag men vi fick inte ta bilder. Mixat med normalspar (treskenspar) pa en modern vacker station.
- metron tre linjer med vackra stationer och bra vagnar av typen med saten langs vagnen.

I Rio de Janerio gick sparvagen till Santa Teresa och bergbanan till Corcovado och Jesusfiguren.

I Pindamonshangaba var den meterspariga jarnvagen inte i regular trafik. Vid besok i vagnhallen sag vi att man jobbade med vagnarna. Eldrift. Banan byggdes for att forsla folk till sanatorierna i Campos do Jordao. Man kor bokade turer. 21 april startar trafik varje dag. 09.00 0ch en kvallstur.

i Campos do Jordao gar sparvagnen med tvatimmars intervall, sa vi han inte aka med den. Den gar langt genom orten. Campos ar tyskinfluerad och ligger pa 1700 meter ovar havet.

Olle.

hoppas pa oversenende att jag inte kunde logga in pa min vanliga adrss, men ni kanner mej ju numera.

Re: En kort rapport fran Sao Paulo

Postat: onsdag 12 mars 2003 13:36
av 2763
Olle skrev:
I Rio de Janerio gick sparvagen till Santa Teresa och bergbanan till Corcovado och Jesusfiguren.
Är det inte den figur som ibland kallas för Limhamnsjesus eftersom han grävts fram i Limhamns kalkbrott för att sedermera fraktas till Latinamerika och uppgjutas för att sedermera lätt vittra till sin nuvarande form?

/T

Sydamerikansk resa

Postat: onsdag 19 mars 2003 1:50
av OlleSN
Mu befiner vi oss i Lima. Vi har akt sparvagn (nr 97, en tamligen medioker replik) de 500 metrarna som banani i Baranca soder om Lima ar lang. Linjen ligger vid elektricitetsmuseet. Nagan tunnelbana har vi annu ej sett. Det lar vara en invigd, men taxichaufforen kande inte till den.

Innan Lima har vi akt smalsparig jarnvag i Anderna, mallan Cusco och Aguas Calientas (vid Machu Picchu). Den andra jarnvagen i Cusco ar normalspar, bitvis fins det treskenspar. Banan till Aguas Calientas zikzakkar sig uppfor bergen.

La Paz verkar ha forlorat sina jarvagar. Hojden (3.600 moh) gor att man har standig huvudvark och yrsel och inte orkar sa mycket. Darfor blev det inte sa mycket lettande after de stationer som skulle ha funnits i La Paz.

For ovrigt ar det nu 30 grader har pa kvallen (Lima ligger motsvarande sodra Saudiarabien, pa avstand fran ekvatorn) och vi ska fortsatta soderut i overmorgon, mot Chile. Vi aterkommer om det finns nagot av intresse att rapportera. Bilder blir det forst nar vi kommer hem.

Olle.

Sydamerika mars 2003

Postat: tisdag 25 mars 2003 20:57
av Olle
La Plata 030325.

Sedan sist har vi avverkat annu nagra lander i denna trevliga och framforallt varma varldsdel. Vi hordes av senast i Lima och har kommer annu nagra reflektioner .......

Lima.

Jarnvagastationen stangd men upprustad utvandigt. Senast det gick tag har var for nagra ar sedan och da gick det ett turist-tag i manaden. Nu passerar det ett och annat malmtag per dag. Inget mer. Staden ar helt igenkorkad av minibussar och halvstora bussar.

Santiago de Chile.

Nu kanns det som Europa. Ordning och reda, men fortfarande valdigt mycket poliser och millitarer med stora skutvapen. Ingen pratar engelska i Sydamerika, och TV dubbad allt, sa vi vet lagom mycket om kriget i Irak och ovriga varldshandelser. Men var spanska blir battre for var dag.

Mapuchestationen i Santiago ar numera kulturcentrum. Vi fick en gajdad genomgang av byggnaden. Mycket trevligt.

Den andra stora stationen i Santiago betjanas mest av elektriska pendeltag, men avan fjarrtag med lok typ RA men med amerikanskt stuk. Mycket digabelt.

Tunnelbanan tre linjer med gummihjulsmetro typ Paris. Aldre vagnar lika linje 6 i Paris och nya lika linje 14 i Paris men med forare och inte vaggar mot perrongen. Snyggt och effektivt.

En bergbana och en agg-liftbana upp till ett hogt berg.

I ovrigt tusen och ater tusen gula bussar tvaaxliga (inga laggolv). Otrolig ljudniva pa den 16-filiga gatan genom staden. Det har gatt sparvagn har har jag sett pa gamla vykort. Fortfarande syns spar lite har och dar.

Valparaiso:

13 "Asensioares" som ingar i varldskulturarvet. Vi sag fem och av dem var en hiss (forst en lang gang in i berget sedan en hiss upp i ett tratorn hogt over mark likt Katarinahissen) och resten bergbanor av variuerande langd. De byggdes omkring forra sekelskiftet. Det finns aven tradbussar, av mycket varierande typer. Vissa ser ut som gamla Capitol-bussar, andra ar ledbussar typ Graf och andra tvaaxliga lador. Det finns aven en pendeltagslinje till Vina del Mar och vidaer osterut.

