Sida 1 av 1
Tänd belysning i tomt tunneltåg
Postat: onsdag 11 oktober 2006 11:34
av Vandraren
Hej.
Jag har noterat att varje gång ett tunnelbanetåg tas ur trafik mitt i en bana, t ex vid Gullmarsplan eller Odenplan, så släcker föraren belysningen i vagnarna för att förmå alla trafikanter att lämna tåget.
Nästan omedelbart efter att föraren stängt dörrarna och börjat rulla iväg tänds belysningen igen.
Varför? Är det något automatiskt? Eller en föreskrift som avråder från körning med släckt belysning?
Mvh
Vandraren
Postat: onsdag 11 oktober 2006 11:49
av M_M
Kanske för att om nån somnat och inte klivit av så ska den inte få värsta chocken av att det är kolmörkt och dra i nödbroms/nödöppnare eller annat dumt?

Postat: onsdag 11 oktober 2006 12:36
av Igthorn
Har någon varit med om detta möjligtvis? Eller rent av upptäckt någon som sitter i ett avställt tåg? Kan inte vara nån höjdare när den stannat på ex. stickspåret vid Zinken.
Re: Tänd belysning i tomt tunneltåg
Postat: onsdag 11 oktober 2006 12:39
av daniel_s
Vandraren skrev:Eller en föreskrift som avråder från körning med släckt belysning?
Ja, precis så...
mats skrev:Kanske för att om nån somnat och inte klivit av så ska den inte få värsta chocken av att det är kolmörkt och dra i nödbroms/nödöppnare eller annat dumt?
... och där kom anledningen! (Inom parentes så är det rätt osannolikt att vederbörande hittar nödbromsen om det är ett C20-tåg, det blir nämligen totalt kolsvart i tåget när det lämnar plattformen men det är ju knappast bättre!)
Re: Tänd belysning i tomt tunneltåg
Postat: onsdag 11 oktober 2006 13:09
av M_M
daniel_s skrev:Vandraren skrev:Eller en föreskrift som avråder från körning med släckt belysning?
Ja, precis så...
mats skrev:Kanske för att om nån somnat och inte klivit av så ska den inte få värsta chocken av att det är kolmörkt och dra i nödbroms/nödöppnare eller annat dumt?
... och där kom anledningen! (Inom parentes så är det rätt osannolikt att vederbörande hittar nödbromsen om det är ett C20-tåg, det blir nämligen totalt kolsvart i tåget när det lämnar plattformen men det är ju knappast bättre!)
Idag har väl iofs de flesta åtminstone displayen på mobilen eller liknande att använda som belysning?

Postat: onsdag 11 oktober 2006 13:13
av 37368
Det är ingen automatik som styr tändningen och släckningen av ljuset, utan det är föraren som pillar på en ratt i hytten. Det finns flera anledningar till att man slår på ljuset direkt efter att man stängt dörrarna, framförallt för att någon stackare som missat kliva av slipper sitta i mörkret på något stickspår (vilket redan har nämnts i tråden). En annan anledning är att man brukar titta igenom tåget efter kvarglömda saker (och personer) när man vänder tåget på stickspåret vilket är svårt att göra utan belysning. Ett tänt tåg lyser dessutom i viss mån upp i tunneln där man vänder tåget, vilket gör att man ser bättre utanför tåget.
På just C20 sitter ljuskontrollen på väggen bakom föraren och är inte inom räckhåll från förarplatsen (visst, man kan gå igenom en massa menyer i tågdatorn för hitta en möjlighet att styra ljuset därifrån, men det tar längre tid att göra det än att ställa sig upp och använda ratten på väggen), vilket gör att man gärna slår på ljuset direkt efter att man stängt dörrarna, innan man sätter sig på förarplatsen.
Vad jag minns så finns det inget formellt krav att hålla på så med belysningen i vagnen, däremot är det ett väldigt bra sätt att tömma vagnarna på folk.
mats skrev:Kanske för att om nån somnat och inte klivit av så ska den inte få värsta chocken av att det är kolmörkt och dra i nödbroms/nödöppnare eller annat dumt?

Är det kolmörkt så lär nog personen inte hitta till nödbromsen!

