Sida 1 av 2
Trikken i Oslo NEDLEGGES!
Postat: måndag 10 mars 2003 22:40
av Roger S
En trist tid for alle som liker trikk her i Oslo. Som dere kanskje vet forsvant trikken på Kjelsåsbanen (Disen-Kjelsås) 22.11.2002. Om en måned, 12.04.2003, blir trafikken over Homansbyen (Welhavensgate - Rosenborg) innstilt. Jeg er ikke spesielt fornøyd om dagen, spesielt siden trikken er arbeidsplassen min.
Om ti år må vi kanskje reise til Göteborg for å reise med trikk....
Men det skjer da ting heldigvis.
Sekretariatet for Bytrafikk hang i natt opp plakater på de berørte holdeplassene på linje 11 mellom Stortorvet og Homansbyen om den forestående nedleggingen. Sporveien har ikke informert om nedleggelsen til noen. Dette kom heldigvis på nyhetene på TV i kveld! Så får vi se om det skjer noe snart.
Re: Trikken i Oslo NEDLEGGES!
Postat: tisdag 11 mars 2003 8:13
av Nico
Roger S skrev:En trist tid for alle som liker trikk her i Oslo. Som dere kanskje vet forsvant trikken på Kjelsåsbanen (Disen-Kjelsås) 22.11.2002. Om en måned, 12.04.2003, blir trafikken over Homansbyen (Welhavensgate - Rosenborg) innstilt. Jeg er ikke spesielt fornøyd om dagen, spesielt siden trikken er arbeidsplassen min.
Om ti år må vi kanskje reise til Göteborg for å reise med trikk....
Men det skjer da ting heldigvis.
Sekretariatet for Bytrafikk hang i natt opp plakater på de berørte holdeplassene på linje 11 mellom Stortorvet og Homansbyen om den forestående nedleggingen. Sporveien har ikke informert om nedleggelsen til noen. Dette kom heldigvis på nyhetene på TV i kveld! Så får vi se om det skjer noe snart.
Huff ja, i fjor høst begynte jeg å ta trikken fra Rikshospitalet i stedet for t-banen fra Ullevål Stadion pga. diverse skriverier om å legge ned diverse linjer. Man burde kanskje injisere litt samfunnsøkonomisk fornuft i sporveisledelsen og politikerne
Fikk også tatt endel bilder siste dagen det gikk trikk til Kjelsås, men disse er enda ikke fremkalt

