Sätts Sirion enbart in på Linje 6 tills vidare?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Sätts Sirion enbart in på Linje 6 tills vidare?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Vore intressant om någon hade kännedom om detta, försökte hitta en Sirio runt Brunnsparken ikväll, men hade ingen tur. Å andra sidan, skulle det kunna förklaras med att dom bara körs i linje 6 (vilket är något jag har läst någonstans, med motiveringen att 6:an har särskild handikappanpassning, och således prioriteras). Linje 6 kör ju inte några natturer...

Det verkar uppenbart att man inte vill ha M28 och M29 i natttrafiken, då det syntes enbart M31 ikväll, men det har väl sin logiska förklaring i att passagerare kan kliva på utan översyn i bakre vagnen när man kör med 2 ihopkopplade M28:or t.ex, och på så sätt åka gratis på ett enkelt sätt.

Nu när man i vilket fall har intentionen att trafikera med de nya spårvagnarna vore det roligt om det började dyka upp Sirio även på andra linjer. Förvisso har det enligt vittnen här, och enligt bekanta körts Sirio på alla möjliga sträckningar (3,6,7,9,11,13...), men det kanske bara var någon tillfällig tillsättning innan friidrotts-EM?
Satsa på Spårvägarna
Barre

Re: Sätts Sirion enbart in på Linje 6 tills vidare?

Inlägg av Barre »

Stefan_Brännström skrev: Det verkar uppenbart att man inte vill ha M28 och M29 i natttrafiken, då det syntes enbart M31 ikväll, men det har väl sin logiska förklaring i att passagerare kan kliva på utan översyn i bakre vagnen när man kör med 2 ihopkopplade M28:or t.ex, och på så sätt åka gratis på ett enkelt sätt.
Just möjligheten att planka är nog inte anledningen, det är trots allt inga problem att någonsin under dagen planka på en spårvagn i Göteborg.
Förarna "bryr" sig knappast om du stämplar eller ej.
"I bring nothing to the table!"
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Skriver det igen, på vardagar skall M32 sättas ut på L6 då detta är den första linjesträckningen som har i princip 100% handikappanpassade hållplatser.

På lördag och söndag kan man se M32 på andra linjer under dagarna.

M32 skall inte gå nattrafik alls än, troligtvis lär det dröja länge innan man får se den på natten, betänk hur M31 ser ut invändigt efter en nattkörning på fre/lördagsnatt :cry:
Där finns även lite av orsaken till varför M31 är såpass "sunkig" invändigt.

Pedalvagnar skall inte sättas ut på nattvagnsomlopp fre/lördagsnatt och det beror mest på säkerheten för föraren, har inget med att folk "plankar" på släpet, det gör folk oavsett vagnstyp på nätterna, varför kliver mer än hälften av vagnen om BK kommer?? Jo för att mer än hälften plankar :?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Hur många och vilka M32 är i drift idag, vardag resp. helg?
Tänkte på om man ska ta sig en tur neråt i höst eller inte.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Slagpåse skrev:Skriver det igen, på vardagar skall M32 sättas ut på L6 då detta är den första linjesträckningen som har i princip 100% handikappanpassade hållplatser.
Vad räknas egentligen som handikappanpassade platser? Om man tittar på t.ex. Bellevue så har vägverket/gatukontoret sett till att rullstolar och liknande kan rulla fritt utan jobbiga kanter på övergångsställena omkring hållplatsen, men däremot verkar det inte finnas något ställe man kommer ner från ytan som själva hållplatserna befinner sig på, utan att passera en liten kant.

Jag undrar också om höjden på låggolvdelen i M31 är exakt samma som på M32, och hur stort gap mellan vagn och hållplats, och hur stor höjdskillnad som ses som "okej" för att en hållplats ska anses vara handikappanpassad? T.ex. känns gapet inget vidare på centralen (för M31) som väl borde vara en av de hållplatser som det är mest angeläget att få till bra.
Slagpåse skrev:På lördag och söndag kan man se M32 på andra linjer under dagarna.
Aha, då vet man när kameran ska användas :)
Slagpåse skrev:M32 skall inte gå nattrafik alls än, troligtvis lär det dröja länge innan man får se den på natten, betänk hur M31 ser ut invändigt efter en nattkörning på fre/lördagsnatt :cry:
Där finns även lite av orsaken till varför M31 är såpass "sunkig" invändigt.
En intressant fråga är hur mycket extra folk ombord på vagnarna det skulle gå åt - om det ens skulle funka - för att få folk att inte skräpa ner o.s.v. på natturerna?