Postat: onsdag 11 oktober 2006 15:03
av M224
Men visst är det så att vagntransporter (tex från Högdalen in till Högdalsdepån, eller tåg från Norsbort in till Nyboda) alltid skall gå nedsläckta. Ändå ser jag ofta tåg som går tända fast dom är "EJ I TRAFIK".
F.ö så blir ju inte vagnarna kolmörka för nödbelysningen tänds automatiskt.
Postat: onsdag 11 oktober 2006 23:31
av daniel_s
M224 skrev:Men visst är det så att vagntransporter (tex från Högdalen in till Högdalsdepån, eller tåg från Norsbort in till Nyboda) alltid skall gå nedsläckta. Ändå ser jag ofta tåg som går tända fast dom är "EJ I TRAFIK".
Det finns ingen sådan regel som du talar om. (Däremot finns en regel som säger att belysningen skall vara tänd på tåg i trafik.)
M224 skrev:F.ö så blir ju inte vagnarna kolmörka för nödbelysningen tänds automatiskt.
Nä! Nödbelysningen är också kopplad över belysningsvredet så den slocknar också. (C20) Den lyser i stort sett bara om det blir spänningslöst (eller tåget avaktiveras) medan belysningen i tåget är påslagen.
Postat: torsdag 12 oktober 2006 6:06
av Daniel
Men jag har för mig att det kom ut något personalmeddelande för ett par år sedan som förbjöd förare att använda belysningen som uppmaning för folk att kliva av.. av något fjantigt säkerhetsskäl.
Postat: torsdag 12 oktober 2006 10:26
av daniel_s
Det står så här:
Kod: Markera allt
En vagn eller ett tåg som ska tas ur trafik eller som når ändstation/ändhållplats skall ha innerbelysningen (takbelysningen) tänd tills tåget stannat och kunderna fått möjlighet att komma ut ur vagnarna. Om du släcker belysning under färd eller innan alla hunnit lämna tåget kan du orsaka obehag och till och med panikreaktioner hos vissa kunder.
Glöm inte att klaga på ordet "kunder"

Postat: torsdag 12 oktober 2006 11:38
av M_M
daniel_s skrev:Det står så här:
Kod: Markera allt
En vagn eller ett tåg som ska tas ur trafik eller som når ändstation/ändhållplats skall ha innerbelysningen (takbelysningen) tänd tills tåget stannat och kunderna fått möjlighet att komma ut ur vagnarna. Om du släcker belysning under färd eller innan alla hunnit lämna tåget kan du orsaka obehag och till och med panikreaktioner hos vissa kunder.
Glöm inte att klaga på ordet "kunder"

Pluspoäng för att de iaf inte skrev "trafikanter"

Postat: torsdag 12 oktober 2006 11:39
av Kantorn
daniel_s skrev:Det står så här:
Kod: Markera allt
En vagn eller ett tåg som ska tas ur trafik eller som når ändstation/ändhållplats skall ha innerbelysningen (takbelysningen) tänd tills tåget stannat och kunderna [b]fått möjlighet [/b]att komma ut ur vagnarna. Om du släcker belysning under färd eller innan alla hunnit lämna tåget kan du orsaka obehag och till och med panikreaktioner hos vissa kunder.
Glöm inte att klaga på ordet "kunder"

"Fått möjlighet" innebär ju att när föraren väntat tillräckligt till alla "borde" ha hunnit ut. Att då släcka efteråt är ju för att de som inte lyssnat på högtalarutrop utan sitter och läser eller lyssnar på musik ska märka att nåt händer, och att man
ska gå ut ur vagnen.
Postat: fredag 13 oktober 2006 4:50
av Daniel
daniel_s skrev:Det står så här:
Kod: Markera allt
En vagn eller ett tåg som ska tas ur trafik eller som når ändstation/ändhållplats skall ha innerbelysningen (takbelysningen) tänd tills tåget stannat och kunderna fått möjlighet att komma ut ur vagnarna. Om du släcker belysning under färd eller innan alla hunnit lämna tåget kan du orsaka obehag och till och med panikreaktioner hos vissa kunder.
Glöm inte att klaga på ordet "kunder"

Antingen skall de benämnas "patienter" eller "last" som lastas och lossas.
Hmm, är jag helt ute och cyklar om jag minns ett personalmeddelande som förbjöd oss att släcka med patienter i tåget? Kanske är mitt minne som börjar svika mig nu när jag äntligen är borta från det där skitstället..

Postat: fredag 13 oktober 2006 20:20
av LÅ1
Daniel skrev:daniel_s skrev:Det står så här:
Kod: Markera allt
En vagn eller ett tåg som ska tas ur trafik eller som når ändstation/ändhållplats skall ha innerbelysningen (takbelysningen) tänd tills tåget stannat och kunderna fått möjlighet att komma ut ur vagnarna. Om du släcker belysning under färd eller innan alla hunnit lämna tåget kan du orsaka obehag och till och med panikreaktioner hos vissa kunder.
Glöm inte att klaga på ordet "kunder"

Antingen skall de benämnas "patienter" eller "last" som lastas och lossas.
Hmm, är jag helt ute och cyklar om jag minns ett personalmeddelande som förbjöd oss att släcka med patienter i tåget? Kanske är mitt minne som börjar svika mig nu när jag äntligen är borta från det där skitstället..

Detta kanske hör hemma i humortråden, men jag kom att tänka på detta när jag läser om vad "SL-folket" kallar passagerarna.
Revyn "Jubel i Busken" som spelades i Göteborg och som ofta spelades in för teve hade en sketch som utspelade sej på en spårvagn. Det var lite despyt mellan passagerarna och konduktören. Till sist säger konduktören "man skulle jobbat på renhållningen i stället, de slipper åtminstone prata med skiten de kör!"
