Sida 1 av 1

2 som är tillbaka

Postat: tisdag 17 oktober 2006 19:01
av leifd
Under sommaren har vi ju saknat M98-vagnarna lite, 23 kom ju i trafik i september och nu har även 22 kommit i trafik.
Båda vagnarna har undersommare fått nya hjul. Tyvärr sliter våra prototyp-M98:or flänsar ganska hårt, vilket gör att man tyvärr måste svarva hjulen ganska ofta och mycket.
Bild
M98 22 på Drottninggatan vid Grand Hotel, 2006-10-17. Foto Leif D.

Även M97 69 har under sommaren fått känna på lite vård.
Här har en upprustning av korgen gjorts, främst då pga att den rostsanering som gjordes när vagnarna kom hit, var tänkt att hålla 3-4 år. De flesta av vagnarna har nu varit i Norrköping mellan 10 och 12 år. Även inredningsmässigt har upprustning skett, inredning slits ju den med.
Slutligen så fick vagnen fulltändig utvändig omlackering, vilket då blev i den nya blekgulare färgen.
69 är i och med det första vagn i ordinarie trafik med denna färg. M98 24 och M06 25 har ju denna färg, men ingen av dessa har ännu gått i ordinarie trafik.
Bild
M97 69 vid Tyska Torget, 2006-10-17. Foto Leif D.

Postat: tisdag 17 oktober 2006 20:00
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 17 oktober 2006 21:21
av leifd
Johan Eriksson skrev:Finemang!

Hur går det med leverenserna av M06, när kommer nästa vagn osv t o m den sista?
26 besiktigades i Bautzen i förra veckan.

Postat: onsdag 18 oktober 2006 8:41
av j0nas
Har tidigare läst att 25:an ska sättas i trafik i början av 2007 (jan?), men borde den inte gå i testtrafik en tid innan? Om 25:an fungerar utan problem, kommer då tiden mellan leverans&trafiksättning bli kortare för 26:an?

Jag har tittat efter 24:an varje gång jag varit i Norrköping sedan i våras, trodde att den slutligen var i form nu. Eller blev den lite nedprioriterad iochmed leveransen av 25:an? Hoppas ngn säger till på forumet när den börjat rulla, så jag kan ta mig till nkpg för en provtur :)

Postat: onsdag 18 oktober 2006 18:44
av leifd
j0nas skrev:Har tidigare läst att 25:an ska sättas i trafik i början av 2007 (jan?), men borde den inte gå i testtrafik en tid innan? Om 25:an fungerar utan problem, kommer då tiden mellan leverans&trafiksättning bli kortare för 26:an?

Jag har tittat efter 24:an varje gång jag varit i Norrköping sedan i våras, trodde att den slutligen var i form nu. Eller blev den lite nedprioriterad iochmed leveransen av 25:an? Hoppas ngn säger till på forumet när den börjat rulla, så jag kan ta mig till nkpg för en provtur :)
Ang 25:an....
Behovet att låta vagnen gå i testtrafik är inte så stort, då detta är en färdig spårvagnstyp som köpts. Ca 55 st av exakt detta utförande går ju i daglig trafik i Frankfurt och åtskilliga fler i liknande utförande rullar på många platser i värden.
Att trafiksätta vagn 26 torde inte heller bli så brådskande, då det mesta ju görs klart i förväg. Bedömer att ca 2 veckors arbete är vad som läggs på att idriftsätta efter att vagnen kommit till Norrköping.
Viktigt är ju dock att snart kunna komma igång med utbildning på vagnen. 100 - 130 personer ska utbildas, dvs alla som idag kör spårvagn (= har kompetens) i Norrköping. Men för att dessa då inte ska tappa kompetens igen, är det ju bra om vagntypen även kan sättas i trafik i begränsad omfattning ganska snart.
Just nu är tydligen största problemet hur man ska ta betalt av resenärerna. Ötraf vill tydligen att föraren trotts allt ska sälja, vilket kommunen och facket nekart till. Inna detta är löst, lär vagnarna inte komma i trafik. Tror att januari 2007, nog bara är en dröm.....

Ang. 24.....
Så är denna inte på något sätt nedprioriterad. Däremot så väntar man på elekronik-komponenter fortfarande. Handlar om kraftkomponenter av äldre utförande, som tyvärr inte längre serietillverkas.
Specialtillverkning har fått tillgripas, med leveranstid på ca 18 mån. Detta har även drabbat andra europeiska spårvägar som har motsvarande vagntyp (vagn 24 motsvarar idag München typ R2.2), då det finns en hel del vagnar avställda.