Har det blivit skillnad när man gjorde den stora ändringen av nattrafiken?
Slagpåse skrev:Pedalvagnar skall inte sättas ut på nattvagnsomlopp fre/lördagsnatt och det beror mest på säkerheten för föraren, har inget med att folk "plankar" på släpet, det gör folk oavsett vagnstyp på nätterna, varför kliver mer än hälften av vagnen om BK kommer?? Jo för att mer än hälften plankar :?
Fast före den stora ändringen av utformningen av nattrafiken så var väl plankandet nästan helt försumbart?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Jag skrev nästan 100% handikappanpassad, det finns hpl som inte är bra ens på denna linjesträckning.
Drottnongtorget är som den är, lär dröja innan den byggs om igen, dessutom så har jag vid flertalet gånger fått ombord rullstol på dom olika hållplatslägena där utan att den rullstolsbundne behövt hjälp.

Spårvagnsvärdar kostar för mycket tydligen att ha, ett problem idag är att folk inte vet vilka rättigheter Vi som förare har att säga till, avhysa folk mm, detta gör att när jag t ex säger ifrån så börjar folk diskutera istället för att lyssna, slutar oftast i en avhysning.

Sedan gällande nedskräpningen så är det nog mera en inställning till kollektivtrafikfordonen, ta nu när vi har tre "gratistidningar" nedskräpningen har ökat så mycket att numera är det en säkerhetsrisk, bara en tidsfråga innan vi har brand i vagn som urartar beroende på att det ligger drivor med tidningar.

Och resandetalet har ökat med den nya nattrafiken, tyvärr har inte intäckterna följt samma mönster.

Jag körde i den gamla nattrafiken och den som lyckades komma förbi mig utan att betala/stämpla kunde gått få lov att åka gratis, kallar det isåfall för grymm skicklighet.
På mina nattvagnar var det nog 99,999% betalning utan förseningar, folk som normalt åkte lärde sig att den "gubben" är det ingen idé att diskutera med, kalla för det ena med det tredje, då åkte man av vagnen.
Detta gjorde att man väldigt sällan hade stora problem, folk reagerade och hjälpte till istället för att lojt titta åt andra hållet.

Nåja nu "skenade" jag ifrån ämnet, M32 kommer att rulla så mycket som möjligt men att garantera att dom trafikerar alla dagar går tyvärr inte.

Vagn 403 till 407 trafikerar, 408 lär vara på g ut också.
Ilex

Inlägg av Ilex »

Pedalvagnar skall inte sättas ut på nattvagnsomlopp fre/lördagsnatt och det beror mest på säkerheten för föraren, har inget med att folk "plankar" på släpet.
På vilket sätt är M31 bättre än M28/M29 vad gäller säkerheten för föraren?

/Ilex
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Slagpåse skrev:Jag skrev nästan 100% handikappanpassad, det finns hpl som inte är bra ens på denna linjesträckning.
Sant. Vilka hållplatser räknas då som "bra"? De som ser ut att ha fått en ny färg på kanten mot spåret och allmänt verkar 'renoverade' kanske? Jag får nog titta lite mer själv också :)
Slagpåse skrev:Spårvagnsvärdar kostar för mycket tydligen att ha, ett problem idag är att folk inte vet vilka rättigheter Vi som förare har att säga till, avhysa folk mm, detta gör att när jag t ex säger ifrån så börjar folk diskutera istället för att lyssna, slutar oftast i en avhysning.
Synd. Det där borde vara en fråga för polis/ordningsmyndigheter, åtminstone delvis dras på deras budget. En gång i tiden fanns det ju "tunnelbanepoliser"...
Slagpåse skrev:Sedan gällande nedskräpningen så är det nog mera en inställning till kollektivtrafikfordonen, ta nu när vi har tre "gratistidningar" nedskräpningen har ökat så mycket att numera är det en säkerhetsrisk, bara en tidsfråga innan vi har brand i vagn som urartar beroende på att det ligger drivor med tidningar.
Det där är ett intressant problem och grejen är nog den att när det är fler än en tidning så kämpar alla tidningarna med att just deras tidning ska läsas före någon annan, och delar därför ut fler tidningar än nödvändigt.