Grattis
Postat: tisdag 11 mars 2003 11:10
av axel björner
Vill härmed gratulera politikerna i Oslo. Ni är de ända politiker i västvärlden som lägger ner spårvagnar. Överallt i hela västvärlden byggs nya system och gamla uppgraderas och förlängs.
Existerar inte sammal förutsättningar i Oslo som i resten av världen?
Vad har ni förstått i Oslo som inte resten av världen har förstått?
Tur att man inte bor i en sån bakåtsträvarstad som Oslo, fast det är klart, politikerna i Stockholm vägrar ju att inse spårvagnars fördelar, så stockholmspolitikerna kan väl ta Oslopolitikerna i hand.
Re: Grattis
Postat: tisdag 11 mars 2003 11:28
av 2763
axel björner skrev:Tur att man inte bor i en sån bakåtsträvarstad som Oslo, fast det är klart, politikerna i Stockholm vägrar ju att inse spårvagnars fördelar, så stockholmspolitikerna kan väl ta Oslopolitikerna i hand.
Hur menar du då?
Vad jag har sett det sista så är en majoritet av politruckerna i Stockholm för spårväg. Problemet är väl att det är en massa annat som måste prioriteras - en fungerande sjukvård exempelvis.
Stockholm bygger dessutom Tvärbana i nästan rasande takt - även om det inte händer så mycket just nu.
Att starta med att bygga innerstadsspårväg tar tid. Utredningar m.m. måste göras, planärenden måste gå igenom, upphandlingar av tjänster och material göras. Det är långt till beslut och det är långt från beslut tills dess att första vagnen öppnar dörrarne för passagerare.
/Tony
Re: Grattis
Postat: tisdag 11 mars 2003 12:45
av Roger S
axel björner skrev:Vill härmed gratulera politikerna i Oslo. Ni är de ända politiker i västvärlden som lägger ner spårvagnar. Överallt i hela västvärlden byggs nya system och gamla uppgraderas och förlängs.
Existerar inte sammal förutsättningar i Oslo som i resten av världen?
Vad har ni förstått i Oslo som inte resten av världen har förstått?
Tur att man inte bor i en sån bakåtsträvarstad som Oslo, fast det är klart, politikerna i Stockholm vägrar ju att inse spårvagnars fördelar, så stockholmspolitikerna kan väl ta Oslopolitikerna i hand.
Ja, er det ikke herlig? Vi er så heldige at Oslo drives av høyresiden (konservative, er ikke helt sikker på hva Sveriges utgave heter), og de tenker bare penger. Den ansvarlige for Miljø og Samferdsel her i byen, samferdselsbyråd Hilde Barstad, er ei udugelig kjerring som ikke har noe som helst greie på hva hun driver med. Hun er ikke populær verken blant befolkningen eller øvrige politikere. Som en annen høyre-politiker sa: "Hun har fått til to ting: 1. Få slutt på brøyting og strøing av gater. 2. Nedlegge trikken".
Administrasjonen i Sporveien er ikke særlig bedre. De liker ikke trikk! Og dermed gjør de alt for å få den vekk.
Men de har et problem: folk i Oslo VIL HA trikk! Folk på Kjelsås er illsinte, og de lokale politikerne har for lengst forlangt at Kjelsåsbanen gjenåpnes. Som tidligere nevnt, blir det flere nedskjæringer og nedleggelser 12. april. Sporveien har selvfølgelig valgt å gjøre dette i påskeferien, for at det skal bli så lite bråk som mulig. De har dessuten ikke nevnt dette for noen; det er bare de ansatte og noen få "interesserte" som vet om det. De er redde for hva reaksjonene blir, og vil selvfølgelig vente i det lengste med å annonsere nedleggelsene.
Men det jobbes hardt med å redde trikken, og istedet utvikle den. Men enn så lenge er det tungt. Et lyspunkt er det: i september er det kommunevalg! Og det virker som om innbyggerne i denne byen er lei av høyrepolitikk. Venstresida gjør det veldig bra på meningsmålingene, og de vil ha trikk!
Nei, den som lever får se. Homansby-trikken forsvinner nok 12. april, men for hvor lenge?
Har lagt ut ei side om nedleggelsene på
http://trikkogbane.info/120403.html
Postat: tisdag 11 mars 2003 13:47
av Johan Eriksson
x
Postat: tisdag 11 mars 2003 15:04
av Nico
Det er også enormt frekt av politikerne og ledelsen i sporveien å si at tilbudet blir bedre. Se på Homansbyen, ingen erstatning. Se på Kjelsås, nedleggelse av direktelinje til byen, busserstatning med overgang til t-bane fra Storo. Hvordan kan man si at det er et bedre tilbud? Tetzchner er jo såvidt jeg har forstått tidligere høyre-politiker

Re: Grattis
Postat: tisdag 11 mars 2003 15:27
av Bussmicke
axel björner skrev:Vill härmed gratulera politikerna i Oslo. Ni är de ända politiker i västvärlden som lägger ner spårvagnar. Överallt i hela västvärlden byggs nya system och gamla uppgraderas och förlängs.
Existerar inte sammal förutsättningar i Oslo som i resten av världen?
Vad har ni förstått i Oslo som inte resten av världen har förstått?
Tur att man inte bor i en sån bakåtsträvarstad som Oslo, fast det är klart, politikerna i Stockholm vägrar ju att inse spårvagnars fördelar, så stockholmspolitikerna kan väl ta Oslopolitikerna i hand.
Nedläggning, typiskt.
Och Norge som har alla sina Oljepengar...
Ta lite av dom och satsa.
Re: Grattis
Postat: tisdag 11 mars 2003 16:12
av Ulrik Berggren
TonyM skrev:[Stockholm bygger dessutom Tvärbana i nästan rasande takt - även om det inte händer så mycket just nu.
Kanske inte på ytan, men planeringsarbetet är i full gång, tro mig. Och pengar har man fått från BV för sträckan till Solna åtminstone. Sen har vi konverteringen av SB, men det är ju en annan sak...

