j0nas skrev:Sedan 90-talet har jag ibland haft (o)turen att åka med en X12:a med loggan "Nyköpingen" på sidan istället för Ötrafs vanliga X14. Är lite nyfiken på den!
* När började den köra åt Ötraf och varför? Köptes det in för få X14 när pendeltågssatsningen gjordes?
* Hur kommer det sig att den fått namnet Nyköpingen, och på vilken linje användes den innan?
* I samband med Ötrafs renoveringsprogram för pendeltågen som startar nu kommer den at målas om. Kommer den efter renoveringen att vara en X14 precis som nr 3223 blev år 2000? Kommer Även inredningen att matcha Ötrafs övriga tåg?
Alla detaljer om detta kan jag tyvärr inte, men lite.....
Då pendeln startades 1995, så bestod vissa avgångar av X2-2 tågsätt som gick på den sk. Tresjölänken (Örebro - Mjölby - Linköping - Norrköping - Katrineholm - Eskilstuna - Västerås - Sala).
Då dessa tågsett senare överfördes till den trafik de köpts för, bl.a. Svealands och Mälarbanorna, så gjordes trafikupplägget om radikalt.
Bl.a. upphörde körning med Ötraf X14 på andra SJ-linjer (utom katrinehol och Nyköping).
I detta läge gick alla X14 åt i trafiken (3223 fanns då ej hos Ötraf), varför det överenkos med SJ att SJ skulle hålla med ett reservfordon.
För detta valdes då X12 3190, som dittils gått på ett avtal om utökad tågtrafik med Nyköpings kommun. Detta avtal hadde dock ersatts av annat och vagnen var i princip sysslolös.
Nu utrustades vagnen med Ötraf-biljettutrustning och en arbetsplats för tågvärden i det f.d. pentryt. Vilket år detta var, vet jag dock inte, men gissar på slutet på 90-talet.
Från början köptes alltså 9 st X14 in av Ötraf, detta räckte bra i det upplägg som fanns då. Senare har ju detta förändrats radikalt, främst p.g.a. den stora trafikökning vi har varje år.
Nu är antalet tågsätt 11 st, 10 st X14 + 1 st X12, alla ägda av Ötraf, som alltså köpte 3190 under 2005, då det visat sig vara billigare än att betala hyra för vagnen, som ändå gick dagligen i Ötraf-tågen.
Kan även nämna att behov att ett eller två ytterligare tågsätt finns, tyvärr finns dock inga tågsätt.
3190:s namn kom alltså till då den avsattes för kontraktet med Nyköpings kommun.
X12 3190, kommer att bli X14 3190, troligen någon gång under sommaren 2007, om jag minns tidsplanen rätt. Den kommer då att vara likvärdig med övriga X14, som f.ö. kommer att byggas om delvis inredningsmässigt. Alla detaljer är dock ännu inte klara, då man just nu endast gör säkerhetrelaterade arbeten i revisionsprogrammet.
Möjligen har du kanske även åkt men den nu tillfälligt inlånade X12 3219, som är ett SJ-fordon som bl.a. gått som reservfordon åt Västtrafik. Denna är inhyrd för att något så när täcka upp den brist som uppstått av att X14 3236 fortfarande är på reparation efter kollition.
Hur vet jag nu detta ?
Jo det är min arbetsplats sedan några år tillbaka.