Undrar vad som händer om man hotar att plocka bort de där burkarna tidningarna delas ut från på t.ex. drottningtorget, och förbjuda tidningarna att använda tidningsställen ombord på vagnarna?
Slagpåse skrev:Och resandetalet har ökat med den nya nattrafiken, tyvärr har inte intäckterna följt samma mönster.
Synd.
Jag tror förresten att det är en hel del som inte riktigt begripit eller skiter i att det är ett extratillägg på nätterna.

Vad kostar förresten utrustningen som sitter i ett alkolås? Undrar hur det skulle bli om man erbjöd folk att blåsa i en sån och om det blir "grönt" så slipper de nattillägget? :)
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

mats skrev:
Slagpåse skrev:Spårvagnsvärdar kostar för mycket tydligen att ha, ett problem idag är att folk inte vet vilka rättigheter Vi som förare har att säga till, avhysa folk mm, detta gör att när jag t ex säger ifrån så börjar folk diskutera istället för att lyssna, slutar oftast i en avhysning.
Synd. Det där borde vara en fråga för polis/ordningsmyndigheter, åtminstone delvis dras på deras budget. En gång i tiden fanns det ju "tunnelbanepoliser"...

Men om föraren står på sig så är det mer troligt att passagerarna får lite civilkurage, eller?

mats skrev:
Slagpåse skrev:Sedan gällande nedskräpningen så är det nog mera en inställning till kollektivtrafikfordonen, ta nu när vi har tre "gratistidningar" nedskräpningen har ökat så mycket att numera är det en säkerhetsrisk, bara en tidsfråga innan vi har brand i vagn som urartar beroende på att det ligger drivor med tidningar.
Det där är ett intressant problem och grejen är nog den att när det är fler än en tidning så kämpar alla tidningarna med att just deras tidning ska läsas före någon annan, och delar därför ut fler tidningar än nödvändigt.

Undrar vad som händer om man hotar att plocka bort de där burkarna tidningarna delas ut från på t.ex. drottningtorget, och förbjuda tidningarna att använda tidningsställen ombord på vagnarna?

Har inte Metro exklusivt kontrakt med Västtrafik på tidningsutdelning? Jag trodde det upphandlades precis som trafiken. I så fall kan man hoppas att de andra två gratistidningarna ger upp med tiden.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Ilex skrev:
Pedalvagnar skall inte sättas ut på nattvagnsomlopp fre/lördagsnatt och det beror mest på säkerheten för föraren, har inget med att folk "plankar" på släpet.
På vilket sätt är M31 bättre än M28/M29 vad gäller säkerheten för föraren?

/Ilex
Det är svårare att ta sig in i förarhytt på M31
Erik Sandblom skrev:Har inte Metro exklusivt kontrakt med Västtrafik på tidningsutdelning? Jag trodde det upphandlades precis som trafiken. I så fall kan man hoppas att de andra två gratistidningarna ger upp med tiden.
Metro har avtal med Västtrafik/Göteborgs Spårvägar, City eller .SE får inte läggas i behållarna av deras personal, att den däremot hamnar i behållarna ändå är passagerare och tidningsplockarnas förtjänst.
Stefan_Brännström

Sirio tycks gå på fler linjer även vardag

Såg till min stora lycka en Sirio komma på 11:ans linje i måndags kväll, mot Bergsjön. Det borde ju innebära att man får tillfälle att "åka äkta" med den snart, då jag ofta far mellan Drottingtorget och Berga...
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

.

Det var vagn nr. 407 förresten, och snart kommer väl 409-410 också?
Satsa på Spårvägarna
Skriv svar