SB påminner f ö om Oslos t-bane, men här konverterar man åt andra hållet

(jfr Sognsvannsbanen, Holmenkollbanen osv)
TonyM skrev:
Att starta med att bygga innerstadsspårväg tar tid. Utredningar m.m. måste göras, planärenden måste gå igenom, upphandlingar av tjänster och material göras. Det är långt till beslut och det är långt från beslut tills dess att första vagnen öppnar dörrarne för passagerare.
/Tony
Precis. Och det är här vi ligger till när det gäller förlängningen av TB norr- och österut

Re: Grattis
Postat: tisdag 11 mars 2003 20:00
av Axel Björner
Hur menar du då?
Vad jag har sett det sista så är en majoritet av politruckerna i Stockholm för spårväg. Problemet är väl att det är en massa annat som måste prioriteras - en fungerande sjukvård exempelvis.
Stockholm bygger dessutom Tvärbana i nästan rasande takt - även om det inte händer så mycket just nu.
Vad jag menade var att Socialdemokraterna i Sthlm är klart negativa till Spårvagnar i Stockholms innerstad. Ord som "farliga", "omoderna", har jag hört uttalas av ledande socialdemokrater.
Under valkampanjen gick jag runt i valstugorna och frågade politikerna vad de tyckte om spårvagnar i innerstan, alla partier var positiva utom S som i stort sett skrattade ut mig. "Spårvagnar kommer aldrig tillbaka i innerstaden", "Spårvagnar hör hemma på museer" och liknande fick man höra. När jag påpekade att många städer i Europa och USA satsade på moderna pårvagnar med gott resultat var det något för de fullkomligt obekant.
Och Socialdemokraterna har makten i Stockholm nu.
Postat: tisdag 11 mars 2003 20:20
av Roger S
Johan Eriksson skrev:Nei, den som lever får se. Homansby-trikken forsvinner nok 12. april, men for hvor lenge?
Hoppas kan man alltid men det saknas säkert inte pengar att så snabbt som möjligt - i klassisk nedläggningsstil - asfaltera över spåren och klipper ned kontaktledningen!?
Administrasjonen på Tøyen vil ha trikken vekk. Administrasjonen på Grefsen vil ikke nedlegge noe som helst. Dessverre må Grefsen følge ordre fra Tøyen, og får ikke gjort stort mot dette. Grefsen er veldig tause om dagen. Men man prøver å holde motet oppe.
Ifølge pålitelige kilder er Kjelsåsbanen delvis asfaltert over fordi det så mange huller rundt sporene. Det har kommet veldig mange krav fra bileiere den siste tida som har fått ødelagt bilene sine p.g.a hullene. Det er billigere å fjerne asfalten ved en gjenåpning enn å betale for alle skadene. Kanskje forståelig, men det er veldig provoserende å se at dette blir gjort.
Disen idag, 11. mars 2003.
Det er faktisk strøm på hele kontaktledningsanlegget mellom Disen og Kjelsås. Det er visstnok best for anlegget. Ikke noe er bedre enn det.
I Homansbyen skal spor og kontaktledning bli værende. Det virker som om politikerne har innsett at trikkenedleggelsene er svært kontroversielle, og har visstnok gitt beskjed om at infrastrukturen skal bli værende. Men jeg har allikevel ingen grunn til å stole på det. Men jeg håper!!
Re: Grattis
Postat: tisdag 11 mars 2003 20:26
av Roger S
Ulrik Berggren skrev:TonyM skrev:[Stockholm bygger dessutom Tvärbana i nästan rasande takt - även om det inte händer så mycket just nu.
Kanske inte på ytan, men planeringsarbetet är i full gång, tro mig. Och pengar har man fått från BV för sträckan till Solna åtminstone. Sen har vi konverteringen av SB, men det är ju en annan sak...