Förmodligen kommer det väl nån enkel rad här på forum när dessa börjar trafiksättas.

/Leif D

Postat: onsdag 18 oktober 2006 19:19
av M_M
leifd skrev:Ang. 24.....
Så är denna inte på något sätt nedprioriterad. Däremot så väntar man på elekronik-komponenter fortfarande. Handlar om kraftkomponenter av äldre utförande, som tyvärr inte längre serietillverkas.
Specialtillverkning har fått tillgripas, med leveranstid på ca 18 mån. Detta har även drabbat andra europeiska spårvägar som har motsvarande vagntyp (vagn 24 motsvarar idag München typ R2.2), då det finns en hel del vagnar avställda.
Det borde finnas en marknad för ett par olika modeller av färdigt renoverings-uppgraderingskit som passar spårvagnar med olika motortyper och som kan ersätta de flesta befintliga reglersystem, och därmed sudda bort behovet av specialreservdelar.

Men vad för kraftkomponenter rör det sig om? Inte specialtillverkar man t.ex. speciella halvledare med "stenålderskaraktäristik", eller plockar man fram gamla metoder / gammal utrustning? Det verkar faktiskt rätt underligt, det är ju väldigt komplicerade procedurer att framställa halvledare medan att räkna om en befintlig konstruktion och byta ut vissa rena standardkomponenter för att de gamla utgångna kompenenderna ska gå att ersätta med moderna borde faktiskt vara klart billigare.

Det enda som egentligen hänt är väl att inre resistans och stigtider på thyristorer förbättrats o.s.v., i grunden är det ju samma typ av komponenter (men med bättre data) vi har idag som man hade för många år sen. Det har visserligen tillkommit nya komponenttyper, men inga komponenter av betydelse har egentligen försvunnit. (Germaniumhalvledare bör nog inte räknas som betydelsefulla i de här sammanhangen).

Går det att få tag på kopplingsschema på elektronikkomponentnivå på antingen dessa eller för den delen lika gärna någon jämförbar spårfordonmodell?
(givetvis *går* det, men på ett sätt som är rimligt för vilken privatperson som helst). Offentlig handling i nån slags arkiv? :)

Postat: onsdag 18 oktober 2006 21:26
av leifd
mats skrev:
leifd skrev:Ang. 24.....
Så är denna inte på något sätt nedprioriterad. Däremot så väntar man på elekronik-komponenter fortfarande. Handlar om kraftkomponenter av äldre utförande, som tyvärr inte längre serietillverkas.
Specialtillverkning har fått tillgripas, med leveranstid på ca 18 mån. Detta har även drabbat andra europeiska spårvägar som har motsvarande vagntyp (vagn 24 motsvarar idag München typ R2.2), då det finns en hel del vagnar avställda.
Det borde finnas en marknad för ett par olika modeller av färdigt renoverings-uppgraderingskit som passar spårvagnar med olika motortyper och som kan ersätta de flesta befintliga reglersystem, och därmed sudda bort behovet av specialreservdelar.

Men vad för kraftkomponenter rör det sig om? Inte specialtillverkar man t.ex. speciella halvledare med "stenålderskaraktäristik", eller plockar man fram gamla metoder / gammal utrustning? Det verkar faktiskt rätt underligt, det är ju väldigt komplicerade procedurer att framställa halvledare medan att räkna om en befintlig konstruktion och byta ut vissa rena standardkomponenter för att de gamla utgångna kompenenderna ska gå att ersätta med moderna borde faktiskt vara klart billigare.

Det enda som egentligen hänt är väl att inre resistans och stigtider på thyristorer förbättrats o.s.v., i grunden är det ju samma typ av komponenter (men med bättre data) vi har idag som man hade för många år sen. Det har visserligen tillkommit nya komponenttyper, men inga komponenter av betydelse har egentligen försvunnit. (Germaniumhalvledare bör nog inte räknas som betydelsefulla i de här sammanhangen).

Går det att få tag på kopplingsschema på elektronikkomponentnivå på antingen dessa eller för den delen lika gärna någon jämförbar spårfordonmodell?
(givetvis *går* det, men på ett sätt som är rimligt för vilken privatperson som helst). Offentlig handling i nån slags arkiv? :)
Förefaller ju som de finns en marknad..... tyvärr känner ja inte till så mycker i detalj dock.