Buenos Aires:

Metro linje A med nastan 100 ar gamla vagnar. Ett sparvagsmuseeum som kor vagnar pa gatan lordag - sondag (vi var dar mandag tyvarr). En ny sparvagslinje P som har vagnar typ hoggolv 4-axliga. Tva smalsparsstationer med diselloksdragna tag, varav ena har en gemensam station med sparvagen Vi tog och bytte tag har (riktigt ruggigt slumomrade) och akta in till Buenos Aires med smalspraet, utan fonster och med en statoin som ser ut som en svensk smastadsstation, vid slutstationen Buenos Aires. Den andra smalsparsstationen heter Belgrano (vill jag minnas) och ligger vid Reito. Metro linje C har lite anorlunda vagnar mot linje B, D och E som har lite mindre och fyrkantigare tag. Det finns forstas aven en tre - fyra storre 1600-mm stationer varav en del har elektiska pendeltagslinjer. Vi akte efter diesellok (typ USA-dieslar) till La Plata, men banan ser ut att elektrifieras. Kvartstrafik hit. Halvannan timme fran BA. Busstrafiken i La Plata ar uppdelad pa 4 olika fargade bussflottor. Oeste, Este, Norte och Sur. I BA har alla linjer numren och destinationerna malade pa bussarna. Alla bussar pa samma linje ser likadana ut, men alla linjer skiljer sej lite at fargmassigt. Mycket bussar blir det i 10-miljonersstader.

Det lar finnas en museisparvag i Mar de la Plata men det ar fyra timmars tagresa dit sa det far bli till en annan gang.

For ovrigt ar det 25 - 28 grader om dagarna, 20 pa natten. Man kan ata halvkilos oxfileer och massor av gott vin for langt under hundringen (svenska alltsa) pa en bra resturang i centrum av BA.

I morgon bar det over till Montevideo med katamaran och sedan vidare till Ascension och Rio innan hemfarden. I Rio ska vi hinna med Santa Teresa-linjen innan vi ar klara med denna del av varlden.

Hoppas ni har det lika bra som vi har det just nu, onskar

Postat: tisdag 25 mars 2003 21:58
av Gäst
De trådbussar som liknar Capitoler kan vara Atlanta,GA avlagda trådbussar. Det var väl på slutet av 60talet som Atlanta lade ner all sin stora trådbusstrafik i all hast. Vagnarna var ju inte så värst gamla och de såldes nog till Chile. Mexico City fick/köpte ju många Secondhand trådbussar från USA. Dom var mestadels Marmon-Herrington modeller.
Dennis

Uruguay

Postat: torsdag 27 mars 2003 16:01
av Olle
Gardagen tillbringades i Montevideo, Uruguays huvudstad. Tva och en halv timmes katamarantur fran Buenos Aires. Vi var vid jarnvagsstationen, en valdigt stor bygnad, men den var helt bommad. Trasiga rutor och igenvuxna spar vid perrongerna. Det gar nog inga tag i Uruguay. Tyckte det var meterspar och 1600 mm.

I staden syns lite rester av sparvagen med spar och stolpar pa nagra stallen. Kopte en valdigt fin bild pa sparvagnar i staden, kanske 60-tal. Tradbussar fanns det ocksa syntes pa andra bilder.

Montevideo ar billigare och mer lantligt an Buenos Aires.

For ovrigt finns det aven spar kvar i gatan har i Buenos Aires kring Plaza de Mayor, liksom vi sag lite spar i gatan vid vart La Platabesok.

Nu klockan 12 BA-tid ar det 25 grader har och vi ska snart resa vidare till Paraguay och Ascension.

Ha're sa bra i varvarmen, onskar

Postat: söndag 30 mars 2003 0:34
av Olle
Rio den 29 mars 2003,

i gar var vi i Asunsion. Pa en skala ungefar mellan Bollnas och Jonkoping, fast 37 grader varmt pa eftermiddagen. Sparen efter sparvagen i stan ar halvt borta. Jarnvagsstationen helt overgiven och anvands som bilparkering. Jarnvagens verkstadsomrade, dar star tre skrot-anglok och nagra gamla vagnar. Sparen fran stationen och varkstaden har gatt i gatan och ar delvis overasfalterade. Inget hopp har inte. Mycket militarer och poliser aven dar. Det ar fri tillgang pa skutvapen i Paraguay, och jag har sallan sett sa mycket korrugerade platskjul med fattiga manniskor. Man blev standigt varnad att ga an hit och an dit. Inget att rekommendera nagon att aka till. Jag undrar var sparvagens vagnhall lag. Kunde inte ana den naganstans.

Annars ar man tillbaka i det ljuva Rio. Vi akte Santa Teresa sparvagen idag. Sparvagarnas sparvag !!! Vagnhallen oppen for besok. Vi han inte aka linjen som ansluter till kuggstangsbanan till Jesus-gubben. Men att aka over den hoga bron ned till stan. Wohww!! Jag vill inte aka hem, men ar tvungen. Har inte sett tunnelbanan i Rio, och hinner nog inte kolla den. Det ar 27 grader nu klockan 20 har i Rio.

Vi akte aven linbanorna upp till sockertoppen idag. Underbar utsikt! Finns det nagot sa vackert har i varlden, man blir alldeles lyrisk.

Hoppas solen skiner pa er alla i det kalla Sverige, onskar

Prolog

Postat: onsdag 02 april 2003 9:14
av Olle
Nyss hemkommen från Rio kan jag bara tillägga; åk dit !!

Vi hittade Metron så småningom, men den var stängd under helgerna. Och vi var bara där två helger.

Vi åkte taxi några gånger på stadsmotorvägen som passerar den rätt stora järnvägsstationen, som ligger i utkanten av centrum, nära den stora fjärr-buss-stationen. Långt från Copacopana där vi bodde. Det gick en del tåg på dagarna, troligen bara lokaltåg. Stationen ligger så till att man nog helst inte bör gå dit. Det finns gott om kringdrivande mindre bemedlade klientel i trakterna under alla motorvägsviadukter, och i de slummartade industriområdena runt stationen.

På något sätt kommer så småningom lite bilder från resan .........