SB påminner f ö om Oslos t-bane, men här konverterar man åt andra hållet

(jfr Sognsvannsbanen, Holmenkollbanen osv)
Sognsvannsbanen og Røabanen ble bygd om til T-bane i hhv. 1992 og 1995. Selv om jeg synes at begge banene har mistet sin sjarm, var nok dette en fornuftig investering. Før kunne man bare kjøre tovognstog, og det var stappfulle vogner nesten hele døgnet. Nå kjøres det fire og seks vogner, og dette går ganske greit. Men som sagt: banene er ikke like hyggelige som før. Det er altfor mye betong!
Holmenkollbanen får nok aldri strømskinne, men der er det som oftest ikke så mange reisende. Unntaket er når det skjer noe på Holmenkollen, selvfølgelig. Det har vært på tale å kjøre trikk der, men dette er nå blitt utsatt til "etter 2015". Så vi får se.
Kolsåsbanen går en usikker skjebne i møte. Strekningen ut til Bekkestua får nok strømskinne, men den siste biten til Kolsås er foreslått nedlagt av Sporveien. Eventuelt kan den trafikkeres med bytrikk. Sporveien er ikke interessert i å drive med det de er satt til å drive med. Kan ikke Sverige ta over Norge igjen? Jeg er så lei av dette dustelandet!
Postat: tisdag 11 mars 2003 21:33
av Johan Eriksson
x
Re: Grattis
Postat: onsdag 12 mars 2003 12:44
av 2763
Axel Björner skrev:Hur menar du då?
Vad jag har sett det sista så är en majoritet av politruckerna i Stockholm för spårväg. Problemet är väl att det är en massa annat som måste prioriteras - en fungerande sjukvård exempelvis.
Stockholm bygger dessutom Tvärbana i nästan rasande takt - även om det inte händer så mycket just nu.
Vad jag menade var att Socialdemokraterna i Sthlm är klart negativa till Spårvagnar i Stockholms innerstad. Ord som "farliga", "omoderna", har jag hört uttalas av ledande socialdemokrater.
Under valkampanjen gick jag runt i valstugorna och frågade politikerna vad de tyckte om spårvagnar i innerstan, alla partier var positiva utom S som i stort sett skrattade ut mig. "Spårvagnar kommer aldrig tillbaka i innerstaden", "Spårvagnar hör hemma på museer" och liknande fick man höra. När jag påpekade att många städer i Europa och USA satsade på moderna pårvagnar med gott resultat var det något för de fullkomligt obekant.
Och Socialdemokraterna har makten i Stockholm nu.
Tja. Vad det gäller spårvagnens s.k.
farlighet talar statistiken de senaste åren sitt klara spårk: Göteborg är den stad i Sverige som är säkrast att färdas i som fotgängare vad det gäller trafikskador.
Ofta får man höra att G är rikets farligaste stad och att det beror på spårvägen.
Det första har stämt, men tittar man på vad som gjorts de senaste åren i Göteborg för att förbättra säkerheten så är det faktiskt så att det är på gummihjulsfronten de största förändrignarna är gjorda. (Spårvägen har i och för sig skärpt sitt säkerhetsarbete sedan någon lossade bromsarna på ett M21-tåg vid Wavrinskys plats)
Konsensus av detta är alltså att: Spårvagnen är inte som företeelse farligare än något annat motordrivet fordon, varesig det går på spår eller kan styras runt hej vilt utan någon som helst form av kontroll.
Och Ulrik - med "I rasande takt" och "inget händer just nu" avsåg jag just det som du kommenterade - dvs att både Solna och Saltsjöbaden ligger på planeringsavdelningens skrivbordsytor, antingen i virtuell form eller pappers d:o
/T
Re: Grattis
Postat: onsdag 12 mars 2003 13:31
av Gyllis
Ulrik Berggren skrev:TonyM skrev:[Stockholm bygger dessutom Tvärbana i nästan rasande takt - även om det inte händer så mycket just nu.
Kanske inte på ytan, men planeringsarbetet är i full gång, tro mig. Och pengar har man fått från BV för sträckan till Solna åtminstone. Sen har vi konverteringen av SB, men det är ju en annan sak...

SB påminner f ö om Oslos t-bane, men här konverterar man åt andra hållet

(jfr Sognsvannsbanen, Holmenkollbanen osv)
TonyM skrev:
Att starta med att bygga innerstadsspårväg tar tid. Utredningar m.m. måste göras, planärenden måste gå igenom, upphandlingar av tjänster och material göras. Det är långt till beslut och det är långt från beslut tills dess att första vagnen öppnar dörrarne för passagerare.
/Tony
Precis. Och det är här vi ligger till när det gäller förlängningen av TB norr- och österut

Ulrik, har du hört något nytt om ev samtrafik i Ulvsunda? Det skulle vara väldigt intressant att se SLs ideér om hur man löser detta på bästa sätt.
Mvh Gyllis
Postat: onsdag 12 mars 2003 14:10
av Erland
Gyllis skrev
Ulrik, har du hört något nytt om ev samtrafik i Ulvsunda? Det skulle vara väldigt intressant att se SLs ideér om hur man löser detta på bästa sätt.
Enligt den översiktstudie som tidigare fanns på nätet, förutsatte man att Pripps transporter fick en annan lösning. Vilket väl bara kan tolkas som att någon samtrafik är inte SL intresserade av.
Postat: onsdag 12 mars 2003 15:24
av Ulrik Berggren
Erland skrev:Gyllis skrev
Ulrik, har du hört något nytt om ev samtrafik i Ulvsunda? Det skulle vara väldigt intressant att se SLs ideér om hur man löser detta på bästa sätt.
Enligt den översiktstudie som tidigare fanns på nätet, förutsatte man att Pripps transporter fick en annan lösning. Vilket väl bara kan tolkas som att någon samtrafik är inte SL intresserade av.
Jo, det stämmer.

