Sida 1 av 1

Prototyptåg..

Postat: fredag 13 oktober 2006 22:12
av Bussmicke
har jag för det skulle röra sig om.

Bild

Bild

Postat: fredag 13 oktober 2006 22:14
av djth
Fint! Men synd om tyskarna med dessa burkar att åka runt i...eller? Vore jätteintressant med interiörbilder, man undrar hur komforten är i tågen?

Postat: fredag 13 oktober 2006 22:38
av Bussmicke
Ska se om jag har en interiörbild.

Postat: lördag 14 oktober 2006 0:12
av cnr
Dette er ikke prototyper, men serievogner av type GI/1, nærmere bestemt GI/1E. Vognene er bygd i DDR i 1988-89. Forgjengerserien GI ble bygd i 1978-83 og utrangert på midten av 90-tallet, og solgt til Nord-Koreas metro i Pyongyang (dit forøvrig også D-vogner med større profil kom). Prototypen fra 1974 ble derimot skrotet, og gikk ikke utstrakt i vanlig trafikk.

Vognene vi ser her er nylig ombygd for å gå i trafikk i ca. 15 år til. De har fått oppdatert den tekniske utrustningen og frisket opp interiøret. I forbindelse med ombygningen bruker man bl.a. deler fra de nylig utrangerte (siste tur i 2004) DL-vognene som nå er skrotet - vogner som er 20 år eldre enn dem delene monteres inn i! Det går også ennå uombygde vogner, men da i orange lakk. Disse bør man få på bilde, for snart er alle ombygd.

Av ikke så vennlige tunger har vognene blitt kalt bonde- og arbeidercontainere eller G for "Grubenbahn" - gruvevogner. Spesielt de uombygde vognene bråker og rykker forferdelig, men det er blitt litt bedre etter ombyggingen. Faktisk bråker de så mye utvendig at det er utstedt direktiv om at G-vogner (også de ombygde) normalt ikke skal gå på høybanen i Kreuzberg (U1 til Warschauer Straße), men nå som U2 er brutt ved Gleisdreieck, kommer man ikke unna dette. Man velger å kjøre A3-vogner på Pankow-siden av dette bruddet, da disse er enklere å transportere i storprofilnettet.

Vi kan ta med at vognene formelt ikke lenger eies av BVG, men av et amerikansk leasingfirma, som BVG leier vognene tilbake fra. Dette gir skattefordeler og frie penger da avtalen ble inngått, men nå kan man heller ikke kvitte seg med vognene selv om man skulle ønske det...

Litt om historien til vognene (på tysk) på Berliner Verkehrsseiten:
Forgjengeren GI: http://www.berliner-verkehrsseiten.de/u ... typ_g.html
Uombygde vogner, GI/1: http://www.berliner-verkehrsseiten.de/u ... _gi_1.html
Ombygde vogner, GI/1E: http://www.berliner-verkehrsseiten.de/u ... gi_1e.html

Takk for flotte Berlinbilder, Micke!

Postat: lördag 14 oktober 2006 0:44
av Magst
Detta är de tåg som togs fram i Östtyskland och som går under benämningen serie G. Dessa tåg utlånades även för trafik i Athens tunnelbana under en period.

I stället för skrotning har många vagnar sålts till Nordkorea för trafik på tunnelbanan i Pyongyang. Se bild:

http://www.pyongyang-metro.com/bvg.jpeg

Postat: lördag 14 oktober 2006 1:13
av Bussmicke
Tack själv CNR, var länge sedan man såg dig här.
De ikke ombyggda vagnarna 2+300-serien fick jag ganska många bilder på.
Många o många men jag tog bild varje gång jag fick tillfälle till det.
Mer bilder skall komma upp på hemsidan framöver.

Så Berlin använder Littera/Typ precis som Stockholm C14, C20, Oslo T5, T6 etc.?

Postat: lördag 14 oktober 2006 11:11
av Puggen
Är det bara jag som tycker att kopplet på tåget ser rätt likt ut som kopplen som finns på tunnelbanetågen här i sthlm?

Postat: lördag 14 oktober 2006 11:52
av daniel_s
Det är ett Scharfenbergkoppel, förmodligen Europas vanligaste automatkoppel. Finns i ett par olika varianter på många järnvägsfordon, tunnelbanevagnar och spårvagnar och blev "nästan" europeisk standard på normalspåriga järnvägar. I Sverige finns det på nästan alla motorvagnståg sedan 1950-talet. C20 har en svensktillverkad variant av detta koppel medan Cx-vagnarna har det amerikanska Westinghousekopplet (i och för sig också licenstillverkat av Kolsva bruk!)