x
Postat: måndag 10 mars 2003 21:12
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Hur var det nu A32orna klarade tajta kruvor?? Den enda tvära jag kan komma på är iofs Kungsträdgårdsgatan -> Hamngatan, men den kanske man kan klara.Johan Eriksson skrev:Saltsjöbanan kommer alltså att trafikeras 3-vagnarståg som är 90 meter medan Tvärbanan kör med 2. Alltså förlängs Tvärbanan via Skeppsbron - Strömbron - Kungsträdgårdsgatan - Hamnmgatan - Klarabergsgatan till Centralen medan SB stannar kvar i den nya terminalen vid Slussen.
Som ny depå för DL (m.m.!) byggs inte den långa, dyra länken till Frihamnen (vars exploatering ligger längre fram i tiden) utan istället (åter-) används Söderhallen som nås via den nuvarande viadukten (som blir överflödig när SB/TB flyttas ner i tunneln!) vid Londonviadukten och en kort, ny anslutningssträcka vid Åsöberget/Söderhallen. I hallen måste spår anläggas till verkstad och tvätt m.m. men inledningsvis behövs inte så stor uppställningsyta.
De här åtgärdena, som innebär en modern, förlängd Djurgårdslinje samt en förlängd Tvärbana till City har två givna trafikuppgifer som kan uppnås för en summa som är snarlik den som SL kom fram till, 215 miljoner. Spår på den hårt belastade Skeppsbron istället för på outnyttjade spår till Frihamnen och spår i bef hall istället för en helt ny alltså.
SLs summa räknar på 6 nya vagnar men SSS mfl tror att det kommer att behövas ca dubbelt så många, och extra vagnar till TB är inte inräknat, -det hela behöver räknas vidare på!
Fyran tycker jag borde lämpa sig mer än väl för spårvagn. Det brukar vad jag vet vara riktigt tjockt med folk där när jag åker (ganska sällan)... 46an har jag ingen aning om... fast de gånger jag åkt där brukar det vara en del trafikanter...Johan Eriksson skrev:Jag tror man klarar den kurvan med A32 då den påminner om två kurvor i Hammarby Sjöstad men det är säkert vanskligt att föreslå inblandning av Tvärbanan inkl vagnar utanför existerande planer.Hur var det nu A32orna klarade tajta kruvor?? Den enda tvära jag kan komma på är iofs Kungsträdgårdsgatan -> Hamngatan, men den kanske man kan klara.
En annan fråga är hur pass bärkraftig Centralenförlängningen är som enbart en förlängd DL? Det är några intensiva sommarmånader men sen.....? Bättre ekonomi blir det om även en förlängd Tvärbana delar förlängningen!
Centralenförlängningen+Skeppsbron+Söderhallen ger mycket tillbaka för en relativt blygsam investering men egentligen är det 4an och 6an (nuv buss 46) som är tyngst och jag undrar om inte dessa två linjer bör prioriteras före Centralenförlängningen? Nu får man väl alla DLare emot sig men, kom igen och säg din mening![]()
En tung linje kan ju faktiskt också fungera som murbräcka och visa hur bra spårvagnar klarar åtmindstone relativt stora resandeströmmar...fast om det trasslar med pengar och sådant kan det ju vara bra att börja med en kort (förhoppningsvis billig) sträcka...Johan Eriksson skrev:Jag tror också att Centralenförlängningen+Skeppsbron+Söderhallen är en murbräcka/dörröppnare men är det det man vill ha eller en tung linje (4/6) först![]()
Jooo... det förstås... fast jag hade nog förstått det som att du skulle ha vagnhallsspår (med trafik) från Kungsträdgården, men det kanske var fel??...ehum, det är ju en ganska kort sträcka också, alltså enkelspårigt förbindelsespår Londonviadukten-Söderhallen + spår igenom hallenEn ganska kort sträcka behövs byggas nytt (om man nu inte räknar med Söderhallen...)
A32an är ur många synvinklar olämplig för stadstrafik så jag skulle helst se en nyinskaffad vagntyp för detta ändamål.Johan Eriksson skrev:Jag tror man klarar den kurvan med A32 då den påminner om två kurvor i Hammarby Sjöstad men det är säkert vanskligt att föreslå inblandning av Tvärbanan inkl vagnar utanför existerande SL planer.
Tja, jag brukar åka med busslinje 47 mellan centralen och konsthallen, även under icke-rusning under vardagar, och det är rätt mycket folk som åker även då. För övrigt så är det busstrafik med haltande 5-minuterstabell, och det är inte utan anledning.Johan Eriksson skrev:En annan fråga är hur pass bärkraftig Centralenförlängningen är som enbart en förlängd DL? Det är några intensiva sommarmånader men sen.....? Bättre ekonomi blir det om även en förlängd Tvärbana delar förlängningen!
Ja, varför inte vända SB och TB vid Slussen, men köra innerstadsspårvagnar via Hamarby Sjöstad till Gullmarsplan?Odd skrev: För övrigt så tycker jag att man skall hålla isär tvärbanans trafik från en stadsspårväg, eftersom tvärbanans tåglängd är 60 meter, och jag tycker nog att det är lite väl långt för tät stadstrafik. 30-40 meter är nog lämpligare. Däremot tycker jag att man med fördel kan göra tvärtom, dvs utnyttja delar av förortsspårväg för innerstadstrafik.
Varför inte köra "innerstadståg" (Gullmarsplan) - Hammarby Sjöstad - Slussen - Skeppsbron - Kungsan - Centralen???Johan Eriksson skrev:Poängen med TB till Centralen är att Sjöstadsborna mfl mycket fortfare får en direkt förbindelse med City, -T-banan till Nacka sägs bli klar först 2030 enligt nuv planer![]()
Till Odd: Det går 2-vagnarståg genom Gröndal idag och det går utmärkt. I innerstan är "busståg" inte ovanliga. Dessutom skulle en förlängd TB kunna ersätta några busslinjer på Skeppsbron och fungera som en lokal förbindelse Slussen-City. För övriga linjer är givetvis en innerstadsmodell att föredra.
Jodå, jag kör med dom nästan varje dag, då jag inte blir utlånad till Lidingö. En nackdel med långa tåg är blandannat att det tar längre tid att ta sig ut ur en kurva innan man bör dra på. Det märker man stor skillnad på på tvärbanan när man kör en resp två vagnar. Men hittar man en sträckning där man inte är i vägen pga tåglängden så är det ju bra.Johan Eriksson skrev: Till Odd: Det går 2-vagnarståg genom Gröndal idag och det går utmärkt. I innerstan är "busståg" inte ovanliga. Dessutom skulle en förlängd TB kunna ersätta några busslinjer på Skeppsbron och fungera som en lokal förbindelse Slussen-City. För övriga linjer är givetvis en innerstadsmodell att föredra.