Det står även i den samrådshandling över förstudien som jag har. Men jag ställer mig lite frågande till den slutsatsen, faktiskt. Med lite god vilja går det att lösa. Godstågen måste ju inte gå m-f 6-9, 15-18...
Vet du Gyllis hur många tågrörelser i veckan det på Ulvsundaspåret respektive på godsspåret till Liljeholmens hamn (Cementa)? Vore intressant att jämföra... När sker transporterna (klockslag/tid på dygnet)?

Postat: onsdag 12 mars 2003 15:37
av 2763
Ulrik Berggren skrev:
Godstågen måste ju inte gå m-f 6-9, 15-18...
Var inte för säker på det - det finns en princip som heter
Just in Time och den förutsätter att godstransporter faktiskt håller tidtabellen.
Idén är i alla fall att eliminera lagring av färdig produkt eftersom det kostar att hålla sig med lager. I det här fallet tappas ölet i flaskor/burk/fat eller dyligt lastas direkt för att därefter dras iväg till systembolag/krog för leverans i lagom tid till att sista "flaskan är såld"
Detta stämmer dock aldrig riktigt, men i den ekonomiska drömvärlden så funkar det så.
Jag anser dock att både godstrafik och spårvägstrafik är bäst betjänta av att ha egna spår - därmed dock inget hinder för att de ligger "på samma banvall"
/Tony
Postat: torsdag 13 mars 2003 9:30
av Gyllis
Ulrik Berggren skrev:
Vet du Gyllis hur många tågrörelser i veckan det på Ulvsundaspåret respektive på godsspåret till Liljeholmens hamn (Cementa)? Vore intressant att jämföra... När sker transporterna (klockslag/tid på dygnet)?

Eftersom det inte är tåg, utan växlingsrörelse (Ulvsunda är sidospår) så finns det ingen exakt tidtabell men i grova drag går det till så här mån-fre:
Godståg 6492 avgår från Tomteboda 06.30 med vagnar till Sundbyberg och Ulvsunda. Vid ankomst till Sub växlas de flesta vagnar som skall dit in till kund. Antalet vagnar varierar från dag till dag men det kan ta uppåt en halvtimma att växla där. Sedan fortsätter man till Ulv (ca 07.00 - 07.30) och växlar in vagnarna hos Carlsberg. Vagnarna backas in hos kunden. Sedan åker man tillbaka med ensamt lok eller med någon enstaka vagn framför.
På eftermiddagen kommer man tillbaka mellan kl 12.30 - 13.30 och hämtar vagnarna. Tiden är lite beroende på hur man lägger upp växlingsarbetet i Sub.
Det kan kanske vara värt att notera att vi i Sub växlar på huvudtågspår mitt i morgonrusningen.
Transporterna till Cementa är jag inte involverad i själv men jag vet att de går mycket enligt kundens önskemål och dom varierar. Tror att de kör på förmiddagen oftast.
Ett upplägg som jag tycker vore bra i Ulv vore om man korsar Tvärbanan i princip som i Liljeholmen och har ett separat utdragspår för godstrafiken parallellt med Tvärbanan. Frågan är dock om man kan klämma in tre spår i bredd... Går det inte att få tre spår i bredd så är ett alternativ att använda Tvärbanans norrspår som utdragsspår och tillämpa enkelspårsdrift på söderspåret. Om enkelspårssträckan är kort så borde inte kapaciteten försämras allt för mycket.
Mvh /Gyllis
Postat: onsdag 02 april 2003 21:30
av BaneDelf
Dette er trist.. jeg har sent av forslag til bygning av nye linjer i Oslo til både Aftenposten Aften og til Oslo Sporveier og til SV.
Det å gjøre om RING2 til en trikkelinje, som går fra Carl Berners Plass, til Majorstuen er ingen dum ide.
Kan gjerne vise ideen i detalj om noen er interessert?